×

الزام قانونی دولت عربستان برای پرداخت دیه قریانیان منا

الزام قانونی دولت عربستان برای پرداخت دیه قریانیان منا

جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری روز گذشته در دادستانی کل کشور برگزار و بر به تهیه شکل واحد ارایه شکواییه برای طرح دعوی علیه دولت عربستان تاکید شد

الزام-قانونی-دولت-عربستان-برای-پرداخت-دیه-قریانیان-منا وکیل 

جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری روز گذشته در دادستانی کل کشور برگزار و بر به تهیه شکل واحد ارایه شکواییه برای طرح دعوی علیه دولت عربستان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول و به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در دادستانی کل کشور تشکیل شد.

در این جلسه که قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه، جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، رحیمی معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور، شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، حجت‌الاسلام نکونام مشاور دادستان کل کشور و برخی مسئولان دستگاه‌های دیگر حضور داشتند، حسب اعلام دادستان کل کشور نمایندگان دستگاه‌ها به ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در رابطه با پیگیری‌های صورت گرفته پیرامون فاجعه منا پرداختند.

در این جلسه همچنین ضمن بررسی مشکلات خانواده‌های شهدای فاجعه منا، راهکارهای بررسی دقیق این فاجعه از منظر حقوق بین‌الملل و چگونگی پیگیری آن در مجامع حقوقی و بین‌المللی داخلی و خارجی ارایه شد.

 وزارت خارجه راه‌های طرح دعوی علیه عربستان را پیگیری کند

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم نکونام مشاور عالی دادستان کل کشور در حاشیه نشست پیگیری حقوقی و قضایی فاجعه منا ضمن تبریک هفته دولت و بزرگداشت یاد شهیدان باهنر و رجایی در تشریح مصوبات این جلسه اظهار کرد: دادستان کل کشور اهتمام جدی در زمینه پیگیری فاجعه منا دارد و در مدت حضورشان در دادستانی کل، چندین جلسه برای رسیدگی به بعد حقوقی این موضوع که از اهمیت بالایی برخوردار است برگزار کردند که یکی از آن‌ها امروز بود.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که وزارت امور خارجه در رابطه با کشورهایی که می‌توانند راهی را برای طرح دعوی در محاکم حقوقی عربستان باز کنند، اقداماتی را انجام دهد.

مشاور عالی دادستان کل کشور توضیح داد: با توجه به اینکه عربستان در حوزه‌های حقوقی جزء دادگاه‌های بین‌المللی نیست، نمی‌توان در دادگاه‌های این کشور طرح دعوی کرد. علاوه بر این سفارتخانه‌ها نیز بسته است و هیچ راه پیگیری سیاسی به صورت مستقیم در عربستان وجود ندارد، لذا بنا شد وزارت امور خارجه راه‌هایی را که می‌توان از طریق کشورهای ثالث این موضوع را پیگیری کرد، به دادستانی کل معرفی کند.

وی تصریح کرد: همچنین از آنجایی که دادستانی کل با برخی کشورها مراوادت قضایی دارد، مقرر شد که با مسئولان قضایی آن کشورها از جمله دادستان‌ها و روسای قوه قضاییه صحبت‌هایی شود تا بتوان راه‌هایی برای پیگیری مباحث حقوقی فاجعه منا یافت.

 راهکار قانونی برای مطالبه دیه قربانیان منا

نکونام ادامه داد: از آنجا که شکایت مطرح شده به نحوی نیست که قابل ارایه به محاکم بین‌الملل باشد، بنا شد بلافاصله پس از این جلسه، جلسه دیگری با حضور مسئولان برگزار و شکل واحد ارایه شکواییه تهیه و به کلیه استان‌های کشور ارسال شود تا بتوان بر اساس آن شکایات را به صورت واحد اخذ کرد و در آینده نزدیک که قرار است مسئولان قضایی برخی کشورها به ایران سفر کنند و یا در تماس‌های تلفنی دادستان کل با مقامات بعضی کشورها با ارایه این شکایات، علیه عربستان طرح دعوی کرد.

وی افزود: خوشبختانه قوانین جزایی عربستان یا فقه اهل سنت این راه را باز گذاشته تا دیه کسانی را که قتیل‌الزحام هستند (در اثر ازدحام جمعیت کشته شدند) باید دولت متبوع بپردازد.

مشاور عالی دادستان کل کشور اظهار امیدواری کرد که بتوان با سرعتی که در دادستانی کل کشور برای پیگیری این موضوع وجود دارد، زودتر بتوان مسایل حقوقی فاجعه منا را حل و فصل کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخورد دولت عربستان با سایر جانباختگان فاجعه منا چگونه بوده است، گفت: بر اساس پیگیری‌ها تا الان پاسخ مثبتی ارایه نشده و غیر از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که اقدام کردند و پرداخت دیه بوده است، نسبت به فاجعه منا تا به امروز اقدامی از سوی دولت عربستان انجام نشده است. نکونام با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا خاطرنشان کرد: وزارت خارجه هم با کشورهایی که در فاجعه منا جان باخته داشته‌اند و هم با سایر کشورها، برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تلاش‌ها و رایزنی‌های جدی داشته است و صحبت‌های زیادی از منظر بین‌المللی انجام شده که بتوان با انتخاب وکلای ماهر و حرفه‌ای به صورت واحد از همه کشورها این  موضوع را پیگیری کرد که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.