بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
شهرام عباس قربانی
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران پ77-طبقه اول-واحد8
وب سایت شهرام عباس قربانی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
موسسه حقوقی رهیار دیاکو تمدن
آدرس : کرج ، میدان توحید ، کوچه تبریزی ، مجتمع امیر ، طبقه سوم ، واحد هفتم ، موسسه حقوقی تمدن
وب سایت موسسه حقوقی رهیار دیاکو تمدن
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
علی طلایی
آدرس : تهران-میدان فاطمی-ابتدای خیابان جویبار-کوچه غفاری غربی ساختمان آناهیتا-ط 4 واحد 401
وب سایت علی طلایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

اما و اگرهای بسته های هدایت تحصیلی

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 03-05-1395
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
اما و اگرهای بسته های هدایت تحصیلی

 امسال دانش‌آموزانی که قدم به پایه نهم می‌گذارند بعد از 23سال دوباره انتخاب رشته را تجربه خواهند کرد، تا از پایه دهم در رشته‌های تخصصی خود مشغول به تحصیل شوند.

این درحالی است که  آئین نامه جدید هدایت تحصیلی اعتراضاتی را با خود به همراه داشته است، زیرا که برخی از  دانش‌آموزان برای انتخاب رشته با داشتن معدل بالا به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای یا علوم انسانی حتی بدون داشتن علاقه هدایت شده‌اند. با این وجود اما علی اصغر فانی؛ وزیر آموزش و پرورش معتقد است این بسته‌ها به نفع دانش آموزان و سیستم آموزش کشور است. بسته‌هایی که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بوده و به گفته وی با توجه به تجربیات داخلی و جهانی تدوین شده است.

 6-3-3؛ یا طرحی شتاب زده

اگر این روزها با والدین دانش آموزان پایه نهم هم صحبت شوید، شاید شنونده مهمترین انتقاد آنها به نظام آموزش عمومی با این رویکرد باشید که مدارس به عبارتی نرم‌افزار هدایت تحصیلی آموزش و پرورش به اجبار فرزندان آنها را به رشته کار و دانش یا هنرستان‌ها معرفی می‌کنند. در این میان نادیده گرفته‌شدن علاقه دانش‌آموزان و توانایی درسی آنها موضوعی است که شاید آینده این افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. زیرا که به طور قطع تحصیل در رشته‌ای که فرد به آن علاقه‌ای ندارد تمام انگیزه وی را برای ادامه تحصیل و کسب نمرات بالا از بین خواهد برد. واقعیت این است که با اجرای طرح 6-3-3، که بسیاری از کارشناسان اجرای آن را شتاب زده می دانند، بحث انتخاب رشته نیز به پایه نهم منتقل شده است، که در دوره متوسطه اول قرار دارد. آن هم در شرایطی که پیش از این انتخاب رشته بعد از پایه اول دبیرستان انجام می‌شد که  این پایه اول، در دبیرستان بود.

نتیجه این اقدامات سر انجام در 19 تیر به انتشار نخستین برگ‌های هدایت تحصیلی منتهی شد. برگه‌هایی که تا آن زمان، مشاوران مدارس حتی مدیران نمی‌دانستند ماهیت آنها و محتویات‌شان به واقع چیست.

 هرچند که فانی به عنوان مهمترین مسئول در وزارتخانه‌ای که مسئولیت آموزش عمومی را در جامعه برعهده دارد معتقد است؛ خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید در خصوص این بسته‌ها توجیه شوند، زیرا این بسته‌ها با توجه به چهار عامل موثر علاقه، استعداد، نیاز کشور و امکانات آموزشی تدوین شده اند تا با کمک آنها رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی را داشته باشیم.

 بررسی مشکلات هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در مجلس

نباید فراموش کرد که در سال‌های گذشته نبود هدایت تحصیلی موثر برای دانش‌آموزان موضوعی بوده که به دفعات تکرار شده است. مواردی که شاید با مرور آنها به تشابه کمی میان آنچه اظهار شده و شرایط پیش آمده برسیم. به طور نمونه دی‌ماه چهارسال قبل بود که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور از نبود وجود هدایت تحصیلی در نظام آموزشی ایران انتقاد کرد

با این نگاه که هدایت تحصیلی در سیستم آموزشی به صورت برنامه‌ریزی شده صورت نمی‌گیرد و باید چگونه هدایت شدن دانش‌آموزان بر اساس نیازهای کشور مورد توجه قرار گیرد. البته وی این پرسش را نیز مطرح کرده بود که چرا باید رتبه اول گروه آزمایشی ریاضی فقط برق دانشگاه شریف بخواند، یا اینکه چرا باید رتبه یک گروه آزماشی تجربی به طور حتم به سراغ پزشکی برود. آن هم در شرایطی که ممکن است فرد به هیچ عنوان به رشته مذکور علاقه‌مند نباشد، اما به دلیل وضعیت اجتماعی حاکم در کشور این فرد نمی‌تواند انتخاب دیگری غیر از انتخاب‌های عنوان شده داشته باشد. انتقادی که اگر اکنون آن را با آنچه رخ داده است در کنار یکدیگر قرار دهیم تشابه چندانی میان آنها یافت نشود. زیرا با استناد به اظهارات والدین و دانش آموزان در شرایط کنونی فرد حتی بدون توجه به علاقه و استعداد همچنین معدل به رشته‌های دیگر هدایت می‌شود. آنچه که به شکایتی از سوی اولیای دانش‌آموزان تبدیل شده و اخبار آن به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. تا به آنجا که این اعتراض‌ها موجب شد تا دو روز قبل میرحمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی پایه دهم و مشکلات مربوط به آن عنوان کند که بعد از تعطیلات 2 هفته‌ای مجلس موضوع مورد نظر در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار می‌گیرد. وی این گلایه را نیز از مسئولان آموزش و پرورش کشور داشته است که همان روزی که نظام آموزشی 3-3-6 ایجاد شده و مقداری در آن عجله شد، باید پیش‌بینی می‌شد؛ چنین اتفاقی صورت می‌گیرد.

 والدین در صورت مخالفت فرزندشان را به منطقه دیگری ببرند

دیگر اینکه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فرایند دشواری محسوب می‌شود و به کل نظام آموزشی 3-3-6 مربوط است و چیزی نیست که با یک بخشنامه ایجاد شده باشد. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این را هم گفته است که باید کاری کنیم شرمنده مردم نشده و باری از روی دوش دانش‌آموزان برداریم.

هرچند همانطور که پیش‌تر عنوان شد نبود رشد و توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی بحثی است که در طول سال‌های گذشته مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما اینکه رویکرد و آیین نامه جدید چقدرمی‌تواند چنین شرایطی را محقق کنند؟ پرسشی است که در پاسخ به آن باید گفت، به طور قطع ایجاد انگیزه و علاقه برای تحصیل در یک رشته به اجبار نمی‌تواند شکل بگیرد و به طور قطع نیازمند فرهنگسازی در میان خانواده‌ها و بررسی‌ دقیق علائق دانش آموزان و چرایی اقبال از برخی از رشته‌ها در جامعه است بحثی که باید اقدامات فرهنگی و آموزشی درباره آن به صورت همزمان صورت گیرد. اما پاسخ مسئولان نظام آموزش عمومی کشور به گلایه‌ها و پافشاری‌های والدین و دانش‌آموزان چیست؟هرچند که خانواده‌ها بیان می‌کنند مدیران مدارس به هیچ عنوان حاضر به ثبت‌نام فرزندان آنها در رشته دیگری جر آنچه در قالی هدایت تحصیلی عنوان می‌شود، نیستند، اما مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده است که اجباری در این کار نیست. اگر خانواده‌ای می‌خواهد فرزندش در رشته‌ای که استعداد ندارد، ادامه تحصیل دهد، می‌تواند در منطقه‌ای دیگر فرزند خود را در آن رشته ثبت‌نام کند. براین اساس می‌توان اینگونه قضاوت کرد که اگر دانش‌آموزش اصرار بر تحصیل در رشته دیگری داشته باشد حال به دلیل علاقه به آن رشته همچنین داشتن معدلی که نشان از توانایی وی برای تحصیل در آن رشته دارد باید به منطقه دیگری برود شاید مدیر آن مدرسه حاضر به ثبت‌نام وی در رشته مورد نظرش شود. راهکاری که منطقی نیست و چندان هم عقلانی به نظر نمی‌رسد. حتی با این رویکرد که با توجه به ظرفیت هر مدرسه دانش آموزان در رشته‌ها ثبت‌نام می‌شوند و با این رویکرد مناطق دیگر بعید به نظر می‌رسد ظرفیت اضافه‌ای برای دانش‌آموزان سایر منطقه‌ها داشته باشند، حتی اگر اصراری که سال‌ها آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در منطقه خود داشت را نادیده بگیریم. سخن آخر اینکه مهمترین اصل در هدایت دانش‌آموزان باید استعداد و علایق فرد باشد، زیرا که اجبار نتیجه‌ای جز دلزدگی و بی‌انگیزگی فرد را به همراه نخواهد داشت.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
چکونه وصیت نامه تنظیم کنیم ؟ جرم مطبوعاتی چیست ؟ مفهوم طلاق توافقی و غیر توافقی مرگ 165 عابر پیاده در 9 ماهه سال جاری تعیین رییس هیات موسس و هایت امنا بر عهده هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد است دو پسر بچه در آتش خشم نامادری سوختند ، اعترافات نامادری سنگدل بخشش اولیای دم ، 3 محکوم را از قصاص نفس رهایی بخشید سازمان‌ها و مراکز اداری بهای سالیانه اجاره زمین‌های موقوفه را بپردازند انعقاد تفاهم نامه همکاری میان معاونت پیشگیری از وقوع جرم و 3 اپراتور تلفن همراه رای شماره 680 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اطلاق مصوبه شورای اسلامی شهر زرین شهر در قسمتهای تعیین عوارض بهره برداری و افتتاحیه رای شماره های 697 و 698 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر بازرگان در خصوص اخذ عوارض حق تفکیک رای شماره 683 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 1 و 2 مصوبه چهارصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص عوارض تابلو بررسی تحولات نقنینی امر آمر قانونی - بخش چهارم و پایانی بررسی تحولات تنقینی امر آمر قانونی - بخش سوم بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش اول بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش دوم زمانی که تن آدمی گران تر از جان آدمیت می شود ضرورت ساماندهی عکاسان و فیلمبرداران یزد دستگیری ها با دلایل باشد ، از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود حق رفاه و تامین اجتماعی