×

اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاثیرگذار نبوده است ، ضرورت توجه به پیشگیری و مجازات جایگزین

اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاثیرگذار نبوده است ، ضرورت توجه به پیشگیری و مجازات جایگزین

مشاور وزیر دادگستری گفت نتیجه مطالعات به این سمت‌وسو رسیده که اعدام قاچاقچیان موادمخدر تأثیرگذار نبوده است

اعدام-قاچاقچیان-مواد-مخدر-تاثیرگذار-نبوده-است-،-ضرورت-توجه-به-پیشگیری-و-مجازات-جایگزین

مشاور وزیر دادگستری گفت: نتیجه مطالعات به این سمت‌وسو رسیده که اعدام قاچاقچیان موادمخدر تأثیرگذار نبوده است.

مظفر الوندی، درباره اظهارنظرها درخصوص تغییر مجازات قاچاقچیان موادمخدر و اینکه در صورت حذف مجازات اعدام، چه جایگزینی مناسب‌تر از اعدام وجود دارد اظهار داشت: اصولا در هر مجازاتی مهم این است که هدف مقرر در مجازات حاصل شود. اساسا مجازات برای جلوگیری، پیشگیری و ریشه‌کنی آن معضل هست.

وی ادامه داد: زمانی هست که خود قوه‌قضاییه و سیستم‌های مسئول و مربوطه دیگر بررسی می‌کنند و می‌بینند که تأثیر مجازات به حدی نبوده که واقعا از آن معضل یا در این موضوع، از روند گسترش معضل موادمخدر پیشگیری کند. خب عقلا جمع می‌شوند و بحث می‌کنند. در این زمینه هم موضوع اعدام در موادمخدر، استنباطی است از یکسری احکام و عمدتا جزو ضروریات است. حالا می‌توانند فکر کنند و ببینند اگر واقعا تأثیرش کم است راه‌های دیگر را پیش‌بینی کنند که از این منظر، اقدامشان جالب توجه و خوب است.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سوال که اگر مجازات اعدام حذف شود چه جایگزین بازدارنده‌تری نسبت به آن می‌توان تعیین کرد گفت:  شاید فکرهای دیگری هم بتوان کرد. شاید به این صورت فکر کنند که روش‌های‌ دیگری را به کار بگیرند که اصولا به این مرحله نرسند که نیاز به مجازات سنگین باشد. می‌توان پیشگیری‌های دیگری انجام داد. مجازات‌های جایگزین دیگری هم هست که می‌توان از آنها استفاده کرد. بعضی از جرایم سنگین هم هست که وقتی یک نفر را اعدام می‌کنید اما تأثیر نداشته باشد شاید بتوان از طریق تحمل کیفر در اردوگاه‌ها و اجبار به برخی امور به نتیجه بهتری رسید.

مشاور وزیر دادگستری درباره اینکه آیا با این کار جمعیت کیفری زندان‌ها بالاتر نمی‌رود؟ گفت: در حال حاضر هم بیشترین حجم زندانیان ما مربوط به موادمخدر است و حدود 50 درصد زندانیان را به خود تخصیص داده است. هرچندشاید تدابیر دیگری هم غیر از زندان مانند حضور در اردوگاه‌های کار و کار اجباری و اقدامات تنبیهی اجتماعی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

الوندی در پایان خاطرنشان کرد: ظاهرا همه مطالعات به این سمت و سو رسیده که اعدام در حد وسیع برای مجرمان مواد مخدر خیلی تأثیر نداشته است.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.