×

راه نجات جنگل های ایران چیست؟

راه نجات جنگل های ایران چیست؟

درحالی که به عقیده رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تنها راه نجات جنگل‌ها، اجرای طرح تنفس است، 2هفته پیش 58 استاد علوم جنگل در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان، خواستار اجرا نشدن لایحه استراحت جنگل‌ها شدند و تاکید کردند ‌ توقف بهره‌برداری و اصطلاح «استراحت جنگل‌ها» نه‌تنها پایه علمی ندارد، بلکه تخریب بیشتر جنگل‌ها را به‌دنبال خواهد داشت

راه-نجات-جنگل-های-ایران-چیست؟ وکیل 

درحالی که به عقیده رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تنها راه نجات جنگل‌ها، اجرای طرح تنفس است، 2هفته پیش 58 استاد علوم جنگل در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان، خواستار اجرا نشدن لایحه استراحت جنگل‌ها شدند و تاکید کردند:‌ توقف بهره‌برداری و اصطلاح «استراحت جنگل‌ها» نه‌تنها پایه علمی ندارد، بلکه تخریب بیشتر جنگل‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

45سال پیش وسعت جنگل‌های ایران سه میلیون و 200هزار هکتار بود که این رقم در حال حاضر به یک میلیون و هشت هزار هکتار رسیده است. روند بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها در یک دهه اخیر به‌گونه‌ای بوده است که به گفته مدیرکل دفتر ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سالانه 6هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور به دلیل وقوع حریق از بین می‌روند. نگهدار اسکندری اضافه می‌کند که 70درصد از این آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی زاگرس است.

اما نابودی جنگل‌ها در 2، سه دهه اخیر فقط به آتش‌ گرفتن درختان و پوشش گیاهی جنگل‌ها خلاصه نمی‌شود زیرا بهره‌برداری‌های بی‌رویه هم بلای جان درختانی شده که یکی از سرمایه‌های عظیم کشورمان است به طوری که به گفته رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، روند بهره‌برداری از جنگل‌ها در سال‌های گذشته به‌ویژه در دهه 70 به اوج خود رسید. علی‌محمد شاعری می‌گوید: با اجرای طرح تنفس، جنگل‌های کشور فرصت تجدید حیات و احیا پیدا می‌کنند.

 به عقیده وی، در وضعیتی که نظارت‌های کم و بیش انجام شده در پنج سال گذشته، در جلوگیری از تخریب جنگل‌ها موفق نبوده است، اجرای طرح تنفس جنگل‌ها در دوره 10ساله تنها راه نجات جنگل‌ها خواهد بود.  

تاکید نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس بر این است که دولت و مجلس شورای اسلامی به دلیل موضوعات حفاظت، احیا و توسعه جنگل‌ها باید هر گونه بهره‌برداری از آنها را حذف کنند.

اظهارات این نماینده مجلس در خانه ملت درباره استراحت دادن به جنگل‌ها درحالی است که 58 استاد علوم جنگل دانشگاه‌های کشور، خواستار اجرا نشدن لایحه استراحت جنگل‌ها از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست شدند و تاکید کردند:‌ این موضوع اجرایی نخواهد بود و موجب نابودی سرمایه‌های عمرانی موجود در جنگل‌ها خواهد شد.

به اعتقاد این اساتید علوم جنگل، توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها، از دست رفتن هزاران فرصت شغلی محلی و بروز انواع بزهکاری و تجاوزها و تعدی به عرصه‌های جنگلی را به همراه خواهد داشت. در یک سال اخیر، این پیامدها در همایش‌های متعدد داخلی و بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور بارها در کانون توجه و تأکید استادان و متخصصان قرار گرفته است.

 تحمیل 7هزار میلیارد ریال بار مالی

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی این اساتید، تصویب لایحه توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور، نه‌تنها سالانه رقمی حدود 6 تا هفت هزار میلیارد ریال بار مالی جدید به دولت تحمیل می‌کند، بلکه برای تأمین چوب مورد نیاز کشور نیز سالانه حدود 300میلیون دلار ارز، از کشور خارج خواهد شد. بر این اساس، پیامدهای تصویب این لایحه با روح اقتصاد مقاومتی به‌عنوان سیاست‌های کلی نظام، آشکارا تعارض دارد، این در حالی است که با مدیریت علمی و کارشناسی و تهیه طرح‌های نوین جنگلداری و بهره‌برداری کمتر از 50درصد چوب جنگل‌ها، ضمن حفاظت از جنگل‌ها، ایجاد اشتغال و تولید مواد اولیه صنایع چوب کشور، سالانه از خروج مقدار قابل‌توجهی ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود. انجام این مهم با اجرای آمایش سرزمین و بهره‌برداری بر اساس توان اکولوژیک جنگل‌ها میسر است.

 تفاوت دیدگاه‌ مسئولان با اساتید  

از سوی دیگر، رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیدگاهی خلاف نظر این تعداد از اساتید علوم جنگل دارد. به گفته معصومه ابتکار، یکی از مباحث مورد بررسی در این سازمان، حمایت از واردات چوب است که جلسه‌های متعددی برای آن برگزار شده اما نگاه سازمان محیط زیست نگاه حفاظتی و حاکمیتی است که با نگاه سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی اصلی این امر متفاوت است. به اعتقاد وی، برای کاهش فشار بر جنگل‌های طبیعی باید بهره‌برداری تجاری از این جنگل‌ها متوقف و از طرح‌های جایگزین استفاده شود.

 لایحه استراحت جنگل‌ها روی میز دولت

به گفته سکاندار محیط زیست ایران، این سازمان، لایحه استراحت جنگل‌ها را آماده کرده و بررسی آن در دستور کار دولت قرار گرفته است. ابتکار درحالی این اخبار را هفته گذشته ارایه کرده است که اساتید علوم جنگل با اشاره به این تصمیم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور، می‌گویند:‌ این موضوع در حالی پیشنهاد می‌شود که جنگل‌های تحت مدیریت خود این سازمان که سابقه بهره‌برداری چوبی ندارند در وضعی نامطلوب به سر می‌برند و در حال تخریب هستند.

در این شرایط تعیین خط‌ مشی از سوی این سازمان برای مدیریت جنگل‌هایی که مدیریت تخصصی آن‌ها را تجربه نکرده است یک ‌رویه ناقص و بالطبع مشکل‌آفرین است.

همچنین با وجود اینکه نزدیک به یک سال از وعده سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برطرف کردن مشکلات قرنطینه نباتی می‌گذرد، همچنان این مشکلات فراروی واردکنندگان و صاحبان صنایع قرار دارد. ضمن آنکه مشکل صنایع کاغذسازی، نئوپان و MDF تأمین چوب آلات هیزمی و کاتین است که پوست‌کنی آن در کشور صادرکننده قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد و امکان رقابت تولیدات داخلی با مصنوعات خارجی را  از بین می‌برد. بدیهی است ادامه‌ این وضعیت، تصویب این لایحه و توقف بهره‌برداری، پیامدهایی ناگوار و جبران‌ناپذیر مانند تعرض بیشتر به جنگل، افزایش بی‌رویه قاچاق چوب و انهدام صنایع چوب کشور را نیز در پی خواهد داشت.

 وضعیت متزلزل منابع طبیعی

از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس معتقد است: منابع طبیعی کشور در وضعیت متزلزلی قرار دارد. به گفته حجت‌الاسلام حسن نوروزی، برخی از قانون‌های موجود در حوزه محیط زیست، قدیمی و منطبق با  نیازهای جامعه امروز نیست که البته قصور در اصلاح نشدن این قوانین، از سوی سازمان محیط زیست به‌عنوان متولی و مسئول منابع طبیعی کشور است که باید طرحی متناسب با خواسته و نیاز حوزه خود تنظیم کند و به مجلس ارایه دهد.

همه این اظهارات درحالی است که وسعت هفت درصدی مساحت جنگل‌های ایران، به‌عنوان یکی از مهمترین ثروت‌های طبیعی کشور شناخته می‌شود که البته هرثانیه 350مترمربع از این جنگل‌ها و مراتع نابود می‌شود، بنابراین بدیهی است که باید با نگاهی کارشناسانه و علمی به این موضوع و با تعامل و دلسوزی مسئولان و نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر سرعت سرسام‌آور نابودی منابع زیستی باید متوقف شود تا نقش جنگل‌ها به عنوان میراث طبیعی گذشتگان، برای نسل حاضر و آینده محفوظ بماند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.