×

رفع مشکلات زندان ها و زندانیان مستلزم تغییر نگاه به مقوله حبس است

رفع مشکلات زندان ها و زندانیان مستلزم تغییر نگاه به مقوله حبس است

رئیس سازمان زندان ها در نشست دادستان های تهران گفت تا زمانی که نگاه به مقوله حبس تغییر نکند نمی‌توانیم مشکلات زندان ها را حل کنیم

رفع-مشکلات-زندان-ها-و-زندانیان-مستلزم-تغییر-نگاه-به-مقوله-حبس-است وکیل 

رئیس سازمان زندان ها در نشست دادستان های تهران گفت: تا زمانی که نگاه به مقوله حبس تغییر نکند نمی‌توانیم مشکلات زندان ها را حل کنیم

اصغر جهانگیر با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری و حل مشکلات زندان‌ها گفت: علیرغم اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با ارائه گزارشی از طرح کاهش جمعیت کیفری گفت: هرچند این دستورالعمل ابلاغ شده است اما برای اجرای جامع آن نیازمند تغییر نگاه قضات هستیم. 60 درصد زندانیان برای اولین بار وارد زندان ها میشوند که میتوانیم با ایجاد تاسیس قانونی در این زمینه مساعدت بیشتری با این افراد داشته باشیم تا وارد زندان ها نشوند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای دیگر برای کاهش جمعیت زندان‌ها ارائه اطلاعات لازم به متهمین قبل از جلسه دادگاه است تا در صورتی که وثیقه یا کفیل مورد نیاز است قبلا آن را تامین کنند.

وی به موضوع شوراهای حل اختلاف پرداخت و گفت: هنوز نگاه مردم به موضوع شوراها و نقش میانجیگری آن‌ها جدی نیست. شوراها باید تقویت شوند تا فرهنگ میانجیگری و ریش سفیدی دوباره احیا شود.

این مقام ارشد قضایی افزود: متاسفانه هنوز در حوزه جرم و بزه مهمترین راه حل استفاده از ابزار حبس است که نیازمند تغییر نگاه قانون گزار در این حوزه هستیم.باید از ظرفیت های موجود استفاده بیشتری داشته باشیم و زیرساخت های لازم را برای برخی از تاسیسات ایجاد کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: علیرغم پیش بینی حبس الکترونیکی هنوز این طرح معطل تکمیل زیرساخت هاست.

وی با طرح این نکته که «نگاه حبس محور نمی‌تواند راه‌گشا باشد» گفت: تغییر رویکرد استفاده از مجازات های جایگزین حبس و پرهیز از سخت گیری های غیرضروری می تواند روند کاهش جمعیت کیفری را تسریع نماید. هرچند ورودی زندان‌ها طی سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته اما کماکان جمعیت موجودی زندان ها کاهش مطلوبی نداشته است.

وی با بیان این‌که «استان تهران بیشترین جمعیت کیفری را دارد» گفت: حجم کار مراجع قضایی تهران چشمگیر است که جای دارد از قضات برای تسریع در رسیدگی به حقوق مردم تقدیر شود.

در این نشست که با حضور جعفری دولت آبادی دادستان تهران و دادستان های تابعه استان تهران برگزار می‌شد حاضرین به طرح دیدگاه های خود در خصوص توسعه همکاری های مراجع قضایی و زندان ها پرداختند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.