×

آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان الکل وجود ندارد

آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان الکل وجود ندارد

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، گفت متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان الکل و نوع الکل مصرفی توسط آنان وجود ندارد

آمار-دقیقی-از-تعداد-مصرف-کنندگان-الکل-وجود-ندارد

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، گفت: متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مصرف کنندگان الکل و نوع الکل مصرفی توسط آنان وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر قدیر زاده صبح امروز چهارشنبه 20 مرداد در کارگاه دو روزه درمان الکل که در سالن کنفرانس مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی بصیر برگزار شد، با اشاره به بروز مرگ و میر  ناشی از مصرف الکل گفت: مرگ و میر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی، دسته بندی های متنوعی دارد. برای مثال، فردی که بر اثر مصرف این دسته از مواد دچار بیماری های کبدی و یا گوارشی می شود و در نتیجه ابتلا به این بیماری‌ها فوت می‌کند در آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی جای نمی‌گیرد.

وی افزود:مرگ‌های ناشی از مصرف الکل در چند حالت اتفاق می‌افتد. یکی از این حالات بروز مسمومیت در اثر غلظت بالای الکل در این دسته از نوشیدنی ها است که فرد را به کما برده و در نهایت منجر به مرگ وی می‌شود. دسته‌ای دیگر در نتیجه مصرف به صورت همزمان با مواد مخدر یا داروهای شبه مخدر ایجاد می‌شود و دسته سوم مرگ در اثر مسمومیت با متانول است که عموماً در مصرف مشروبات تقلبی دیده ‌می شود.

دکتر قدیر زاده گفت:‌ در مشروباتی که به صورت دست ساز و در کارگاه‌های خانگی تولید می‌شود، ناخالصی‌هایی از متانول یا همان الکل چوب دیده می‌شود. ضمن آنکه معمولا به این مشروبات داروهایی مانند ترامادول، دیازپام و متادون نیز اضافه می‌کنند که مصرف همزمان الکل با این داروها احتمال مرگ ناشی از مصرف الکل را بالا می‌برد.

دکتر قدیر زاده، ضمن ابراز نگرانی از نبود مراکز تخصصی درمان بیماران الکلی در کشور گفت:‌ مصرف کنندگان دائمی مشروبات الکلی که تمایل به درمان دارند به علت نبود مراکز تخصصی درمان الکل و همچنین ترس از تعقیب قضایی، نمی‌دانند به کجا مراجعه نمایند. ضمن آنکه آموزش لازم در زمینه درمان بیماران الکلی به پزشکان و درمانگران داده نشده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین دوره‌هایی شاهد افزایش مراجعه بیماران الکلی جهت درمان و بازگشت به زندگی سالم در جامعه باشیم.

منبع : سازمان پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.