موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری متخصص در امور بازار سرمایه و وکالت در هرگونه اختلافات سهام در بازار سرمایه ،وکالت در هیات داوری ماده 36 بازار سرمایه و وکالت در اختلاف خرید سهام شرکت های اجرای اصل 44 قانون اساسی
آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

تکدی گری به آسیب های اجتماعی دامن می زند

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
تکدی گری به آسیب های اجتماعی دامن می زند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه‌های گذشته بارها نسبت به شیوع پدیده تکدی‌گری انتقاد کرده‌اند؛ موضوعی که موجب طرح این سوال شده که متولی اصلی رفع معضل تکدی‌گری در کشور چه نهادی هستند؟

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه‌های گذشته بارها نسبت به شیوع پدیده تکدی‌گری انتقاد کرده‌اند؛ موضوعی که موجب طرح این سوال شده که متولی اصلی رفع معضل تکدی‌گری در کشور چه نهادی هستند؟

جمعیت تهران در مقایسه با دیگر استان‌های بزرگ ایران هفت برابر بیشتر است و به گفته شهردار پایتخت، نرخ رشد جمعیت در شهرستان‌های استان تهران چهار برابر خود شهر تهران است.

در واقع، بخش اعظمی از مردمانی که به جمعیت تهران اضافه شده‌اند، مهاجر هستند. در چنین وضعیتی به همین میزان، بروز آسیب‌های اجتماعی نیز در پایتخت افزایش می‌‌یابد اما نکته اینجاست که با وجود چنین معضل رو به رشدی، تاکنون برای ساماندهی متدکیان متولی مشخص نشده است و با بیان مشکلات ناشی از این معضل نام دستگاه‌های مختلف از دولت گرفته تا شهرداری و پلیس عنوان می‌شود.

در این میان، اعلام اخباری درباره متکدیان شهر تهران از سوی مدیرعامل خدمات اجتماعی شهرداری تهران در هفته گذشته نیز قابل توجه بود. به گفته فرزاد هوشیار، میانگین درآمد تکدی‌گری این افراد حدود ماهی سه میلیون تومان است، از میان این متکدیان 50درصد افراد اصلا نیاز مالی ندارند؛ 35درصد آنها از گروه‌های خانوادگی و غیررسمی هستند که به‌عنوان خانواده‌های بدسرپرست شناسایی می‌شوند که بخش عمده آنها اتباع خارجی هستند و از افغانستان و پاکستان شروع و به اروپا ختم می‌شود.

اما در آخرین روزهای کاری سال گذشته، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اظهار تاسف از این موضوع، می‌گوید: هیچ سازمانی برای رفع این معضل برنامه‌ریزی نکرده است. به اعتقاد محمداسماعیل سعیدی، مادامی که اراده کافی در مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع ریشه‌ای معضل تکدی‌گری به وجود نیاید رفع آن غیرممکن خواهد بود. به عنوان مثال، سازمان بهزیستی باید در اینجا نقش سیاستگذار داشته باشد.

به گفته وی، نکته قابل تامل این است که با وجود جرم قلمداد شدن این معضل، همچنان شاهد شیوع آن در سایه نبود نظارت دستگاه‌های مسئول هستیم.

همزمان با اظهارات سعیدی، یک عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در واکنش به اظهارات معاون خدمات شهرداری تهران مبنی بر اینکه برخی متکدیان در پایتخت روزانه یک میلیون تومان درآمد دارند، اعلام کرد که ناهماهنگی میان سازمان‌های ذی‌ربط باعث بی‌توجهی به این معضل و شیوع آن در پایتخت شده است. به گفته عبدالرضا عزیزی، تکدی‌گری برای برخی به یک حرفه سودآور تبدیل شده که از سر زیاده‌خواهی به آن روی آورده‌اند. باید با سودجویان و مافیای تکدی‌گری که با استثمار کودکان و زنان به سودهای سرشاری دست پیدا می‌کنند به صورت جدی و قاطع برخورد کرد.

پیشنهاد نماینده مردم شیروان در خانه ملت این است که هویت متکدیان احراز شود تا با این کار بتوان سردسته آنها را به‌راحتی شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد.

 فرهنگسازی برای کمک نکردن به متکدیان

در این میان برخی معتقدند که بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی در پایتخت می‌تواند ناشی از ساماندهی نشدن متکدیان و تکدی‌گری باشد؛ عبدالرضا عزیزی معتقد است: کمک نکردن شهروندان به متکدیان باعث می‌شود فعالیت سودجویان از سوددهی بیفتد البته لازم است در این راستا فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد تا شهروندان کمک‌های نقدی خود را به سازمان‌های حمایتی تحویل دهند تا این مراکز، کمک‌ها را به دست نیازمندان واقعی برسانند.

اما رییس کمیسیون‌ اجتماعی مجلس نظر دیگری دارد و می‌گوید: مردم را نمی‌توان به کمک نکردن به متکدیان واداشت، این‌گونه انتظارات غیرمنطقی و غیرقابل اجراست زیرا در همه شهرهای دنیا مردمی که پایبند به اصول و ارزش‌های اسلامی هم نیستند به افرادی که معلول، ضعیف و فقیر هستند، کمک می‌کنند.

سلمان خدادادی نسبت به عملکرد نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و شهرداری در ساماندهی متکدیان، منتقد است. به عقیده وی، نه‌تنها اقدام موثری در این‌باره صورت نگرفته بلکه بر تعداد متکدیان هم افزوده شده است.

این اظهارنظرها درحالی است که مدیرعامل خدمات اجتماعی شهرداری تهران معتقد است: هرجا تقاضا هست، عرضه نیز به‌وجود می‌آید؛ مردم در فرهنگ قایل به صدقه جاریه هستند اما آیا این صدقه در حوزه کمک به متکدی سر چهارراه‌ها صحیح است!؟ به هر حال تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود.

به گفته هوشیار، تاکنون بیش از 2هزار نفر از این متکدیان جمع‌آوری شده‌اند، این درحالی است که بیش از سه هزار متکدی در شهر تهران وجود دارد.

از سوی دیگر، مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری تهران نیز جمع‌آوری متکدیان را پیچیده و زمانبر و در عین حال سخت و ظریف می‌داند و می‌گوید: بسیاری از کودکانی که سر چهارراه‌ها هستند، دارای خانواده هستند و از طرفی مردم ما نیز با دل‌رحمی و سخاوت با این افراد برخورد می‌کنند و سعی دارند با استناد به آداب ملی و دینی به این افراد کمک کنند، این درحالی است که هر کمکی که مردم به این افراد کنند، رویکرد و جذابیتی جدید برای آمدن افراد بیشتر سر چهارراه‌ها فراهم می‌شود و نباید رضایت خدا را در راهی بگذاریم که تولید معصیت کند زیرا به‌عنوان مثال این افراد امروز گل‌فروشی و فردا اقدام به فروش مواد مخدر می‌کنند.

 دولت لایحه ارایه دهد

در این میان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم و دهم می‌گوید: بارها مطرح کردیم چنانچه در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خلاء قانونی وجود داشته باشد بهتر است دولت این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارایه کند تا خلاء موجود برطرف شود. عزیزی تاکید می‌کند که پدیده زشت تکدی‌گری چهره پایتخت را زشت کرده است.

اما در روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره جمع‌آوری متکدیان از سوی بهزیستی و فرمانداری تهران منتشر شده است. روز گذشته نیز معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای عملیات جمع‌آوری متکدیان تهران و جذب کودکان بی‌سرپرست خبر داد و اعلام کرد که این طرح به ریاست استاندار تهران و با همکاری فرمانداری تهران، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان بهزیستی کشور و... صورت می‌گیرد.
 به گفته حبیب‌الله مسعودی‌فرید، پیش از هر اقدامی نیاز است تا این افراد احراز هویت شوند زیرا به‌طور معمول متکدیان یا فاقد اسناد و اوراق هویتی هستند یا خود را مجهول‌الهویه اعلام کرده و هویت خود را پنهان می‌کنند به همین دلیل در مواجهه با این قشر، احراز هویت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین باید به هر یک از این افراد پس از احراز هویت یک کد ویژه و اختصاصی داده شود تا در صورت جمع‌آوری مجدد متوجه پیشینه خدماتی این افراد شویم که البته نمی‌توان کد ملی افراد را به عنوان این کد در نظر گرفت.

به گفته وی، بیش از 60درصد این افراد غیرتهرانی هستند که باید به استان‌های خود ارجاع داده شوند. به همین ترتیب حتی اگر در این طرح 2هزار نفر از گروه‌های مربوط به سازمان بهزیستی جمع‌آوری شوند به علت آنکه در شهرستان‌ها پخش خواهند شد، بار چندانی به بهزیستی وارد نمی‌کنند. از سوی دیگر، در صورت پیدا شدن خانواده‌های این افراد، چنانچه صلاحیت لازم را داشته باشند، به خانواده تحویل داده شده، در غیر اینصورت به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند.

با همه این اظهارنظرها باید گفت در شرایطی که قانون و آیین‌نامه ساماندهی متکدیان در قالب 15ماده بیش از 17سال پیش تصویب و به دستگاه‌های مختلف کشور ابلاغ شده است، چرا هر نهاد به وظیفه خود به شکل صحیح عمل نکرده تا اکنون شاهد شیوع این پدیده ناپسند اجتماعی باشیم که سطح شهری را مخدوش کند که در دنیا به‌عنوان پایتخت ایران معرفی می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

مطالب مرتبط

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نام نویسنده
نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ادامه مطلب ...

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نام نویسنده
نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ادامه مطلب ...

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نام نویسنده
نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

+ نه = 22