بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
عباس گودرزی
آدرس : تهران خیابان آزادی جنب خیابان بهبودی خیابان حیدری کوچه تیریزی پور پلاک4 واحد 2
وب سایت عباس گودرزی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 فکس 02188207633
وب سایت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
كامران اكرمي افشار
آدرس : اروميه-خيابان دانش 1 روبروي ساختمان آذربايجان پلاك 38/2 طبقه سوم
وب سایت كامران اكرمي افشار وکیل و مشاور حقوقی قوه قضائیه
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

قانون جدید فرزندخواندگی ایجاد موانع یا تسهیل شرایط ؟

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 23-06-1395
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
قانون جدید فرزندخواندگی ایجاد موانع یا تسهیل شرایط ؟

پرونده آیین‌نامه اجرایی قانون فرزندخواندگی درحالی در سال جاری بارها در استان‌های مختلف به‌منظور بررسی بیشتر مفتوح شده که به عقیده معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، قانون جدید بسیاری از شرایط را برای فرزندخواندگی تسهیل کرده است. با این وجود در هفته‌های گذشته این قانون باز هم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد نقد قرار گرفته است.

تصویب قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست با 17ماده و 6تبصره به سال53 بازمی‌گردد. این قانون به دلیل ایرادهایی که داشت در سال 87 مورد بازنگری قرار گرفت اما به تصویب بهارستان‌نشینان نرسید تا اینکه این قانون پنج 5سال بعد یعنی در سال 92 پس از اظهارنظرهای مختلف کارشناسان و البته اعمال تغییرات زیاد در مجلس تصویب شد و حالا پس از ابلاغ این قانون از سوی دولت به نهادهای مرتبط، صحبت درباره ابعاد مختلف آن مورد انتقاد نمایندگان است، به‌عنوان مثال به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، منتقدان مطرح کردند که نباید به دختران مجرد فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست تحویل داده شود. همایون هاشمی اضافه می‌کند که درباره ماده‌ای از این قانون مبنی بر ازدواج فرزند خوانده با سرپرست هم نقدهایی مطرح شده است، بنابراین پس از یک‌ سال اجرای قانون سازمان بهزیستی می‌تواند برای رفع ضعف‌های موجود در قانون لایحه به مجلس ارایه کند.

 بهزیستی قوانین دست‌ و پاگیر را رفع کند

از سوی دیگر، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است: مقررات و قواعد اجرایی دست‌ و پاگیر اجرای قانون فرزندخواندگی را در عمل غیرممکن کرده است، متاسفانه سازمان بهزیستی کشور تاکنون رغبتی به اجرای قانون جدید که در سال 92 اصلاح و تصویب شد از خود نشان نداده است. یحیی کمالی‌پور در توضیح بیشتر می‌گوید: به‌عنوان مثال مراحل تایید صلاحیت زمان‌بر و نامه‌نگاری‌های متعدد در این زمینه، فرزندخواندگی را سخت کرده است. در واقع، سازمان بهزیستی باید در آیین‌نامه اجرایی قانون فرزندخواندگی بازنگری کند تا موانع اجرای درست قانون رفع شود. تاکید این نماینده در خانه ملت بر این است که باید شرایط حمایت از کودکان بی‌سرپرست که تعدادشان هم بسیار است، تسهیل شود.در این میان به اعتقاد یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، قانون فرزند‌خواندگی شرایط نگهداری و پرورش فرزندان بی‌سرپرست توسط دختران مجرد را به دلیل افزایش سن ازدواج و کاهش امکان فرزندآوری این دختران تسهیل کرد اما نبود پختگی و جامعیت این قانون سبب بروز انتقادات بسیار شده است.

 مغایرت با سیاست‌های جمعیتی

در واقع، رسول خضری نسبت به واگذاری این کودکان به دختران مجرد منتقد است و می‌گوید: هرچند این موضوع بنا به دلیل مذکور با توجه به شرایط جامعه در نظر گرفته شده است اما با سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری منطبق نیست، زیرا در ترغیب دختران به ازدواج اثر منفی به جا خواهد گذاشت و در حقیقت سیاست‌های کلی جمعیت به فرزند‌آوری تاکید دارد.

وی معتقد است: قانون فرزند‌خواندگی بیشتر موانع ایجاد کرده تا تسهیل شرایط، با این توضیح که فرزندخواندگی حوزه وسیعی از مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در بر خواهد گرفت اما لایحه ارایه شده در این زمینه غیرکارشناسانه و بی‌توجه به مسایل مذکور بوده است.

از سوی دیگر، نبود کار کارشناسی موجب وجود اشکال در قانون شده که به گفته خضری، قانون جدید فرزندخواندگی با این شرایط نیازمند استفساریه است زیرا به شکل پایه‌ای دارای نقص است، از این‌رو در مجلس و مرکز پژوهش‌ها می‌توان اصلاحاتی در این خصوص انجام داد.

تاکید نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس بر این است که فرزندخواندگی دارای ابعاد متعدد است، در واقع متقاضیان سرپرستی و کودکان حق و حقوق پدر و مادر و فرزند‌خوانده را عهده‌دار می‌شوند که این موضوع باید به‌طور کامل رعایت شود اما در قانون جدید این حقوق واضح، مبرهن و جامع نیست.

 سختی‌های گذشته حذف شده است

اما یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به قانون جدید فرزندخواندگی دیدگاهی مخالف با نظر منتقدان به این قانون دارد. به عقیده عبدالرضا عزیزی، قانون قبلی مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است به‌‌طوری که شرایط برای فرزندخواندگی دختران مجرد بالای 30سال در قانون پیش‌بینی و سختی‌های گذشته مبنی بر زدن سند مالکیت خانه و غیره برای فرزند خوانده از قانون حذف شده است آنهم در شرایطی که قبل از اصلاح قانون، میزان فرزندخواندگی کاهش یافته بود. با این توضیح که با اصلاح قانون فرزندخواندگی در سال 92 مدت زمان نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در شیرخوارگاه‌ها از زمان ورود تا زمانی که سرپرستی آنان واگذار شود به بیش از 2ماه نمی‌رسد زیرا متقاضیان بسیار و شرایط فرزندخواندگی تسهیل شده است.

برخلاف خضری که واگذاری فرزند به دختران مجرد را مغایر با سیاست‌های کلی جمعیت می‌داند، عزیزی معتقد است: نمی‌توان ایرادی به قانون فرزندخواندگی در زمینه تحویل فرزند به دختران مجرد وارد کرد زیرا دخترانی در جامعه شرایط ازدواج ندارند اما امکان نگهداری و سرپرستی کودک را دارند، از این‌رو برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و تربیت کودکان در خانه به جای شیرخوارگاه، در قانون شرایط فرزندخواندگی دختران مجرد پیش‌بینی شده است.

 نقطه قوت قانون

حتی عزیزی تحویل کودکان به دختران مجرد را نقطه قوت قانون فرزندخواندگی می‌داند و می‌گوید: نمایندگان با اصلاح آن پس از نیم قرن شرایط را تسهیل و مردم نیز از اصلاح آن استقبال کرده‌اند.

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم در توضیح فرزندخواندگی موقت در قانون مذکور، تصریح می‌کند که فرزندخواندگی موقت مشمول کودکان بدسرپرست است که دارای پدر و مادر معتاد بوده و توانایی و شرایط نگهداری از کودکان خود را ندارند، این کودکان به‌طور معمول توسط اقوام یا در مراکز حمایت از این کودکان نگهداری می‌شوند اما با اصلاح این قانون می‌توانند به شکل موقت توسط خانواده‌های متقاضی و در شرایط امن‌تر و آرام‌‌تری نگهداری شوند، البته پس از بهبود وضعیت پدر و مادر واقعی به آنها تحویل داده می‌شوند.تمامی این اظهارنظرها درحالی است که به گفته معاون رییس‌جمهوری، قانون جدید فرزندخواندگی شرایط واگذاری فرزند را تسهیل شده است. اعتقاد شهیندخت مولاوردی بر این است که برای حل مشکلات و ضعف‌ها باید از تمام ظرفیت‌ها بهره‌مند شد. همچنین باید در تعاملی 2سویه میان همه دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست حمایت کرد.

از سوی دیگر، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز معتقد است: اجرایی شدن قانون فرزندخواندگی به صورت آیین‌نامه در آمده و به همین منظور سلسله نشست‌هایی برگزار شده، این در حالی است که قانون جدید بسیاری از شرایط را برای فرزندخواندگی تسهیل کرده است. به گفته حبیب‌الله مسعودی‌فرید، به‌عنوان مثال سومین نشست منطقه‌ای با برخی استان‌ها مانند اردبیل، زنجان، آذربایجان و کرمانشاه برای تسهیل اجرای این قانون برگزار شده، درحالی که این قانون نسبت به قانون قبلی خیلی بهتر است، در قانون قبلی کودک سن 12سال فرزندخوانده می‌شد اما در قانون جدید تا 16سالگی است. همچنین در قانون قبلی فقط افرادی که بچه نداشتند می‌توانستند فرزندخوانده داشته باشند اما در قانون جدید با داشتن یک فرزند هم می‌توان اقدام کرد. از سوی دیگر، در این قانون به زنان مجرد بالای 30سال می‌توان فرزند دختر برای سرپرستی واگذار کرد.

در این میان محمد نفریه، مدیرکل دفتر امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی نیز می‌گوید: بر اساس قانون جدید، ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند متقاضی فرزند باشند و همچنین کودکان زیر ۱۶سال و بدسرپرست که در گذشته امکان واگذاری آنها وجود نداشت، شرایط فرزندخواندگی‌شان فراهم شده است.  اظهارات نمایندگان مخالف و موافق قانون جدید فرزندخواندگی و البته مسئولان بهزیستی درحالی است که پرورش یک کودک در نهاد خانواده به‌طور حتم در شکل‌گیری بهتر شخصیت هر فرد تاثیر به‌سزایی دارد که تضمین‌کننده آینده هر جامعه‌ای است بنابراین تسهیل شرایط البته با درنظر گرفتن سخت‌گیری‌های لازم برای سپردن هر کودک به خانواده‌ها می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی داشته باشد.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

قانون ، چه کسانی را از پرداخت یکجای بدهی به طلبکاران معاف می کند ؟ معسر کیست؟
رای شماره های 1350 الی 1352 هیات عمومی دیوان عدالت با موضوع ابطال مواد 12 و 32 آیین نامه اصلاحی اجرایی قانون
سکوت زهرا نعمتی در واکنش به مممنوع الخروجی از سوی همسرش ، فقه و قانون چه می گویند ؟
ثبت نام حامیان در یک سایت با دادن امکانات مالی ، قانونی نیست
مسئولیت امضا کنندگان چک در قانون
درخواست ابطال ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان رد شد
رای شماره 322/2 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اعمال ماده 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
اقدامات خارج از محدوده قانون برای تبلیغات ، تخلف و بعضا جرم انگاری شده است
انتظار قانون مداری از نهادهای حافظ نظم و قانون
چرا قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح نمی شود؟

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای شماره 27 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مواد 18 و 44 و 61 مصوبه شماره 1388/11/14-10809/3/7 شورای اسلامی شهر برازجان آنچه درباره هبه و شرایط کلی آن باید بدانیم مجازات پخش تصاویر و فیلم افراد در فضای مجازی چیست؟ شرکت مددجویان زندان‌های استان تهران در حماسه اردیبهشت ۹۶ فردا؛ گردهمایی مترجمان رسمی با حضور معاون حقوقی مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می شود؟ حنی مردم موجر هم نمی تواند جوازی برای تخلیه نکردن ملک اجاره ای باشد مجازات در چه صورت مشمول تخفیف می شود ؟ مرد همسر کش: زنم داخل شکم من GPS کار گذاشته بود رای شماره 591 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره 1391/10/12-1002 شورای اسلامی شهر قوچان تفاوت های حکم حضوری و غیابی چیست؟ رای شماره 1353 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای جیرفت و کهنوج کدام استان ها کمترین و بیشترین محکومان غیر عمد را دارند؟ تعیین تکلیف بستر و حریم رودخانه‌ها ظرف یک ماه آینده ساردوئیه جیرفت، شهری بدون طلاق اجرای مدل تعادلی فرهنک سازمانی در دادگستری های سراسر کشور قضات مقصر اگر یکی از همسایگان شارژ ساختمان را پرداخت نکند، تکلیف چیست؟ هرگونه اقدام تبلیغاتی از فردا ، جرم محسوب می شود تامین اجتماعی بخشنامه اصلاح احکام بازنشستگان پیش از موعد را ابلاغ کرد