×

جوانان مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند

جوانان مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند

مشاوره قبل از ازدواج به یک فرآیند تخصصی تبدیل شده و دراغلب کشورها مرسوم است اهمیت این مشاوره زمانی مشخص می شود که به این نکته توجه شود که انسان ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیازدارند

جوانان-مشاوره-قبل-از-ازدواج-را-جدی-بگیرند

 مشاوره قبل از ازدواج به یک فرآیند تخصصی تبدیل شده و دراغلب کشورها مرسوم است. اهمیت این مشاوره زمانی مشخص می شود که به این نکته توجه شود که انسان ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیازدارند .

محققان معتقدند که مشاوره قبل از ازدواج آن قدر اهمیت دارد که انسان باید برای آن وقت زیادی بگذارد. در واقع مشاوران با استفاده از تعاریف و فرمول های علمی و بررسی مولفه های تاثیرگذار در ازدواج ازجمله مؤلفه های رفتاری، خانوادگی، سبک زندگی ، تحصیلات ، نکات مشترک و غیر مشترک ذهنی طرفین را بررسی می کنند ، مسائل پیش روی جوانان را به آنان یادآوری و درصد موفقیت یک ازدواج و ریسک های آن را گوشزد می کنند.

ایرنا بر آن است در گفت وگویی با دکتر ربابه نوری روانشناس و مدرس دانشگاه ، به بررسی ضرورت مشاوره قبل از ازدواج بپردازد و سوالاتی ناظر بر اینکه آیا مشاوره قبل از ازدواج درکاهش میزان کاهش طلاق در جامعه مؤثر است؟ و بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره ، چه زمانی است؟ پاسخ دهد

مشروح این گفت و گو در پی می آید:

**س : مشاوره قبل از ازدواج چه میزان در کاهش طلاق در جامعه مؤثر است ؟

- مشاوره قبل از ازدواج احتمال طلاق را کاهش می دهد اما به علت آنکه تحقیقات دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است ، نمی توان آمار قطعی ارائه داد. در این موضوع شکی نیست که با مشاوره احتمال انجام ازدواج های نامناسب کاهش می یابد . زیرا افراد در طی فرایند مشاوره با اصول و مبانی ازدواج آشنا می شوند.

گاهی اوقات، افراد احساس می کنند با آن که خیلی تناسبی با یکدیگر ندارند، ولی، چون مدتی است با هم معاشرت کرده اند، حتماً باید ازدواج کنند. مسلم است که چنین ازدواجی دچار مشکلات جدی خواهد شد و به یک مورد طلاق در آینده تبدیل خواهد بوداما با مشاوره ، طرفین متوجه می شوند که این باور، ملاک مناسب و دلیل خوبی برای ازدواج نیست.

در برخی مواقع افراد به دلیل شور و هیجانی که در طی رابطه ای پیش آمده است، به این نتیجه می رسند که باید ازدواج کنند. مسلم است پس از ازدواج با فروکش کردن این شور و هیجان، دلیلی برای ادامه ازدواج باقی نمی ماند و احتمال دارد تصمیم به طلاق بگیرند لذا مشاوره ازدواج به آنان کمک می کند که اقدامی براساس تعقل انجام دهند و از رفتارهای احساسی و نسنجیده برای ازدواج اجتناب ورزند .

در پاره ای از موارد دیده می شود که یک دختر و یک پسر، ارتباطی برقرار کردند و با وجود مخالفت خانواده، مایل به ازدواج می باشند و در این زمینه، به شدت با یک یا هر دو خانواده درگیر می شوند مشاوره ازدواج در چنین مواردی به افراد کمک می کند که نه تنها از مخالفت و جنگ با خانواده ها دست بردارند بلکه بتوانند با استفاده از فرآیند حل مسئله این مشکل را برطرف کنند یا کاهش دهند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد و متاسفانه عده زیادی از جوانان در مورد آن آگاهی ندارند این است که تصمیم گیری، حتی در عاطفی ترین مسایل هم، باید بر اساس تفکر ، تعقل و منطق باشد. باورهای اشتباه شایع و متعددی در مورد ازدواج وجود دارد از جمله این که برای ازدواج «فقط کافی است که هم دیگر را دوست داشته باشیم ، بقیه مسایل حل است»، واقعیت این است که متاسفانه عده زیادی از جوانان بر اساس این اصول اقدام به ازدواجی می کنند که به شکست منجرمی شود.

جالب است بدانید کتابی بسیار علمی و مطرح در جهان در زمینه ازدواج با عنوان « عشق هرگز کافی نیست» است که تأ کید آن بر ازدواج مبتنی بر تعقل است .

**س : مشاوره های قبل از ازدواج چه فرایندی دارند ؟

- مشاوره ازدواج با بررسی تاریخچه ارتباطی دختر و پسر شروع می شود. تاریخچه ، روابط قبلی طرفین و احتمال سوگ های حل نشده را مورد کنکاش قرار می دهد. بسیار اتفاق می افتد فردی در پی شکست در یک رابطه به سرعت و قبل از این که سوگ رابطه قبلی حل شود، اقدام به رابطه بعدی می کند و فکر می کند تنها راه برای تضمین مواجه نشدن با شکست دوباره ، ازدواج است. زیرااین تصور اشتباه وجود دارد که عقد مانع آن است که فرد تغییر عقیده بدهد.

بنابر این ، در این فرایند دو مشکل پیش می آید، یکی شتاب زدگی ودیگری حل نشدن سوگ قبلی ، در نتیجه هر دو علت ، احتمال شکست در ازدواج و طلاق را افزایش می دهد .

در مشاوره قبل از ازدواج نیز تاریخچه خانوادگی ، دلایل ازدواج ، ویژگی های شخصیتی و به ویژه شباهت ها و تفاوت ها، وضعیت هیجانی و دلبستگی ، مشکلات ارتباطی ، ملاک های ازدواج ، میزان استرس ها ، توانایی پذیرش طرفین مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این مشاوره ها ، بر ضرورت معاشرت منطقی و مورد قبول و رضایت خانواده ها برای آشنایی تاکید و از اقدام های شتاب زده پیشگیری می شود .

در مشاوره قبل از ازدواج پیشنهاد می شود که طرفین جلسات مرتب و متعددی را در مدت دستکم شش ماه داشته باشند که شناخت صحیحی از یکدیگر حاصل آید. این شناخت نه تنها در اصول کلی ازدواج مانند سلامت، اعتقادات است بلکه شامل موارد بسیار جزیی نیز مانند شناخت از نحوه برخورد افراد با هیجان های خود به ویژه هیجان هایی مانند خشم می شود زیرا همین مسائل جزیی می تواند به یک رابطه آسیب جدی وارد کند .

از سوی دیگر،این گونه مشاوره ها اطلاعات واقع بینانه و صحیح در مورد ازدواج را منتقل و باورهای رایج و اشتباه را اصلاح می کند. همچنین مهارت های زندگی زناشویی به ویژه اصول ارتباطی مانند بیان کردن انتظارات به صورت روشن و مشخص، بیان احساسات مثبت و منفی، و مانند آن نیز آموزش داده می شود.

در این مشاوره ها بر شرط ضروری و لازم ازدواج که استقلال است تأکید می شود . لذا استقلال در حوزه های مالی، هیجانی و فکری... بسیارمهم است و فردی که قصد ازدواج دارد باید این شرایط مهم را داشته باشد .

بنابر این افراد فرصت دارند قبل از اقدام به ازدواج، ضرورت ها و پیش نیازهای آن را بدانند، تمرین کنند و بر آن مسلط شوند.

**س : بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره ، چه زمانی را پیشنهاد می فرمایید ؟

- توصیه می شود بعد از این که معاشرت و آشنایی با صحبت های خانواده ها جدی شد، طرفین اقدام به مشاوره کنند.

یکی از دلایل مراجعه زودهنگام این است که اگر مشکلاتی در انتخاب باشد، در همان ابتدا، مشخص و معلوم می شود. زیرا، اگر مشکل وجود داشته باشد و افراد ادامه دهند ممکن است در طی زمان، دلبستگی رخ دهد وبا دلبسته شدن، اگر چه افراد می دانند برای یکدیگر مناسب نیستند ولی به دلیل دلبستگی که رخ داده است وتحمل سوگ نیز سخت و پررنج است اقدام به ازدواجی می کنندکه نامناسب و ناسالم می باشد و ممکن است به طلاق منجر شود.

توصیه بر این است که با تصمیم برای ازدواج و در ابتدای جدی شدن صحبت های خانوادگی و مراسم، مشاوره انجام شود زیرا بسیار مهم است که مشاوره قبل از عقد باشد ، معتقدم عقد مسئله بسیار مهمی است نه جشن ازدواج و از عقد تا ازدواج راه زیادی نیست، عقد تعهدات حقوقی ، مذهبی، شرعی، عرفی و خانوادگی ایجاد می کند.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.