×

ملاقات سرلسی مونرو از هیات مدیره کانون وکلا

ملاقات سرلسی مونرو از هیات مدیره کانون وکلا

جناب سرلسی مونرو و نخست وزیر سابق کشور زلاند نو و رئیس سابق سازمان ملل متحد که اکنون دبیر کل کمیسیون بین المللی حقوقدانان است در ساعت 10 صبح روز یکشنبه 24 دیماه 1340 برای ملاقات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری به کانون وکلا آمدند و از طرف آقای محمود سرشار نایب رئیس کانون وکلا خیر مقدمی به زبان انگلیسی به ایشان گفته شد که عین بیانات آقای سرشار و پاسخ سرلسی مونرو برای خوانندگان محترم ذیلاً درج می گردد

ملاقات-سرلسی-مونرو-از-هیات-مدیره-کانون-وکلا

جناب سرلسی مونرو و نخست وزیر سابق کشور زلاند نو و رئیس سابق سازمان ملل متحد که اکنون دبیر کل کمیسیون بین المللی حقوقدانان است در ساعت 10 صبح روز یکشنبه 24 دیماه 1340 برای ملاقات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری به کانون وکلا آمدند و از طرف آقای محمود سرشار نایب رئیس کانون وکلا خیر مقدمی به زبان انگلیسی به ایشان گفته شد که عین بیانات آقای سرشار و پاسخ سرلسی مونرو  برای خوانندگان محترم ذیلاً درج می گردد .

بیانات آقای محمود سرشار

جناب سرلسی منرو دبیرکل کمیسیون بین المللی حقوقدانان :

در این موقع که آن جناب به قدوم خود کانون وکلای ما را قرین افتخار ساخته اید وظیفه خود می دانم که به نام کانون و هیات مدیره مقدم آن مهمان علیقدر و جلیل را از صمیم قلب شادباش بگویم .

وکلای دادگستری ایران همیشه به عدالت و آزادی و حکومت قانون علاقمند بوده و اساس و بنیان کانون وکلای دادگستری هم بر دو پایه آزادی و حکومت قانون استوار می باشد .

شعار و سرلوحه کمیسون بین المللی حقوقدانان هم این است که دولت و افراد کشور باید تحت لوای قانون آزاد بوده باشند .

در جامعه حیوانات اوامر و جبر حکومت کرده ولی عاری از ضوابط و اصول می باشد ولی بر عکس در جامعه بشری هر فردی از ابناء بشر از اصول و قانون بهرمند و مستفید خواهد بود .

هر جا که قانون حکومت نماید نظم و آرامش و ثبات و آزادی فردی حکومت خواهد نمود ولی در نبودن قانون در میان ملل رعب و خوف ، هرج و مرج و اسارت و بندگی جایگزین آن خواهد شد .

بر ماست که دنیایی به وجود آوریم که هر کس بتواند در روی زمین به آزادی و حیثیت و شرافت و صلح و آرامش قدم بردارد و دنیایی داشته باشیم که مقدرات و سرنوشت بشر با قانون سروکار داشته باشد نه قلدری و زور و سازمان های قانونی هم باید قایم مقام سازمان های جنگی بشود .

اینجانب جداً علاقمند به پشتیبانی صلح و استقرار نظم در جوامع بین المللی بوده و اشتیاق مفرطی به حفظ و نظم بر اساس قانون داشته و دارم . حاجت به تذکر نیست که صلح جهانی یکی از ضروری ترین و مهمترین مباحث دنیای کنونی بوده و صلح هم در هر عصر و زمانی ضروری است مخصوصاً در زمانی که بشر با بمب های اتمی و هیدورژنی سر و کار دارد و می تواند با استعمال موشکها  در یک آن ، جهانی را به طرف ویرانی و انهدام بکشاند .

اوضاع آشفته جهان و کشمکشی که ملل بزرگ بر سر سیادت و فرمانفرمایی بر عالم دارند از نظر شما دور نیست . هیولای مهیب جنگ و انهدام جهان هر لحظه پرده از رخسار وحشتناک خود بر می دارد .

ما در این گیر و دار جهان باید به فکر خویشتن باشیم و بدانیم که دقایق و ساعات فرصت هایی گرانبها را از دست ما میبرد و روزی ممکن است دریای پهناور جهان دچار طوفان هولناکی شود و برای کشتی های شکسته ما مجال باقی نماند و ساحل نجات را برای ابد از دست خواهیم داد .

ما نباید پای بند پندار و افکار و تخیلات غیرعملی بوده و طرح هایی را برای بهبودی جهان که به صورت جاذب ولی غیر عملی است اتخاذ نماییم . در آستانه هر سازمان و هر کانونی باید این عبارت نوشته شود . افرادی که بی اعتنا به قوانین موضوعه کشور هستند نباید در حریم آن قدم بگذارند .

در خاتمه بیانات خود رجاء واثق دارم که کمیسیون بین المللی حقوقدانان در نتیجه بحث راه حلی برای اجرای قانون پیدا نموده و کمک بزرگی از این طریق برای استقرار صلح ابدی در عالم بر اساس قانون بنماید و توفیق آن جناب را در این زمینه از حضرت احدیت خواستارم .

پاسخ سرلسی منرو به بانات آقای سرشار

از پذیرایی گرم و اظهار محبت هیات مدیره کانون وکلا کمال تشکر را دارم و آقای سرشار نایب رئیس کانون وکلای دادگستری در واقع زحمت مرا کم کردند زیرا قسمت اعظم از بیاناتی را که من می خواستم امروز در کانون وکلا اظهار نمایم ایشان قبلاً فرمودند و کاملاً شیفته و مجذوب بیانات ایشان شده و به عنوان یادگار بیانات ایشان را با خود همراه خواهم برد تا در مقام نشر آن بر آیم .

و نیز اضافه نمودند که کلیه این عملیات خلاف قانون که در دنیا از قبیل عملیات فرانسوی ها در الجزیره و تونس و هندوستان در گوا و اندونزی در گینه نو و همچنین در کره و لائوس و کنگو و کوبا و سایر کشورها روی داده تمام بر خلاف اصول و مخالف با منافع جامعه بشری است .

مجله کانون –سال سیزدهم 1340 شماره مسلسل 78

استخراج و تنظیم - سپهر عدالت 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.