×

هنوز ضرورت استفاده از وکیل در جامعه درک نشده است

هنوز ضرورت استفاده از وکیل در جامعه درک نشده است

عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول کلینیک های حقوقی کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت مشاوره های حقوقی در حوزه خانواده گفت اهمیت مشاوره حقوقی برای خانواده به اندازه ای است که در کشورهای پیشرفته داشتن وکیل خانوادگی یک ضرورت حیاتی به شمار می رود، متاسفانه در کشور هنوز ضرورت مشاوره با وکیل و مشاور حقوقی به اندازه کافی درک نشده است

هنوز-ضرورت-استفاده-از-وکیل-در-جامعه-درک-نشده-است

عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول کلینیک های حقوقی کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت مشاوره های حقوقی در حوزه خانواده گفت: اهمیت مشاوره حقوقی برای خانواده به اندازه ای است که در کشورهای پیشرفته داشتن وکیل خانوادگی یک ضرورت حیاتی به شمار می رود، متاسفانه در کشور هنوز ضرورت مشاوره با وکیل و مشاور حقوقی به اندازه کافی درک نشده است.

 مهرشاد شبابی روز شنبه در جلسه هماهنگی مراسم افتتاحیه شعب کلینیک حقوقی زنان و خانواده افزود: مراجعه افراد به وکیل معمولا پس از ایجاد مشکل و دردسر و یا حتی در مرحله دادگاه تجدید نظر است و این در حالی است که گاهی اوقات یک مشاوره کوتاه مدت می تواند از دادخواست ها و دادرسی های بلند مدت جلوگیری کند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم شرایط کنونی اجتماع و جامعه در حال گذار امروز ایران، شکل نهاد خانواده و پایداری روابط در آن را تحت الشعاع قرار داده است. شاید ذکر این حکایت خالی از لطف نباشد که پیری می گفت ما اهل آن بودیم که اگر چیزی رامعیوب می دیدیم در صدد مرمت و تعمیر بودیم نه آن که مثل امروزی ها آن را دور بیندازیم و به فکر نوع جدیدش باشیم.

شبابی اظهار داشت: اما امروز به دلایل مختلف دو طرف، کمتر از گذشته مایل به حفظ رابطه ازدواج هستند و آمار طلاق (163756 در کل کشور در سال 1394) این را به خوبی بازتاب می دهد، از سویی مشکلات خانوادگی که در اثر مسائل اجتماعی و اقتصادی در خانواده ها رخ داده اند سبب بروز مسائلی نظیر خشونت خانوادگی می شود.

این عضو هیات علمی ادامه داد: طی آمارهای بدست آمده در سال 1394 شاهد رشد 8 درصدی آن می باشیم از سویی شایان ذکر است که 66 درصد زنان در طول دوران تاهل خود دچار خشونت می شوند.

این کارشناس حقوقی و مسائل خانواده در ادامه با اشاره به آمار فراوانی آسیب های اجتماعی گریبانگیر خانواده گفت:متاسفانه خشونت کلامی و روانی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است. بررسی ها و تحقیقات آسیب شناسان مسائل اجتماعی نیز نشان می دهد که از هر 20 زن در کشورمان یک نفر دچار آزار و اذیت فیزیکی همسرش قرار می گیرد که این موضوع گاها یا توسط خود زنان پنهان می شود و یا در صورت اعتراض و شکایت راه به جایی نمی برد. به طوری که مطرح است، در ایران کمتر از 35 درصد از خشونت های خانگی به پلیس و یا اورژانس اجتماعی گزارش می شود و گاهی اصلاً این تصور وجود ندارد که این رفتار درستی نیست و نباید آن را تحمل کرد.

**زنانی که مهارت های کلامی بالاتری دارند کمتر مورد خشونت خانگی قرار می گیرند

وی خاطرنشان کرد: ٨٩ درصد مردانی که همسران خود را مورد آزار جسمی قرار می دهند فاقد تحصیلات دانشگاهی و عالی هستند.

شبابی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در خصوص خشونت های خانگی گفت: در تحقیقی که انجام شده است مشخص شد که از 180 موردی که زنان علیه خشونت های خانگی شکایت کرده بودند، 128 مورد آنها حاضر نشدند پیگرد قانونی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر آن است که زنان 45 تا 49 ساله بیشتر مورد خشونت خانگی قرار می گیرند و زنانی که مهارت های کلامی بالاتر دارند کمتر مورد خشونت قرار می گیرند، البته در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد آمار بالاتر خشونت خانگی نسبت به ایران هستیم.

وی افزود:موضوع خشونت خانگی صرفا مختص به ایران نیست و در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد آمار بالاتری نسبت به ایران هستیم بنا بر گزارش منتشر شده در شورای وزرای اروپا، یک زن از هر پنج زن و در مواردی یک زن از هر چهار زن تجربه تحمل خشونت فیزیکی را در اروپا داشته اند و هر ساله نزدیک به 3500 قتل زن در 27کشور اتحادیه اروپا در اثر خشونت خانگی بوقوع می پیوندد.

شبابی افزود: در گزارشی که در پنجاه و هفتمین نشست کمیسیون سالانه سازمان ملل در مورد جایگاه زنان در نیویورک قرائت شد آمار بالایی را در این خصوص اعلام کرد بخصوص خشونتهایی که منجر به قتل می شود هرچند که مکانیسم برخورد با خشونت گر و طرف مقابلش در کشورهای غربی متفاوت است.

وی با اشاره به آسیب های تهدید کننده کانون خانواده گفت: امروزه انواع مختلف خشونت های خانگی، اعتیاد، طلاق و جدایی عاطفی از جمله آسیب هایی است که سلامت خانواده ها را به مخاطره می اندازد و از لحاظ تأثیری که روی اعضای خانواده خود دارد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

شبابی اضافه کرد: با توجه به تاکیدات دینی و فرهنگ مذهبیمان، نباید شاهد این حد از میزان خشونت در ایران باشیم.

نفس خشونت قبیح است و از هر طرف ازجمله زن یا مرد و یا والدین نسبت به فرزندان صورت گیرد، زشت است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مشکلات خانوادگی بنظر می رسد افراد بیشتر نیازمند گوش شنوایی برای گفتن مشکلاتشان هستند و بسیاری از مواردی که ارزش تعیین کننده در ارائه مشاوره حقوقی دارند را بیان نمی کنند. شبابی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اهمیت وجود کلینیک های حقوقی زنان و خانواده در پیشگیری از بحران های اجتماعی و خانواده گفت: طبق پژوهش های صورت گرفته اطلاعات حقوقی و فرهنگ حقوقی به میزان کافی در اختیار مردم نیست و این ضعف اطلاعات و آگاهی حقوقی، خیلی اوقات منجر به مشکلاتی در لایه های مختلف اجتماع بخصوص مسائل خانواده شده است.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.