×

ایدز در ایران، روی موج چهارم

ایدز در ایران، روی موج چهارم

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درحال حاضر 31هزار و 950نفر بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی در کشور شناسایی شده‌اند که 84درصد مبتلایان مرد و مابقی زن هستند

ایدز-در-ایران،-روی-موج-چهارم

به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درحال حاضر 31هزار و 950نفر بیمار مبتلا به عفونت اچ.آی.وی در کشور شناسایی شده‌اند که 84درصد مبتلایان مرد و مابقی زن هستند.

سندروم نقص ایمنی اکتسابی که به اختصار «ایدز» شناخته می‌شود،‌ اولین بار خود را 30سال پیش در ایران نشان داد. در واقع، کودکی 6ساله مبتلا به هموفیلی به دلیل تزریق خون ناسالم اولین قربانی این ویروس در کشور بود. رشد تاریخی ایدز در جهان هم اینگونه بوده است که رشد آن در اواخر دهه 1980 در جهان آغاز شد. اواخر 1990 سرعت پخش این فاجعه آنقدر زیاد بود که کسی نمی‌دانست چه باید کرد، اما امروزه به کمک علم و منطق و دارو، ‌روند این بیماری کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر، آمارهای جهانی این بیماری در سه بازه زمانی تعریف می‌شود که گری لوییس، نماینده مقیم هماهنگ‌کننده سازمان ملل در ایران در توضیح آن می‌گوید: از سال 2000 به صورت سالیانه 35درصد موارد جدی ابتلا به ایدز در جهان کاهش پیدا کرده، از سال 2004 حدود 42درصد از مرگ‌های مرتبط با ایدز کاهش پیدا کرده و از سال 2010 نیز 84درصد بیماران دسترسی بیشتری به داروهای کاهش میزان ویروس دارند، تمام این دستاوردها به کمک کارمندان بخش سلامت، دولت‌ها، حقوق بشر و رسانه‌ها شکل گرفته است.

اما این آمارها درحالی در جهان رو به کاهش است که روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش موارد ابتلا به ایدزاز طریق تماس جنسی در کشور خبر داد. به گفته علی‌اکبر سیاری، ما توانستیم موج اول ایدز که از طریق معتادان تزریقی بود را به‌خوبی کنترل کنیم. موج دوم ایدز در کشور از طریق انتقال از تماس جنسی به وقوع پیوسته است، به‌گونه‌ای که در سال‌های گذشته میزان انتقال ایدز از تماس جنسی از 15 به 30درصد رسیده است.

در موج دوم ایدز بیشترین مسئله مربوط به رفتارهای خود مردم است زیرا با توجه به اینکه مشکل فرهنگی برای انتقال برخی مطالب و موضوعات وجود دارد و نمی‌توانیم همه مسایل را با مردم در میان بگذاریم، لازم است رفتارهای مردم در این خصوص اصلاح شود.

  مهمترین اقدام، آموزش است

موج سوم ایدز هم به افزایش تعداد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده اطلاق می‌شود که البته ایران هم‌اکنون به موج چهارم ایدز یعنی تلفیقی از انتقال ایدز از طریق تزریق و روابط جنسی پرخطر رسیده است. با این توضیح که به گفته کارشناسان این حوزه، کنترل انتقال بیماری ایدز از طریق رفتار جنسی پرخطر بسیار دشوار است زیرا در مورد معتادان قابل کنترل و بین تعداد مشخصی بود، اما به دلیل اینکه روابط جنسی مسئله‌ای عمومی در میان همه انسان‌هاست و مانند تزریق با سرنگ مشترک محدود نیست، ممکن است پنهان بوده و حتی با روابط خارج از شرع و عرف و بیرون از خانواده انجام شود، بنابراین، مهمترین اقدام در  این زمینه، آموزش است. موضوعی که رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: نخستین راه برای آگاهی از بیماری ایدز آموزش است. فرد باید بداند اگر چه کارهایی انجام دهد احتمال ابتلا به ایدز وجود دارد. دومین راه کشف این بیماری از طریق آزمایش خون‌های هدایت شده یا اتفاقی مانند اهدای خون و تشخیص بیماری از طریق سازمان ملی انتقال خون است.  از سوی دیگر، به گفته عباس صداقت، رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در 23 آذر سال91، یک مطالعه نشان داد فقط 16درصد افراد بین 15 تا 36سال که در زمره آسیب‌پذیرترین سنین برای ابتلا به ایدز هستند، راه‌های پیشگیری از ایدز را می‌دانستند.

اما در این میان، اقداماتی برای پیشگیری و کنترل این بیماری در ایران انجام شده که پیشینه آن مربوط به 20سال پیش است، زمانی که مسئولان کشور تصمیم گرفتند کلینیک‌های مثلثی را با هدف کنترل ایدز از طریق معتادان تزریقی راه‌اندازی کنند، به گفته سیاری، با شناسایی یکسری مناطق، ارایه متادون و سرنگ به معتادان تزریقی موجب شد تا حدودی از شیوع این بیماری به جامعه پیشگیری شود.

از سوی دیگر، همزمان برنامه‌های کنترل ایدز در زندان‌ها نیز اجرا شد زیرا در آن سال‌ها مشکل اصلی در زندان‌ها بود، از این‌رو، برنامه کلینیک‌های مثلثی را در سطح زندان‌ها اجرایی کردیم و توانستیم موج اول ایدز را کنترل کنیم.

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، در حال حاضر پنج هزار پزشک عمومی مشغول متادون‌تراپی هستند، برای معتادان خیابانی و کارتن‌خواب، مراکزی به نام DIC ایجاد شده که معتادان به این مراکز مراجعه می‌کنند، به آنها صبحانه داده می‌شود و اگر بخواهند استحمام می‌کنند. سپس به آنها سرنگ، دارو و در برخی موارد متادون هم داده می‌شود.

  پنهان‌کاری، یکی از علل گسترش بیماری

در این میان، به اعتقاد وزیر بهداشت، یکی از علل گسترش بیماری ایدز در کشور پنهان‌کاری درباره آن و نگفتن واقعیت‌های این بیماری به مردم است. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی می‌گوید: نه تنها درباره بیماری ایدز بلکه درباره همه مسایلی که سلامت مردم را تهدید می‌کند باید با مردم صریح صحبت کنیم و صحبت کردن در لفافه هیچ مشکی را حل نمی‌کند. مردم باید همه آنچه را که به سلامت‌شان مربوط می‌شود، بدانند، باید بدون پرده‌پوشی واقعیت‌های جامعه به مردم بازگو شود حتی اگر برخی احساس تهدید هم بکنند از پنهان‌کاری بهتر است.

به گفته سکاندار نظام سلامت کشور، واقعیت این است که عفونت HIV و بیماری ایدز در جامعه ایران رو به گسترش است و این پدیده بیشتر به روابط اخلاقی که در جامعه حکم فرماست، مربوط است. رشد بیماری ایدز در جامعه با بزهکاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی بی‌ارتباط نیست و هر چه آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر شده، رشد انتقال ویروس ایدز هم به همان نسبت افزایش یافته است. اما در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ به عقیده قاضی‌زاده‌هاشمی، همه دستگاه‌های کشور در این زمینه مسئولیت دارند، مسئولانی که آمار امیدوارکننده می‌دهند، باید به این آمارهایی که گویای واقعیت‌های جامعه هست هم توجه کنند و آمارهایی بدهند که بیانگر واقعیت‌های جامعه است.

بدیهی است در وضعیتی که به گفته وزیر بهداشت، تعداد مبتلایان

به ویروس ایدز در کشور سالانه 10درصد رشد دارد و الگوی ابتلا به این ویروس به سمت ارتباطات جنسی پرخطر رفته است، بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری، آموزش به مردم و اجرای طرح‌های فرهنگی از سوی دستگاه‌های متولی در این حوزه است تا همگام با برنامه‌های جهانی، این بیماری مهلک در ایران هم قابل کنترل شود و بروز آن به حداقل ممکن برسد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.