سید علیرضا حسینی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
ایلدار آقاقلیزاده خیاوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی
طیبه برزگر وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
فرامرز حسینی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر ابوالفضل احمدزاده ،دکتری فقه و حقوق اسلامی ،پژوهشگر فقه اسلامی
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
یوسف شفیع زاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
احسان زررخ وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

شاخص های حکومت قانون

ارسالی توسط شیرزاد حیدری شهباز وکیل پایه یک دادگستری
شاخص های حکومت قانون

حکومت قانون مهمترین دستاورد بشر در نظام اجتماعی برای برقراری جامعه باز و آزاد و در واقع مبنای مشروعیت حاکمیت است. در مجموع مفهوم حکومت قانون، همانند بسیاری مفاهیم دیگر، مستعد تفاسیر گوناگون است و همین امر خطر بزرگی برای عدم تحقق این خواسته بزرگ بشر است.، با این حال در مجامع علمی و نهادهای بین المللی ذیربط، تلاش هایی برای تدوین شاخص های عینی اندازه گیری میزان پایبندی جوامع و حکومت ها به این مفهوم ، صورت گرفته است .

دکتر مرتضی شهبازی نیا- وکیل دادگستری

حکومت قانون مهمترین دستاورد بشر در نظام اجتماعی برای برقراری جامعه باز و آزاد و در واقع مبنای مشروعیت حاکمیت است. در مجموع مفهوم حکومت قانون، همانند بسیاری مفاهیم دیگر، مستعد تفاسیر گوناگون است و همین امر خطر بزرگی برای عدم تحقق این خواسته بزرگ بشر است.، با این حال در مجامع علمی و نهادهای بین المللی ذیربط، تلاش هایی برای تدوین شاخص های عینی اندازه گیری میزان پایبندی جوامع و حکومت ها به این مفهوم ، صورت گرفته است . یکی از مهمترین و مقبول ترین این شاخص ها ذیلا ارایه می شود:

شاخص حکومت قانون

عامل ۱- قدرت محدود حکومت

۱-۱- اختیارات حکومت در قانون اساسی مشخص است

۱-۲- اختیارات حکومت به نحو موثر توسط قوه قانونگذاری محدود شده است

۱-۳- اختیارات حکومت به نحو موثر توسط قوه قضایی محدود شده است

۱-۴- اختیارات حکومت به نحو موثر موضوع حسابرسی و نظارت مستقل است

۱-۵- مقامات حکومت در صورت سوء رفتار با ضمانت اجرا مواجه اند

۱-۶- اختیارات حکومت به نحو موثر مقید به نظارت غیر دولتی است

۱-۷- انتقال قدرت مطابق قانون انجام می شود

عامل ۲- نبودن فساد

۲-۱- مقامات حکومت در قوه مجریه از موقعیت عمومی برای نفع خصوصی استفاده نمی کنند

۲-۲- مقامات حکومت در قوه قضاییه از موقعیت عمومی برای نفع خصوصی استفاده نمی کنند

۲-۳- مقامات حکومت در پلیس و نیروهای مسلح از موقعیت عمومی برای نفع خصوصی استفاده نمی کنند

۲-۴- مقامات حکومت در قوه مقننه از موقعیت عمومی برای نفع خصوصی استفاده نمی کنند

عامل ۳- نظم و امنیت

۳-۱- جرم به نحو موثر کنترل می شود

۳-۲- مخاصمات مدنی به نحو موثر محدود می شوند

۳-۳- مردم برای حل اختلافات شخصی به خشونت متوسل نمی شوند

عامل ۴- حقوق بنیادین

۴-۱- رفتار یکسان و عدم تبعیض به نحو موثر تضمین شده اند

۴-۲- حق حیات و امنیت شخصی به نحو موثر تضمین شده اند

۴-۳- دادرسی عادلانه و حقوق متهم به نحو موثر تضمین شده اند

۴-۴- آزادی اظهار نظر و بیان به نحو موثر تضمین شده است

۴-۵- آزادی عقیده و مذهب به نحو موثر تضمین شده است

۴-۶- حق حریم خصوصی به نحو موثر تضمین شده است

۴-۷- آزادی تشکل و اتحادیه به نحو موثر تضمین شده است

۴-۸- حقوق بنیادین کار به نحو موثر تضمین شده اند

عامل ۵- حکومت باز

۵-۱- قوانین برای عموم قابل فهم هستند

۵-۲- قوانین انتشار عمومی می یابند و به نحو گسترده در دسترس هستند

۵-۳- قوانین از ثبات برخوردارند

۵-۴- حق مطالبه از حکومت و مشارکت عمومی به نحو موثر تضمین شده است

۵-۵- پیش نویس رسمی قوانین در دسترس عموم قرار می گیرد

۵-۶- اطلاعات رسمی در دسترس عموم است

عامل ۶- اعمال موثر مقررات (مصوبات دولت )

۶-۱- مقررات حکومت به نحو کارآمد اجرا می شوند

۶-۲- مقررات حکومت بدون اعمال نفوذ ناروا اجرا می شوند

۶-۳- آیین های اداری بدون تاخیر نا متعارف جاری می شوند

۶-۴- دادرسی منصفانه و اجرای صحیح قوانین در دادرسی های اداری مورد احترام است

۶-۵- حاکمیت بدون غرامت منصفانه، اموال را مصادره نمی کند

عامل ۷- دسترسی به دادرسی عادلانه مدنی

۷-۱- مردم از راه های جبران خسارت موجود آگاهند

۷-۲- مردم به مشاوره حقوقی و وکیل دسترسی دارند و می توانند از آن بهره مند شوند

۷-۳- مردم به دادگاه های حقوقی دسترسی دارند و می توانند از آن بهره گیرند

۷-۴- دادرسی مدنی از تبعیض مبراست

۷-۵- دادرسی مدنی عاری از فساد است

۷-۶- دادرسی مدنی از اعمال نفوذ ناروای حکومت مصون است

۷-۷- دادرسی مدنی با تاخیر نا متعارف مواجه نیست

۷-۸- نتیجه دادرسی مدنی به نحو موثر اعمال می شود

۷-۹- نظام های جایگزین حل و فصل اختلافات(داوری، میانجیگری، سازش و ...) در دسترس، بیطرفانه و کارآمد هستند

عامل ۸- دادرسی کیفری موثر

۸-۱- جرایم به نحو موثر مورد تحقیق قرار می گیرند

۸-۲- جرایم به نحو موثر و به موقع مورد رسیدگی و قضاوت قرار می گیرند

۸-۳- نظام پیشگیری و اصلاح، در کاهش رفتار مجرمانه موثر است

۸-۴- نظام عدالت کیفری بی طرف است

۸-۵- نظام عدالت کیفری عاری از فساد است

۸-۶- نظام عدالت کیفری از اعمال فشار حکومت مصون است

۸-۷- نظام عدالت کیفری، دادرسی منصفانه و اجرای صحیح قانون را به متهم اعطا می کند

 عامل ۹- دادرسی غیر رسمی( روش های غیر رسمی حل اختلافات حقوقی و کیفری)

۹-۱- دادرسی غیر رسمی به موقع و موثر است

۹-۲- دادرسی غیر رسمی، بیطرفانه و عاری از فشار نارواست

۹-۳- دادرسی غیر رسمی، حقوق اساسی را محترم می شمارد و حمایت می کند

برگرفته از سایت وکلای ملت


مطالب مرتبط

تغییر کارفرما و آثار آن در رابطه کارگری و کارفرمایی

نام نویسنده
تغییر کارفرما و آثار آن در رابطه کارگری و کارفرمایی

تغییر کارفرما و آثار آن در رابطه کارگری و کارفرمایی

ادامه مطلب ...

کارگران سفید امضا

نام نویسنده
کارگران سفید امضا

کارگران سفید امضا

ادامه مطلب ...

امنیت شغلی و جایگاه آن در حقوق کار

نام نویسنده
امنیت شغلی و جایگاه آن در حقوق کار

امنیت شغلی و جایگاه آن در حقوق کار

ادامه مطلب ...

علل نقض آراء هیات‌ های تشخیص و حل اختلاف کار در دیوان عدالت اداری

نام نویسنده
علل نقض آراء هیات‌ های تشخیص و حل اختلاف کار در دیوان عدالت اداری

کارفرما+کارگر+قانون کار+دیوان عدالت اداری+کار+علل نقض آراء هیات‌ های تشخیص و حل اختلاف کار در دیوان عدالت اداری+

ادامه مطلب ...

بررسی تحلیلی جرم موضوع ماده 172 قانون کار

نام نویسنده
بررسی تحلیلی جرم موضوع ماده 172 قانون کار

بررسی تحلیلی جرم موضوع ماده 172 قانون کار

ادامه مطلب ...

جهانی شدن حقوق کار و تاثیر آن بر حقوق کار ایران

نام نویسنده
جهانی شدن حقوق کار و تاثیر آن بر حقوق کار ایران

سازمان بین المللی کار یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد است که برای ترویج عدالت اجتماعی و اجرای حقوق بشر به رسمیت شناخته شده بین المللی در زمینه کار فعالیت می نماید. سازمان در پایان جنگ جهانی اول و بر اساس معاهده صلح 1919 ورسای که بوجود آورنده جامعه ملل نیز بود تأسیس و با جنگ دوم جهانی از بین نرفت بلکه اولین آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در سال 1946 گردید.

ادامه مطلب ...

بیمه کارگران ساختمانی اختیار یا الزام قانونی؟

نام نویسنده
بیمه کارگران ساختمانی اختیار یا الزام قانونی؟

گروه حقوقی - ضرورت حمایت از کارگران باعث تصویب قوانین متعددی شده است که گل سرسبد آن ها قانون تامین اجتماعی و قانون کار است. اما با وجود تمامی حقوق پیش‌بینی شده در این دو قانون، قانونگذار حمایت‌های موجود برای برخی کارگران را کافی نمی‌داند.

ادامه مطلب ...

مقررات حاکم بر روابط کاری بین کارگر و کارفرما

نام نویسنده
مقررات حاکم بر روابط کاری بین کارگر و کارفرما

این در حالی است قانون کار به شدت خواستار رعایت این ضوابط شده است اما متاسفانه مکانیسم های مناسبی بر رعایت این ضوابط وجود ندارد یا مجازات‌های مناسبی وجود ندارد. در کل رعایت ایمنی کار امری حیاتی و ضروری است و باید قبل از حادثه به فکر آن بود.

ادامه مطلب ...

اختلافات کارگر و کار فرما

نام نویسنده
اختلافات کارگر و کار فرما

با توجه به صنعتی شدن جوامع و لزوم پیشرفتهای اقتصادی در سایه افزایش کارهای تولیدی و همچنین ازدیاد جمعیت و نیروی کار تعاملات بین کارفرما و کارگر در سالهای اخیر افزایش یافته است. بدیهی است با افزایش این تعاملات، برخوردها و پاره ای مسایل و اختلافات نیز در محیط های کاری بوجود می آید. در قانون کار، مراجعی به عنوان هیاتهای حل اختلاف جهت رسیدگی به این امور پیش بینی شده است که در این راهنما کلیات آن و همچنین نحوه طرح دعوی تا اجرای حکم بیان می گردد.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید