بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970
تلفن همراه : 09123347471
وب سایت وب سايت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
سنجر فخری
آدرس : تهران - خیابان استاد مطهری - خیابان میرعماد - نبش کوچه چهارم - ساختمان 280 - طبقه 3 واحد 16
وب سایت سنجر فخری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
فرشته توکلی
آدرس : استان مرکزی - خمین - خیابان امام خمینی (ره) خیابان آزادی - روبه روی مجتمع تجاری اداری شهرداری - ساختمان وکلا - طبقه اول
وب سایت فرشته توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
فاطمه قنبری
آدرس : کرج - میدان آزادگان - ابتدای 45 متری کاج عظیمیه - بعد از بانک مسکن - ساختمان البرز - طبقه 2 واحد 8
وب سایت فاطمه قنبری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری البرز
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 فکس 02188207633
وب سایت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
منوچهر ناصري فر
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
وب سایت منوچهر ناصري فر مشاور حقوقی قوه قضائیه و وکیل دادگستری
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

رای شماره 295 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اطلاق ماده 45 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیها

ارسال شده توسط : محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 02-06-1395
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
رای شماره 295 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اطلاق ماده 45 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیها

رأی شماره ۲۹۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اطلاق ماده ۴۵ دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار نسبت به صرافیهایی که مدت زمان مجوز فعالیت آنها هنوز منقضی نشده است

۱۷/۵/۱۳۹۵ ۹۴/۶۶۷/هـ شماره

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۲۹۵ مورخ ۱۳۹۵/۵/۵ با موضوع:

«ابطال اطلاق ماده ۴۵ دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار نسبت به صرافیهایی که مدت زمان مجوز فعالیت آنها هنوز منقضی نشده است» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و سرپرست هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ۱۳۹۵/۵/۵ شماره دادنامه: ۲۹۵ کلاسه پرونده: ۶۶۷/۹۴

 مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت تضامنی اردوخانی و کریمیان با مدیریت آقای بابک اردوخانی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مواد ٬۵ ٬۸ تبصره ماده ٬۹ ٬۱۱ ۲۱ و ۴۵ دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار

گردش کار: شرکت تضامنی اردوخانی و کریمیان با مدیریت آقای بابک اردوخانی به موجب دادخواستی ابطال مواد ٬۵ ٬۸ تبصره ماده ٬۹ ٬۱۱ ۲۱ و ۴۵ دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«با سلام:

احترامًا در راستای اعمال اصل ۱۷۳ قانون اساسی و مستند به قسمت الف از بند ۱ ماده ۱۰ و ماده ۸۰ قانون دیوان عدالت اداری این شرکت در قالب یکی از چندصد بنگاه اقتصادی فعال در صنف صرافی اعتراض خود را نسبت به دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ که محتوی آن وضع الزامات خارج از توان شرکتهای صرافی از جمله افزایش غیرمتعارف و غیرقابل توجیه سرمایه تأسیس و سپرده تضمین در قالب ضمانتنامه بانکی آن هم با شرط فوریت در افزایش سرمایه و تضمین در مدت محدود به شرح آتی اعلام و با توجه به مغایرت این مصوبه با قوانین ذیل و ایجاد زمینه برای تعطیلی و توقف فعالیت قانونی با سابقه چندین ساله شرکت٬ همچنین ایجاد رقابت ناسلام تقاضای ابطال آن را دارد:

۱ـ این دستورالعمل با توجه به زمان تصویب آن صرف نظر از صحت و سقم قانونی آن میباید ناظر به بنگاههای اقتصادی (صرافی) تازه تأسیس و در شرف تأسیس باشد٬ نه در حال تمدید چه این که اثر قانون حسب ماده ۴ قانون مدنی ناظر به آینده است و میباید تمایز و تفاوت قائل بود در خصوص شرکتهای سابق با دارا بودن قریب به ۵۰ سال سابقه کاری با شرکتهای در شرف تأسیس٬ لذا تعمیم این دستورالعمل مخالف نص صریح قانون است و این امر ضایعکننده و زایلکننده حق مکتسبه این شرکت و سایر شرکتهای مشابه است.

۲ـ با توجه به منشاء مصوبه و مصوبات شورای پول و اعتبار و اختیارات این شورا که برگرفته از ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ میباشد٬ اصولاً تعیین تکلیف در خصوص سرمایه لازم جهت ادامه فعالیت شرکتهای صرافی خارج از صلاحیت ذاتی این شورا بوده و وظیفه این شورا تشریح وظایف و اختیارات بانک مرکزی و تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی است نه تعیین موارد دوگانه اعلامی معترضعنه لذا از این حیث این مصوبه در تضاد و خارج از موضوع و صلاحیت مندرج در قانون مذکور است.

۳ـ عمده محل اعتراض٬ مواد ۱۱ و ۲۱ دستورالعمل معترضعنه است٬ که ماحصل آن٬ جهش آن از سوی شرکتهای صرافی حاضر شرکتهایی است که اساس عملکرد آنها تعهد به نظام ارزی و پولی و بانکی و مقررات جاریه میباشد و این امر حاصلی جز عدم امکان تمدید مجوز تعطیلی و از کار افتادن چرخه اقتصادی در این صنف در سطح داخلی و خارجی و لطمات و خسارات عمده شخصی و ملی خواهد داشت و این امر نیز با روح و فلسفه اصول و قوانین جاریه از جمله اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت دارد. ۴ـ در این راستا آثار و تبعات مخرب و تالی فاسد این دستورالعمل در بررسیهای تخصصی از جمله نامه مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی به شماره ۴۸/۷۰۹۴۱/د ـ و نامه مورخ ۱۳۹۳/۸/۷ کمیسیون تخصصی صنایع و معادن مجلس به شماره ۴۸/۵۷۱۴۶/د٬ در تأیید خواست این شرکت و صنف صادر شده است که بذل توجه به آنها مبین حق نیست٬ اعتراض است.

در خاتمه نظر به اتمام ضرب الاجل تعیین شده جهت افزایش سرمایه و ضمانتنامه بانکی تا مورخ ۱۳۹۴/۵/۲۸ و عدم امکان تأمین آن توسط این شرکت و کلیه شرکتهای مشابه سطح کشور و در نتیجه توقف فعالیت و تعطیلی شرکت و خسارات عمده و غیرقابل جبران ناشی از اجرای این مصوبه مستند به موارد ٬۳۴ ۳۵ قانون دیوان عدالت اداری بدواً صدور دستور توقف مبنی بر توقف عملیات اجرایی مصوبه و سپس ابطال آن مورد استدعاست.»

متعاقبًا شاکی به موجب لایحه تکمیلی که به شماره ۱۶۱ ـ ۱۳۹۵/۲/۱۲ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی شده اعلام کرده است که:

«دیوان محترم عدالت اداری

با سلام:

احترامًا٬ پیرو شکایت به شماره ۶۷۷/۹۴ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شورای پول و اعتبار در خصوص ابلاغ دستورالعمل اجرایی٬ تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار موارد تناقض آشکار چند بند از آن با قوانین به طور خلاصه به شرح زیر تقدیم میگردد:

با عنایت به توضیحات ارائه شده استدعای ابطال دستورالعمل اجرایی٬ تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار را دارد.»

متن مصوبه در قسمتهای مورد اعتراض به قرار زیر است:

فصل دوم: ضوابط تأسیس «دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها: ماده۵ :ایجاد شعبه توسط صرافیهای تضامنی ممنوع است. تأسیس شعبه صرافی وابسته به مؤسسه اعتباری بنا به تشخیص بانک مرکزی امکانپذیر است.

ماده۸ ـ مؤسسین باید به همراه تقاضای خود٬ مدارک و اطلاعات زیر را به بانک مرکزی ارائه و اعلام نمایند:

۸ ـ۱ـ ......

۸ ـ۲ـ گواهی مسدودی حساب از مؤسسات اعتباری به میزان مبلغ سرمایه پیشنهادی.

۸ ـ۳ ـ ......

فصل سوم: ارکان صرافی

سهامداران٬ شرکا٬ هیأت مدیره و مدیرعامل

ماده۹ ـ سهامداران٬ شرکا٬ اعضای هیأتمدیره و مدیرعامل صرافی باید از شرایط ذیل برخوردار باشند:

تبصره ـ در خصوص سهامداران دارای کمتر از پنج درصد سهام صرافی مؤسسه اعتباری٬ احراز شرایط موضوع بندهای ۹ ـ ۵ الی ۹ ـ ۸ این ماده٬ الزامی نمیباشد.

فصل چهارم: سرمایه

ماده۱۱ـ حداقل مبلغ سرمایه اولیه به منظور تأسیس صرافی متعلق به مؤسسه اعتباری و نیز صرافی در شهر تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان٬ اهواز٬ تبریز٬ شیراز٬ کرج و مشهد) مبلغ چهل میلیارد ریال و در سایر شهرها مبلغ بیست میلیارد ریال تعیین میگردد٬ که لازم است قبل از ثبت صرافی تمامًا به صورت نقدی نزد یکی از مؤسسات اعتباری تودیع گردد:

فصل ششم: فعالیت

ماده۲۱ـ به منظور رعایت ضوابط و مقررات مربوط٬ کلیه صرافیهای تضامنی٬ موظف به ارائه ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به نفع بانک مرکزی به میزان ۵۰ درصد آخرین سرمایه ثبتی صرافی میباشد.

فصل هشتم: سایر موارد

ماده۴۵ـ صرافیهای موجود دارای مجوز از بانک مرکزی تا تاریخ ابلاغ دستورالعمل٬ موظفند حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب٬ وضعیت خود را با مفاد آن تطبیق دهند.

تبصره ـ مهلت مذکور در این ماده برای بندهای (۹ ـ ۹ (و (۹ ـ ۱۰ (و ماده (۱۱ (یک سال تعیین میشود.»

در پاسخ به شکایت مذکور٬ اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موجب لایحه شماره ۹۵/۳۷۰۹۸ ـ ۱۳۹۵/۲/۹ توضیح داده است که:

«هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با سلام:

احترامًا٬ عطف به پرونده شماره ۹۴۰۹۹۸۰۹۰۰۰۰۱۳۰۰) کلاسه ۶۶۷/۹۴ (موضوع دادخواست شرکت تضامنی اردوخانی و کریمیان به طرفیت این بانک به خواسته ابطال دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/٬۲۸ به استحضار میرساند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به استناد بند «ج» ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۳۵۱ وظیفه تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و نظارت بر این گونه معاملات را بر عهده دارد و بر اساس ماده ۹۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب ٬۱۳۸۹ واجد صلاحیت صدور مجوز فعالیت و نظارت بر صرافیها و اختیار لغو آن در چارچوب دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳ شورای پول و اعتبار میباشد. با ذکر این مقدمه معروض میدارد:

۱ـ مجوز فعالیت اعطایی به صرافیها٬ به طور دائمی نبوده بلکه پس از انقضای مدت اعتبار٬ صرافی مربوطه جهت ادامه فعالیت مکلف است به استناد بند ۱ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه و تبصره ۲ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به تمدید مجوز فعالیت اقدام نماید در غیراین صورت عملکرد صرافی مربوطه در زمینه خرید و فروش یا حواله ارز به استناد بند «خ» ماده۲ و بند ت ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز٬ به منزله قاچاق ارز محسوب میشود. بنابراین اجازه فعالیت صرافی تا مدت مندرج در مجوز معتبر بوده و پس از انقضای مجوز فعالیت٬ صرافی مربوطه دیگر حق فعالیت نداشته و بر این اساس حق مکتسبهای برای وی وجود ندارد تا منوط کردن اعطای مجدد مجوز فعالیت به رعایت شروطی دیگر٬ مغایر با حق مکتسبه پیشین و یا عطف بماسبق نمودن قانون تلقی  شود. در واقع با توجه به این که مقررات دستورالعمل ناظر بر آتیه میباشد٬ یعنی در خصوص صرافیهایی که تاکنون تأسیس نشدهاند اعمال گردیده و در خصوص صرافیهای دارای مجوز٬ شش ماه مهلت تطبیق با ضوابط و یک سال مهلت تأمین سرمایه اعطا مینماید (به عبارت دیگر در خصوص عملکرد آنها پس از وضع مقرره الزاماتی ایجاد شده)٬ در واقع ناظر به آینده و در تطابق کامل با ماده ۴ قانون مدنی است.

۲ـ مبنای اختیارات شورای پول و اعتبار کشور ماده ۱۸ قانون پولی و بانکی کشور میباشد. بر اساس صدر این ماده شورا برای مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره سیاست کلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر امور پولی و بانکی کشور عهدهدار وظایف زیر است: ...٬ ۳ـ رسیدگی و تصویب آییننامههای مندرج در این قانون ۴ـ اظهارنظر در مسائل بانکی٬ پولی و اعتباری کشور... و هر موضوع دیگری که از طرف دولت به شورا ارجاع میشود. ... ۶ ـ اظهار نظر در باره هر موضوعی که از طرف رئیس کل بانک مرکزی در حدود این قانون به شورا عرضه میشود. ضمنًا با توجه به این که قانونگذار به موجب فراز انتهایی تبصره ۱ماده ۹۶ قانون برنامه پنجم توسعه٬ ثبت تغییرات نهادهای پولی و اعتباری از جمله صرافیها را منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی کرده٬ تالی منطقی پذیرش این شرط قانونگذار٬ این است که بانک مرکزی (و شورای پول و اعتبار به عنوان رکن تقنینی این بانک) را صالح به اظهار نظر در خصوص کلیه موارد قابل تغییر از جمله سرمایه صرافی بدانیم.

۳ ـ اصل ۴۴ قانون اساسی مربوط به تعیین بخشهای مختلف نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (دولتی ـ تعاونی و خصوصی) و قانون و مقررات مربوط به سیاستهای اصل مذکور ناظر به اجازه واگذاری برخی فعالیتها و بنگاههای دولتی از جمله  بانکداری به بخش خصوصی است. با توجه به این که فعالیت صرافی هیچ گاه در زمره فعالیتهای در انحصار دولت نبوده و تعیین ضوابط عملکرد فعالان در این حوزه صرفًا جهت حفظ حقوق مردم و ضابطهمند کردن فعالیت صرافان بوده و به منزله ورود دولت جهت انحصار این فعالیت اقتصادی نمیباشد٬ نتیجتًا از شمول اصل ۴۴ و قوانین و مقررات مربوط به اصل مذکور خارج بوده و با توجه به عدم وحدت موضوع٬ اساسًا و منطقًا نمیتواند تعارض و مغایرتی با اصل مذکور داشته باشد.

ضمنًا خاطرنشان میسازد علیرغم انقضای مهلت تعیینی در دستورالعمل برای تکمیل سرمایه٬ در صورت تأمین مابهالتفاوت سرمایه مقرر تطبیق عملکرد و رعایت کلیه مواد دستورالعمل و احراز آنها از سوی این بانک٬ کماکان مجوز فعالیت صرافیهای ذیربط تمدید خواهد شد. بنابراین صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای دستورالعمل مورد اعتراض٬ به لحاظ عدم ورود خسارت به صرافیهای مربوطه فاقد موضوعیت میباشد.

بنا به مراتب٬ نظر به این که دستورالعمل مورد اعتراض در چارچوب قوانین و وظایف و صلاحیتهای این بانک و شورای پول و اعتبار صادر شده است و تناقضی با شرع و قوانین عمومی کشور نیز ندارد٬ رسیدگی به پرونده وفق مقررات قانونی و صدور رأی شایسته مبنی بر رد دعوای شاکی مورد استدعاست.»

در اجرای ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پرونده در هیأت تخصصی اقتصادی٬ مالی و اصناف دیوان عدالت اداری مطرح شده و این هیأت درخصوص خواسته شاکی مبنی بر ابطال مواد ٬۵ ٬۸ تبصره ماده ٬۹ ۱۱ و ۲۱ دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار٬ به موجب دادنامه شماره ۳۴ ـ ۱۳۹۵/۳/۱۰ رأی به رد شکایت صادر کرده و رأی مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رئیس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافته است.

در خصوص تقاضای ابطال ماده ۴۵ دستورالعمل مذکور٬ پرونده در دستور کار هیأت عمومی قرار گرفت. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۵ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

حکم مقرر در ماده ۴۵ دستورالعمل اجرایی تأسیس٬ فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۸ شورای پول و اعتبار٬ هم صرافیهایی را دربرمیگیرد که مدت زمان مجوز فعالیت آنها هنوز منقضی نشده است و هم صرافیهایی را که مدت زمان مجوز فعالیت آنها منقضی شده است. نظر به این که تعمیم شرایط ماده ۴۵ دستورالعمل به صرافیهایی که مدت زمان مجوز فعالیت آنها هنوز منقضی نشده است٬ مغایر حق مکتسب اشخاصی است که بر اساس دستورالعملهای مربوط برای آنها مجوز فعالیت صادر شده است٬ بنابراین اطلاق ماده ۴۵ دستورالعمل معتر ٌضبه با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

منبع : روزنامه رسمی
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

رای شماره 82 هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع: ابطال مصوبه شماره ک42484ت/11018 -1388/5/37 وزیران عضو کارگروه
ضمانت اجرای استنکاف از اجرای آرای دیوان عدالت اداری
رای شماره 44 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: صلاحیت دیوان در رسیدگی به شکایات مبنی بر الزام به تحویل حد نصاب
رای شماره 49 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه مورخ 1392/4/9 یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای رقابت
رای شماره 116 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال قسمتی از ماده 75 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب 1334
رای شماره 122 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: با توجه به ابطال بخشنامه شماره 1389/1028-200/55919 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
رای شماره 117 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : ابطال بندهای 8 و 9 و 10 مصوبات جلسه شورای برنامه ریزی
رای شماره 94 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :عدم تسری حکم مصوبه 31787ت/7907-1384/2/14 هیات وزیران
رای شماره 120 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال ماده 55 تعرفه محلی سال 1393 شهرداری همدان
رای شماره 85 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : ابطال قسمتی از بند 5 ماده 4 مصوبه شماره 6232/92/4/ش-3/11/1392 شورای اسلامی شهر مشهد

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
ادعای دفن 2 جسد در ازگل مرد پولدار را به دردسر انداخت اگر کسی غیرعمدی هم به دیگری ضرر بزند ، قانونا باید جبران کند اعتراض زنان شاغل در غسالخانه به حکم یک دادگاه ! 20 درصد پرونده های ثبتی کشور در استان تهران است ، فعالیت 16 واحد ثبتی در پایتخت افزایش 19 درصدی خودکشی ها در سمنان ، کاهش 13 درصدی حوادث کار در استان درخواست محیط زیست از قضات برای اشد مجازات آتش افروزان جنگل ها رونده تقلب علمی اساتید ، دانشجویان و طلاب قضایی نمی شود مدارک مورد نیاز جهت درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور اعلام شد منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد مجازات های غیر پیشگیرانه اشتغال هر زندانی و دور شدن چند آسیب از خانواده چک در چه صورتی غیر کیفری می شود؟ اگر پدر برای مخالفت با ازدواج دختر تهدید به قتل وی کرد، تکلیف چیست؟ مرد حق دخالت در دارایی و درآمد همسرش‌ را ندارد تعداد زندانیان کشور به 240 هزار نفر رسید نحوه رسیدگی  به جرائم دسته جمعی چگونه است ؟ 194 زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک های خیرین هستند نحوه مطالبه مهریه و جهیزیه پس از فوت زوج گرانفروشی رکوددار از تخلفات صنفی است ، تشکیل 64 پرونده تخلفاتی در طرح ضیافت 51 ماده برای ثبت علائم تجاری