×

گذراندن دوره های آموزشی پیش از ازدواج

گذراندن دوره های آموزشی پیش از ازدواج

چند سالی است که افزایش آمار طلاق صدای مسئولان را در آورده است و بر این اساس مسئولان راهکارهای مختلفی را در این زمینه ارایه می‌کنند اگرچه به‌گفته برخی مسئولان قضایی امور خانواده در کشور متولی ندارد اما باید برای حفظ این نهاد مهم در کشور اقدامات مختلف صورت گیرد بر این اساس گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج در راستای تحکیم بنیان خانواده یکی از طرح‌های کلیدی محسوب می‌شود

گذراندن-دوره-های-آموزشی-پیش-از-ازدواج

 چند سالی است که افزایش آمار طلاق صدای مسئولان را در آورده است و بر این اساس مسئولان راهکارهای مختلفی را در این زمینه ارایه می‌کنند اگرچه به‌گفته برخی مسئولان قضایی امور خانواده در کشور متولی ندارد اما باید برای حفظ این نهاد مهم در کشور اقدامات مختلف صورت گیرد بر این اساس گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج در راستای تحکیم بنیان خانواده یکی از طرح‌های کلیدی محسوب می‌شود.

خلاء متولی در امور خانواده در کشور

این در حالی است که رییس کل دادگستری استان البرز اجرای قانون گذراندن دوره دو روزه پیش از ثبت ازدواج را از جمله راهکارهای مهم در زمینه کاهش طلاق عنوان می‌کند و می‌گوید: این روش می‌تواند در کنار کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، گام مهمی در صیانت از نهاد خانواده و جلوگیری از طلاق و متارکه بین زوجین باشد.

احمد فاضلیان که  به نداشتن متولی برای نهاد خانواده در کشور انتقاد می‌کند در این باره توضیح می‌دهد: با وجود اهمیت و تاثیرگذاری آن در عرصه‌های مختلف، اگر دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش کشور اصلاح و صیانت شود ما مشکلی در زمینه تربیت نیروی مومن برای آینده کشور نخواهیم داشت. وی به اینکه اکنون دستگاه‌های مختلفی به نام خانواده در کشور فعالیت می‌کنند  و خروجی مشخصی ندارند، اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: به دلیل این کوتاهی‌ها، نشانه‌ها و رفتارهای خطرناکی در بین برخی از جوانان و خانواده‌ها ایجاد شده که نگران کننده است و می‌تواند در آینده معضلات جدی را ایجاد کند.

فاضلیان بیان می‌کند که در دنیای جدید و تکنولوژی موجب شده که در نوع نگاه به فرزندان و خانواده‌ها تغییرات اساسی ایجاد شود و روش‌های گذشته پاسخگوی تربیت جوانان امروزی نیست.

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به کاهش آمار طلاق در استان البرز در دو سال اخیر، توضیح می‌دهد: در دوره‌ای استان البرز از نظر میزان طلاق رتبه دوم کشوری را داشت اما این رتبه به 9 تنزل یافت و اکنون از هر سه ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد که البته این آمار هم نگران کننده و نیازمند بازنگری و تجدیدنظر در برخی حوزه‌های مربوطه است. وی با تاکید بر ضرورت آشنایی همه اقشار جامعه با بایدها و نبایدهای حقوقی در حوزه‌های مختلف، این دوره را نیز در این راستا می‌داند و بیان می‌کند: گواهی ثبت ازدواج منوط به گذراندن این دوره خواهد بود. وی طلاق عاطفی را نتیجه ندانستن اصول روابط بین زوجین پس از ازدواج عنوان می‌کند و می‌گوید: این طرح نتیجه رایزنی افراد صاحبنظر و متخصص در  خانواده است و می‌خواهیم با اجرای آن همه از نتایج آن متنفع شوند.

  اجرای طرح آموزش مهارت‌های دهگانه زندگی برای زوجین

این در حالی است که رییس دادگستری شهرستان شبستر از آموزش مهارت‌های دهگانه زندگی برای زوجین در شهرستان شبستر برای کاهش طلاق و استحکام زندگی زوجین خبر می‌دهد. ‌

موسی عبداللهی زاده با اشاره به ضرورت پیشگیری از طلاق بیان می‌کند: مهارت‌های دهگانه زندگی بر اساس تفاهم‌نامه قبلی بین ادارات دادگستری، بهزیستی و ثبت اسناد و املاک شهرستان شبستر در اداره بهزیستی برای کسانی که در آستانه ازدواج هستند (قبل از ازدواج) به‌صورت آموزش حضوری و کارگاهی اجرا شده است.

  ارایه آموزش پیش از ازدواج به هزار و 254 زوج

وی خاطرنشان می‌کند: در این راستا به تعداد هزار و 254 نفر در سال 94 به مزدوجین جدید آموزش‌های لازم داده شد و در سال 95 نیز این روند ادامه دارد که این موضوع موجب کاهش ورودی پرونده‌های طلاق به این دادگستری شده است.

رییس دادگستری شهرستان شبستر تصریح می‌کند: در خصوص ریشه‌یابی بروز مشکلات در پرونده‌های طلاق بررسی شده و در این راستا مهارت حل تعارض زناشویی به‌عنوان مهارت جدید به مزدوجین سال جاری در اداره بهزیستی آموزش داده می‌شود تا با اجرای این شیوه آموزشی، ریشه تعارض زناشویی میان مزدوجین خشکانده شود.

   آموزش‌های پیش از ازدواج الزامی شد

این در حالی است که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد، می‌گوید: ‌در روز‌های پایانی سال گذشته با کمک تعدادی از فرهیختگان استان در بخش‌های مختلف‌، 62 برنامه پیشگیری از وقوع جرم تدوین شد و از اولین روز کاری سال جاری اجرایی و عملیاتی کردن این برنامه‌ها آغاز شد.

سید علی اصغررفاهی بیان می‌کند: با توجه به نتایج خوب مرکز تحکیم بنیان خانواده که از سال 91 در استان ایجاد شد و پیگیری‌های این معاونت که این طرح را به صورت یک طرح کشوری درآورد،  برای سال جاری با توجه به حجم کار، پیگیر راه‌اندازی 2 یا 3 مرکز دیگر در استان یزد هستیم که فراخوان تأسیس این مراکز نیز منتشر شده است.

وی در خصوص آموزش‌های پیش از ازدواج در استان یزد اظهار می‌کند: با تصویب شورای قضایی استان‌ با اجرای طرحی  با همکاری  اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، آموزش‌های پیش از ازدواج الزامی شد و همه کسانی که در آستانه ازدواج هستند در زمان ثبت ازدواج باید  گواهینامه گذراندن این دوره آموزشی را ارایه دهند.

رفاهی ادامه می‌دهد: البته این  آموزش‌ها به‌صورت پراکنده و بدون بازخورد مفید انجام می‌گرفته اما قصد ما برگزاری این دوره ها به صورت هدفمند و با سرفصل‌های مشخص  و کارشناسی شده است.

 این مقام قضایی درخصوص اقداماتی که در کوتاه مدت نتیجه داده و کاهش ورودی پرونده به دادگستری را در پی دارد، می‌گوید:  درمیان اقداماتی که دیر بازده هستند که استحصال نتایج آنها سال‌ها طول می‌کشد، اقداماتی نیز در دست اجراست که در کوتاه مدت منتج به نتیجه شده و منجر به کاهش ورودی پرونده به دادگستری خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.