×

با گسترش تکنولوژی حریم خصوصی تعریف نوینی پیدا کرده است

با گسترش تکنولوژی حریم خصوصی تعریف نوینی پیدا کرده است

یک وکیل دادگستری به تحلیل حقوقی بحث حریم خصوصی پرداخت و با تاکید براین‌که با گسترش تکنولوژی حریم خصوصی تعریف نوینی پیدا کرده است، گفت امروز حریم خصوصی تغییر کرده؛ با ورود به دنیای جدید باید بازتعریفی از بسیاری جرایم داشته باشیم

با-گسترش-تکنولوژی-حریم-خصوصی-تعریف-نوینی-پیدا-کرده-است

یک وکیل دادگستری به تحلیل حقوقی بحث حریم خصوصی پرداخت و با تاکید براین‌که با گسترش تکنولوژی حریم خصوصی تعریف نوینی پیدا کرده است، گفت:امروز حریم خصوصی تغییر کرده؛ با ورود به دنیای جدید باید بازتعریفی از بسیاری جرایم داشته باشیم.

نعمت احمدی حریم خصوصی را با توجه به شرایط موجود و تغییرات تکنولوژی به دو بخش حریم خصوصی سنتی و حریم خصوصی نوین و جدید تققسیم کرد و گفت: حریم خصوصی سنتی در گذشته مطرح بود؛ چهار دیواری و اختیاری. برای مثال در رابطه با حریم خصوصی سنتی طبق رای دیوان عالی  تفتیش و بازرسی داخل اتوموبیل بدون مجوز و دستور قضایی ممکن نیست. قانونگذار چه در قانون اساسی چه در قوانین عادی تعرض به حریم خصوصی را بدون اذن و اجازه مقام قضایی خلاف دانسته و اگر فردی با زور و بدون اجازه قضایی وارد حریم شخصی فرد شود مشمول «ورود به عنف »شده است و مجازات سختی دارد.

وی تصریح کرد: دیگری حریم خصوصی نوین است؛ با گسترش تکنولوژی و وجود فضای مجازی حریم خصوصی تعریف و گستره جدیدی پیدا کرده است؛با این وجود خیلی موارد جزو حریم خصوصی قرار می‌گیرند این در حالی است که قبل از ورود به این گستره فضای مجازی ،خیلی از موارد جزو حریم خصوصی  قرار نمی‌گرفتند و به قولی حریم خصوصی به آن شکل وجود نداشت؛ تعرض به این حریم خصوصی در قوانین مربوط به جرایم رایانه‌ای جرم‌انگاری شده است.

وی با بیان این‌که «قوانین سنتی گذشته مثلا؛ افشای اسرار یا نرساندن نامه را جرم دانسته است» اظهار کرد: زیرا مقنن در آن زمان مطلع نبود که ممکن است گستره جدیدی از حریم خصوصی مطرح شود؛ فضای مجازی ابداع شود و نیازمند بازتعریفی از حریم خصوصی باشد.

این وکیل دادگستری با تاکید براین‌که «باید با ورود به این دنیای جدید بازتعریفی از بسیاری جرایم داشته باشیم» اضافه کرد: البته امروز هم در بخش جرایم رایانه‌ای این بحث مطرح است؛ این مباحث را در آرای بسیاری از محاکم می‌بینم. برای مثال فردی که دست به انتشار تصاویر خصوصی یا عمومی دیگری می‌زند مرتکب جرم می‌شود. در بحث جرایم مربوط به حریم خصوصی در گذشته  بحث افشای اسرار وجود داشت در حالی که امروز بحث انتشار تصاویر خصوصی مطرح است.

وی در پایان این گفت‌وگو در رابطه با بازدارنده بودن یا بازدارنده نبودن مجازات‌های مربوط به جرایم رایانه‌ای مربوط به حریم خصوصی با تاکید براین‌که «مجازات هیچگاه نمی‌تواند بازدارنده باشد» گفت: جرم محصول زندگی اجتماعی است؛ هنگامی که دو نفر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند شاهد  ارتکاب جرم خواهیم بود؛ ما با مجازات می‌توانیم جرایم را تعدیل کنیم؛ مجازات مربوط به مواد مخدر و مجازات قتل اعدام است ولی همچنان این جرایم انجام می‌شوند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.