×

آیا اسکرین شات سند محسوب می شود؟

آیا اسکرین شات سند محسوب می شود؟

یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره و عکس‌ها اسکرین‌شات برمی‌دارد و سپس طرفِ مقابل را تهدید به افشای این محتوا می‌کند، قانون مجازات اسلامی در این باره چه می‎گوید؟

آیا-اسکرین-شات-سند-محسوب-می-شود؟

 یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره و عکس‌ها اسکرین‌شات برمی‌دارد و سپس طرفِ مقابل را تهدید به افشای این محتوا می‌کند، قانون مجازات اسلامی در این باره چه می‎گوید؟

 معاونت منابع انسانی و مرکز آموزش قوه قضائیه آموزش حقوق شهروندی به زبان ساده را مطابق قانون در دستور کار خود قرار داده و در این راستا مدرسه البرز به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.
 
آشنایی با قانون از سری مجموعه‌های کتاب آموزش حقوق شهروندی به زبان ساده است، این درحالی است که «مصطفی سرخیل» یک حقوقدان در رابطه با اینکه آیا اسکرین شات سند محسوب می شود مطالبی را تنظیم کرده که به شرح زیر است:

یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره خلوت‌ها و عکس‌ها اسکرین‌شات برمی‌دارد و سپس طرفِ مقابل را تهدید به افشای این محتوا می‌کند. این تهدیدها گاهی صرفا برای ارعاب، ایجاد هراس آبروریزی و اخاذی مالی و گاهی بهانه‌ای برای اجبار به کامجویی‌های غیراخلاقی دیگر است.

چند توضیح و توصیه ضروری:
 
*مطابق قانون ،افشای اطلاعات‌ِ خصوصی، جرم است. قانون‌مجازات‌ اسلامی، صراحتاًدر ماده٧45 .(ماده ١6قانون جرایم‌رایانه‌ای). افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته است* البته اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده‌اند و صرفا در ماده ٨ قانون (احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی) نامه‌ها عکس‌هانوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌اند.

*در رویه قضایی و نظام عرفی دایره اسرار خصوصی از این هم وسیع‌تر است و نسخه‌های پزشکی احکام دادگاه‌ها و اسناد مالی هم در این زمره قرار می‌گیرند.
 
*تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد، خواه تهدیدکننده به این واسطه* تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده 66٩ قانون‌مجازات‌اسلامی تا هفتاد وچهارضربه‌شلاق و یا تا دوسال حبس برای آن درنظرگرفته‌شده‌است.

 بنابراین همین‌که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی( شامل عکس‌ها، متن چت‌ها صدای ضبط‌شده، فیلم و ...) کرده باشد حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد(که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند).ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.