×

بی احترامی به حقوق دیگران مصداق ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است

بی احترامی به حقوق دیگران مصداق ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت عدم رعایت حق تقدم و احترام به حقوق دیگران، مصداق بارز ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است

بی-احترامی-به-حقوق-دیگران-مصداق-ضعف-فرهنگ-تعامل-اجتماعی-است وکیل 

 دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: عدم رعایت حق تقدم و احترام به حقوق دیگران، مصداق بارز ضعف فرهنگ تعامل اجتماعی است.

انضباط و عادت به بی قانونی از یک سو و گسترش شهر نشینی، درهم تنیدگی و نبود فضاهای مناسب شهری و امکانات از سوی دیگر، پیامدهای گسترده ای همچون افزایش ناهنجاری های اجتماعی مثل خشونت شهری را در پی دارد.

امین زاده اضافه کرد: شرایط و عوامل بیرونی از قبیل عدم رعایت حق تقدم در اماکن و فضاهای عمومی از ناحیه دیگر شهروندان، اجحاف و عدم احترام به حقوق یکدیگر در تعاملات اجتماعی ، زمینه ساز بروز رفتارهای آسیب زای اجتماعی نظیر خشونت شهری است و جامعه در خلال تجربه ناکامی افراد از دست یابی به اهداف خود باز می مانند.

وی تصریح کرد: این فرایند ناکامی در نهایت سبب بروز حرکات و رفتارهای خشونت آمیز بین افراد جامعه می شود از این رو عامل ناکامی می تواند افکار و رفتار و احساسات افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

امین زاده خاطر نشان کرد:از آنجایی که ناکامی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی وجود دارد،نمود آن در عرصه های اجتماعی به شکل های گوناگون همچون عدم احترام و رعایت حقوق دیگران آشکار می شود.

امین زاده افزود: از آنجایی که مهم ترین مشخصه فضای عمومی شهری قابلیت و ظرفیت استفاده جمعی و همگانی است لازم است طراحی فضای شهری از نظر کالبد فیزیکی و سخت افزاری در جهت ایجاد امنیت و رفاه همگانی باشد تامنجر به افزایش و ظهور و بروز تعاملات سازنده در بین شهروندان شود.

وی ادامه داد:محدودیت های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و دشواری ها و کمبود امکانات زیستی در فضای شهری سبب می شود هر یک از شهروندان احقاق حقوق خود را مقدم بر حق دیگران می دانند و به خود حق دهند حقوق دیگران را پایمال کنند ، این عدم رعایت حق تقدم و به تبع آن ایجاد حس ناکامی باعث بروز تنش و جو ناامنی در روابط بین افراد جامعه می شود.

امین زاده شهرها را بستر نظامات و روابط گسترده، متنوع و به هم تنیده ای خواند و افزود: بدون شناسایی و رعایت حقوق شهروندی، شهرها به بستری برای شکل گیری بی عدالتی های شهری، فاصله های طبقاتی، نابرابری های شهری، تهدیدهای غیر قابل اغماض علیه جان و مال و حرمت اشخاص تبدیل می شوند.

امین زاده با اولویت قراردادن حقوق، آسایش و رفاه شهروندان در جامعه شهری و مدیریت آن، بیان داشت: توجه به نیازهای مادی، آسایش و رفاه معنوی و اخلاقی و رشد وتعالی انسان با کرامت و با فضیلت باید فراهم شود.

به گزارش دبیر خانه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، وی تصریح کرد: رئیس جمهوری نیز به توسعه و ترویج حقوق شهروندی به عنوان یکی از برنامه های دولت اهتمام خاص داشته و از این رو تدوین منشور حقوق شهروندی را با توجه به مبانی اعتقادی نظام و ضرورت های جامعه امروز کشور بر عهده این معاونت گذاشته است .

امین زاده اضافه کرد: بی تردید حقوق شهروندی در جامعه امروز ایرانی به فصل مشترک دغدغه های ملت و دولت و نیز گفتمان غالب در حکومت تبدیل شده است.

اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 30و31 تیرماه جاری در تهران برگزار می شود .

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.