بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد یوسفی (نصیری خلج)
آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بین خیابان زرتشت و فاطمی - خیابان پرستو - دفتر محمد یوسفی و وکلا
وب سایت محمد یوسفی (نصیری خلج) وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلا
کامران میرزایی و همکاران
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی شمال بالاتر از نیایش ایستگاه طالقانی نبش دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد5
وب سایت موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه قنبری
آدرس : کرج - میدان آزادگان - ابتدای 45 متری کاج عظیمیه - بعد از بانک مسکن - ساختمان البرز - طبقه 2 واحد 8
وب سایت فاطمه قنبری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری البرز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

تکدی گری به آسیب های اجتماعی دامن می زند

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 18-05-1395
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
تکدی گری به آسیب های اجتماعی دامن می زند

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه‌های گذشته بارها نسبت به شیوع پدیده تکدی‌گری انتقاد کرده‌اند؛ موضوعی که موجب طرح این سوال شده که متولی اصلی رفع معضل تکدی‌گری در کشور چه نهادی هستند؟

جمعیت تهران در مقایسه با دیگر استان‌های بزرگ ایران هفت برابر بیشتر است و به گفته شهردار پایتخت، نرخ رشد جمعیت در شهرستان‌های استان تهران چهار برابر خود شهر تهران است.

در واقع، بخش اعظمی از مردمانی که به جمعیت تهران اضافه شده‌اند، مهاجر هستند. در چنین وضعیتی به همین میزان، بروز آسیب‌های اجتماعی نیز در پایتخت افزایش می‌‌یابد اما نکته اینجاست که با وجود چنین معضل رو به رشدی، تاکنون برای ساماندهی متدکیان متولی مشخص نشده است و با بیان مشکلات ناشی از این معضل نام دستگاه‌های مختلف از دولت گرفته تا شهرداری و پلیس عنوان می‌شود.

در این میان، اعلام اخباری درباره متکدیان شهر تهران از سوی مدیرعامل خدمات اجتماعی شهرداری تهران در هفته گذشته نیز قابل توجه بود. به گفته فرزاد هوشیار، میانگین درآمد تکدی‌گری این افراد حدود ماهی سه میلیون تومان است، از میان این متکدیان 50درصد افراد اصلا نیاز مالی ندارند؛ 35درصد آنها از گروه‌های خانوادگی و غیررسمی هستند که به‌عنوان خانواده‌های بدسرپرست شناسایی می‌شوند که بخش عمده آنها اتباع خارجی هستند و از افغانستان و پاکستان شروع و به اروپا ختم می‌شود.

اما در آخرین روزهای کاری سال گذشته، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اظهار تاسف از این موضوع، می‌گوید: هیچ سازمانی برای رفع این معضل برنامه‌ریزی نکرده است. به اعتقاد محمداسماعیل سعیدی، مادامی که اراده کافی در مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع ریشه‌ای معضل تکدی‌گری به وجود نیاید رفع آن غیرممکن خواهد بود. به عنوان مثال، سازمان بهزیستی باید در اینجا نقش سیاستگذار داشته باشد.

به گفته وی، نکته قابل تامل این است که با وجود جرم قلمداد شدن این معضل، همچنان شاهد شیوع آن در سایه نبود نظارت دستگاه‌های مسئول هستیم.

همزمان با اظهارات سعیدی، یک عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در واکنش به اظهارات معاون خدمات شهرداری تهران مبنی بر اینکه برخی متکدیان در پایتخت روزانه یک میلیون تومان درآمد دارند، اعلام کرد که ناهماهنگی میان سازمان‌های ذی‌ربط باعث بی‌توجهی به این معضل و شیوع آن در پایتخت شده است. به گفته عبدالرضا عزیزی، تکدی‌گری برای برخی به یک حرفه سودآور تبدیل شده که از سر زیاده‌خواهی به آن روی آورده‌اند. باید با سودجویان و مافیای تکدی‌گری که با استثمار کودکان و زنان به سودهای سرشاری دست پیدا می‌کنند به صورت جدی و قاطع برخورد کرد.

پیشنهاد نماینده مردم شیروان در خانه ملت این است که هویت متکدیان احراز شود تا با این کار بتوان سردسته آنها را به‌راحتی شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد.

 فرهنگسازی برای کمک نکردن به متکدیان

در این میان برخی معتقدند که بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی در پایتخت می‌تواند ناشی از ساماندهی نشدن متکدیان و تکدی‌گری باشد؛ عبدالرضا عزیزی معتقد است: کمک نکردن شهروندان به متکدیان باعث می‌شود فعالیت سودجویان از سوددهی بیفتد البته لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد تا شهروندان کمک‌های نقدی خود را به سازمان‌های حمایتی تحویل دهند تا این مراکز، کمک‌ها را به دست نیازمندان واقعی برسانند.

اما رییس کمیسیون‌ اجتماعی مجلس نظر دیگری دارد و می‌گوید: مردم را نمی‌توان به کمک نکردن به متکدیان واداشت، این‌گونه انتظارات غیرمنطقی و غیرقابل اجراست زیرا در همه شهرهای دنیا مردمی که پایبند به اصول و ارزش‌های اسلامی هم نیستند به افرادی که معلول، ضعیف و فقیر هستند، کمک می‌کنند.

سلمان خدادادی نسبت به عملکرد نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و شهرداری در ساماندهی متکدیان، منتقد است. به عقیده وی، نه‌تنها اقدام موثری در این‌باره صورت نگرفته بلکه بر تعداد متکدیان هم افزوده شده است.

این اظهارنظرها درحالی است که مدیرعامل خدمات اجتماعی شهرداری تهران معتقد است: هرجا تقاضا هست، عرضه نیز به‌وجود می‌آید؛ مردم در فرهنگ قایل به صدقه جاریه هستند اما آیا این صدقه در حوزه کمک به متکدی سر چهارراه‌ها صحیح است!؟ به هر حال تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود.

به گفته هوشیار، تاکنون بیش از 2هزار نفر از این متکدیان جمع‌آوری شده‌اند، این درحالی است که بیش از سه هزار متکدی در شهر تهران وجود دارد.

از سوی دیگر، مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری تهران نیز جمع‌آوری متکدیان را پیچیده و زمانبر و در عین حال سخت و ظریف می‌داند و می‌گوید: بسیاری از کودکانی که سر چهارراه‌ها هستند، دارای خانواده هستند و از طرفی مردم ما نیز با دل‌رحمی و سخاوت با این افراد برخورد می‌کنند و سعی دارند با استناد به آداب ملی و دینی به این افراد کمک کنند، این درحالی است که هر کمکی که مردم به این افراد کنند، رویکرد و جذابیتی جدید برای آمدن افراد بیشتر سر چهارراه‌ها فراهم می‌شود و نباید رضایت خدا را در راهی بگذاریم که تولید معصیت کند زیرا به‌عنوان مثال این افراد امروز گل‌فروشی و فردا اقدام به فروش مواد مخدر می‌کنند.

 دولت لایحه ارایه دهد

در این میان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم و دهم می‌گوید: بارها مطرح کردیم چنانچه در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خلاء قانونی وجود داشته باشد بهتر است دولت این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارایه کند تا خلاء موجود برطرف شود. عزیزی تاکید می‌کند که پدیده زشت تکدی‌گری چهره پایتخت را زشت کرده است.

اما در روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره جمع‌آوری متکدیان از سوی بهزیستی و فرمانداری تهران منتشر شده است. روز گذشته نیز معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای عملیات جمع‌آوری متکدیان تهران و جذب کودکان بی‌سرپرست خبر داد و اعلام کرد که این طرح به ریاست استاندار تهران و با همکاری فرمانداری تهران، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان بهزیستی کشور و... صورت می‌گیرد.
 به گفته حبیب‌الله مسعودی‌فرید، پیش از هر اقدامی نیاز است تا این افراد احراز هویت شوند زیرا به‌طور معمول متکدیان یا فاقد اسناد و اوراق هویتی هستند یا خود را مجهول‌الهویه اعلام کرده و هویت خود را پنهان می‌کنند به همین دلیل در مواجهه با این قشر، احراز هویت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین باید به هر یک از این افراد پس از احراز هویت یک کد ویژه و اختصاصی داده شود تا در صورت جمع‌آوری مجدد متوجه پیشینه خدماتی این افراد شویم که البته نمی‌توان کد ملی افراد را به عنوان این کد در نظر گرفت.

به گفته وی، بیش از 60درصد این افراد غیرتهرانی هستند که باید به استان‌های خود ارجاع داده شوند. به همین ترتیب حتی اگر در این طرح 2هزار نفر از گروه‌های مربوط به سازمان بهزیستی جمع‌آوری شوند به علت آنکه در شهرستان‌ها پخش خواهند شد، بار چندانی به بهزیستی وارد نمی‌کنند. از سوی دیگر، در صورت پیدا شدن خانواده‌های این افراد، چنانچه صلاحیت لازم را داشته باشند، به خانواده تحویل داده شده، در غیر اینصورت به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند.

با همه این اظهارنظرها باید گفت در شرایطی که قانون و آیین‌نامه ساماندهی متکدیان در قالب 15ماده بیش از 17سال پیش تصویب و به دستگاه‌های مختلف کشور ابلاغ شده است، چرا هر نهاد به وظیفه خود به شکل صحیح عمل نکرده تا اکنون شاهد شیوع این پدیده ناپسند اجتماعی باشیم که سطح شهری را مخدوش کند که در دنیا به‌عنوان پایتخت ایران معرفی می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نرخ رشد آسیب های اجتماعی متوقف شده است
فتحی : قوانین مربوط به مقابله با آسیب های اجتماعی مورد بازنگری قرار گیرد
ضرورت توجه به اصل پیشگیری در مقابله با آسیب های اجتماعی
راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها
آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید از کودکی آغاز شود
پیشگیری هوشمندانه اساسی ترین امر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است
آسیب های اجتماعی امری همگانی است
کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی با جمع آوری معتادان متجاهر
تعارض بین خواسته ها و امکانات علت اصلی آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی است
فقدان آمار تا ضعف مشارکت سازمان های غیر دولتی

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مهلت پرداخت دیه چقدر است ؟ مبایعه نامه یا قولنامه چه فرقی دارد؟ اعلام زمان آغاز ثبت نام جریمه ریالی سربازی 96 پرداخت وام و هزینه بیکاری به بزده دیدگان جرایم عمدی و غیر عمدی فتوای زنان روحانی مسلمان اندونزی برای افزایش سن ازدواج دختران آنچه درباره مجازات مداخله غیر مجاز در امور پزشکی باید بدانیم کاهش 9 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در سال 95 منشور حقوق شهروندی منطبق بر فرمان 8 ماده ای امام راحل و اصل استراتژیک دولت است فلسفه اعدام در ملاعام از منظر آیات قرآن و تاریخ اسلام مشخص شود هزینه های تبلیغاتی از کجا و به چه نحو تامین می شود آیا قاتل با گذشت شاکی آزاد می شود؟ ممنوعیت وجود سلاح های تخریبگر در فضا بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند اگر دست چکمان را گم کردیم چه کنیم؟ وکلا کارچاق کن می شوند کارگر را برق گرفت و کارفرما را چراق نفتی ! نگاه حقوقی به عدم اختیار صدور پروانه وکالت توسط مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه اگر به کسی پولی بدهید ، برای بازپس گیری آن اول باید اثبات کنید که به او بدهکار نبوده اید هشدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نسبت به موانع اجرای قانون کاداستر احمد تویسرکانی رای شماره 1346 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : رسیدگی به شکایات علیه سازمان بورس و اوراق بهادار