×

صلح و سازش در 19 درصد طلاق های توافقی استان فارس

صلح و سازش در 19 درصد طلاق های توافقی استان فارس

کارشناس پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان فارس می‌گوید این استان موفق به ایجاد صلح و سازش در 19 درصد پرونده‌های طلاق توافقی شده است و اعتیاد و نبود مهارت‌های ارتباطی بیشترین عامل تقاضای زوجین برای طلاق توافقی در فارس است

صلح-و-سازش-در-19-درصد-طلاق-های-توافقی-استان-فارس وکیل 

کارشناس پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان فارس می‌گوید این استان موفق به ایجاد صلح و سازش در 19 درصد پرونده‌های طلاق توافقی شده است و اعتیاد و نبود مهارت‌های ارتباطی بیشترین عامل تقاضای زوجین برای طلاق توافقی در فارس است.

بهرام بابایی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه از ابتدای سال 95 علاوه بر طلاق توافقی، تمامی دعاوی خانواده در استان فارس به مراکز مشاوره ارجاع می‌شوند اظهار کرد: هم اکنون 13 مرکز در شهر شیراز و یک مرکز نیز در هر کدام از شهرستان‌های استان، خدمات مشاوره‌ای را در مجاورت دادگاه‌های خانواده ارائه می‌کنند.

کارشناس پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس با بیان اینکه زوجین متقاضی طلاق توافقی از اواخر سال 93 به مراکز مشاوره ارجاع می‌شوند گفت: خوشبختانه در سال گذشته، از طریق خدمات ارائه شده در مراکز مشاوره استان، به طور میانگین به 19 درصد ایجاد صلح و سازش در زوجین متقاضی طلاق رسیدیم.

بابایی‌زاده 6 عامل نبود مهارت‌های ارتباطی، خشونت، اعتیاد، مشکلات جنسی، بیماری‌های روانی و خیانت را عامل بیش از 90 درصد طلاق‌ها در سطح کشور خواند و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در استان فارس، از بین این 6 عامل، اعتیاد و نبود مهارت‌های ارتباطی، بیشترین عوامل طلاق هستند. البته در ارتباط با بحث مهارت‌های ارتباطی، پیشنهادی را در سطح ملی به قوه‌قضائیه ارائه کردیم تا بر اساس آن، آموزش‌های قبل از ازدواج به صورت جدی دنبال شود. البته در یکی از مراکز مشاوره شهر شیراز، این کار را به صورت آزمایشی انجام دادیم که استقبال خوبی هم شده است.

این کارشناس در ادامه با تأکید بر اینکه ایجاد صلح و سازش در طلاق‌های یکطرفه بسیار آسان‌تر از طلاق‌های توافقی است، اضافه کرد: در طلاق‌های یکطرفه، یکی از زوجین به ادامه زندگی مشترک تمایل دارند اما در طلاق‌های توافقی اینطور نیست و هر دو بر جدایی توافق کرده‌اند و به همین خاطر، صلح و سازش در طلاق‌های توافقی، دشوارتر است.

به گفته بابایی‌زاده، استان‌فارس پیشتر در بحث طلاق‌ توافقی، رتبه چهارم یا پنجم کشور را داشت اما خوشبختانه از طریق ارائه خدمات مشاوره‌ای مناسب به زوجین متقاضی طلاق توافقی و ارائه رهکار برای حل اختلافات، این استان هم اکنون در رتبه بیستم به بالا قرار دارد.

کارشناس پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس با اشاره به یکسری راهکارهای پیشنهاد شده از سوی این معاونت گفت: پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه برخی زوجین، توانایی پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند، خدمات این مراکز تحت پوشش بیمه قرار گیرد یا در سیکل پزشک خانواده به زوجین ارائه شود که در صورت موافقت، کمک زیادی در کاهش دعاوی خانواده از جمله طلاق می‌شود.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.