×

شناسایی، آموزش مقابله با آسیب ها در مدارس

شناسایی، آموزش مقابله با آسیب ها در مدارس

طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان(نماد) با حضور وزیر آموزش و پرورش، مسئولان وزارت بهداشــت، کمیتــــه امـــداد امام‌خمینی(ره)، بهزیستی و معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز گذشته مورد بهره‌برداری قرار گفت

شناسایی،-آموزش-مقابله-با-آسیب-ها-در-مدارس وکیل 

طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان(نماد) با حضور وزیر آموزش و پرورش، مسئولان وزارت بهداشــت، کمیتــــه امـــداد امام‌خمینی(ره)،  بهزیستی و معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز گذشته مورد بهره‌برداری قرار گفت.

16 آذر سال 94 شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی با عنوان میثاق همکاری‌های چندجانبه میان وزارت آموزش و پرورش، قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت تعاون، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، وزارت بهداشت، ناجا و سازمان بهزیستی کل کشور «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی از‌دانش‌آموزان» را تصویب کرد.در این سند تفاهم چندجانبه تاکید شده است که به‌منظور عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاشی سازمان یافته، علمی و فراقوه‌ای، ائتلاف ملی برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تامینی، رشد و تکامل یکپارچه دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در این سند آمده است منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعه‌ای نظام‌یافته از خدمات و برنامه‌ها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی اجتماعی، برای مراقبت از دانش‌آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و جرایم از طریق مداخله به‌موقع و موثر است.پس از گذشت 10ماه از تصویب این سند، دیروز مسئولان بخش‌های ذکر شده در سند دور هم جمع شدند تا اجرای طرح نماد را به‌طور رسمی آغاز کنند. وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: بحث مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان کاری نیست که فقط از عهده آموزش و‌پرورش برآید زیرا دانش‌آموزان فقط پنج تا 6ساعت در مدارس حضور دارند. علی‌اصغر فانی اظهارامیدواری می‌کند که با شکل‌گیری این تشکل بتوانیم در کنار سایر فعالیت‌های آموزش و پرورش، این فعالیت را نیز به نتیجه مطلوب برسانیم. معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: ائتلاف مقدسی شکل گفته و امیدها را برای انجام فعالیت‌های خوبی در زمینه مراقبت‌های اجتماعی زنده کرده است. مهرزاد حمیدی اظهار کرد: در این نظام وزارت آموزش و پرورش، قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، وزارت بهداشت، ناجا، بهزیستی، وزارت کشور و ستاد مبارزه با موادمخدر گردهم آمدند و یک ائتلاف در سطح ملی شکل گرفته است.وی افزود: سه محور شناسایی، آموزش و مداخله در این سند وجود دارد و گام‌های خوبی برداشته شده تا افراد بهنگام شناسایی شود.

 تشکیل کمیته اجتماعی

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان اینکه درس‌های سواد رسانه‌ای، مدیریت خانواده و سبک زندگی به دروس متوسطه اضافه شده و آموزش معلمان و والدین از سوی انجمن‌های اولیا و مربیان را شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: ستادی تشکیل شده تا بخش‌های مختلف آموزش و پرورش برای برنامه‌های پیشگیرانه اقدام کنند. کمیته اجتماعی این سند نیز شکل گرفته و سند ائتلاف از سوی اغلب دستگاه‌ها به استان‌ها تسری پیدا کرده است. دیگر سخنران این برنامه رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بود. پرویز فتاح با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه بر آموزش و پرورش به طبقات نیازمند، اظهار کرد: 330هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد همراه با آسیب وارد این نهاد حمایتی شده‌اند؛ 200هزار نفر از آنها یتیم هستند، 50هزار نفر از آنها پدر زندانی دارند، 20هزار نفر پدر مبتلا به بیماری صعب‌العلاج دارند یا پدرشان از کار افتاده است. وی با اشاره به تاثیر خوب کارهای تیمی، اظهار کرد: همه ما باید پای این‌کار بمانیم و نقش کمیته امداد در این میان پررنگ است. بنابراین باید در اجرای این ائتلاف ملی با هم، هم‌قسم شویم و تلاش کنیم آن را به خوبی پیش ببریم. از سوی دیگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز سخنان خود را با بیان اینکه مهم‌ترین راه‌کار برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه است، آغاز کرد. سردار سعید منتظرالمهدی تصریح کرد: ادبیاتی که در این خصوص در مدارس به کار گرفته می‌شود، باید ادبیات ترغیب، تکریم و تشویق به جای ادبیات تهدید، تکذیب و تنبیه باشد.

 اهمیت آسیب‌های حوزه فضای مجازی

به عقیده وی، در سطح دانش‌آموزی پیشگیری رشدمدار باید مورد توجه قرار بگیرد. اولین ایستگاه پیشگیری، خانواده و ایستگاه‌های بعدی خانواده و مدرسه، مجامع آموزشی، دینی و سپس محله‌ها هستند. این ائتلاف ملی در حوزه دانش‌آموزی قابل ستایش است. در این میان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های حوزه فضای مجازی است. در حوزه مجازی، فاصله‌ها حذف می‌شود و دسترسی به همه آسیب‌های دنیا امکان‌پذیر است.معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این مراسم حضور داشت. محمدعلی ایازی گفت: وزارت بهداشت در گذشته در چارچوب مشارکت‌های بین‌بخشی اقدام خوبی را با آموزش و پرورش انجام داده است.به‌گفته وی، درباره سلامت روان دانش‌آموزان، دغدغه‌های جدی داریم که باید به نوجوانان و جوانان بیشتر توجه شود ضمن اینکه شبکه بهداشت در چارچوب تفاهم‌نامه ظرفیت‌های لازم را دارد و در این خصوص آمادگی داریم تا در سطح مدارس ورود جدی‌تری داشته باشیم.بحث دیگر سلامت اجتماعی است که در این خصوص با پدیده‌های جدی در حوزه نوجوانان و جوانان مواجه هستیم و وقتی امروز مادر و نوزاد معتاد داریم در بدو تولد این نوزاد نیاز به درمان دارد که وقتی به داخل مدرسه می‌رویم شاید مشکلات بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد. از سوی دیگر، مسئله دخانیات قابل توجه و استفاده از قلیان رو به افزایش است که خود بسترساز آسیب‌های اجتماعی است. در این میان، باید ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد و دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها کمک کنند تا دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده را به مدارس بازگردانند.

 تصمیم‌سازی‌های کلان براساس یافته‌ها

رییس سازمان بهزیستی کشور نیز معتقد است: اگر ارایه خدمات با‌مداخلات اجتماعی و روانی درخصوص آسیب‌های اجتماعی بهنگام باشد، می‌تواند از اثربخشی لازم برخوردار باشد. به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی، غربالگری آسیب‌های اجتماعی در راستای پایلوت طرح نماد در 72مدرسه و در 12شهر و 6 استان می‌تواند مبدای تصمیم‌سازی‌های کلان قرار بگیرد.وی با بیان اینکه توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی را با رویکرد اجتماعی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: نگاه اجتماع‌محور را به‌عنوان یک اصل و سیاست‌گذاری کلان در سند مراقبت اجتماعی شاهد هستیم و ظرفیت‌هایی که در درون دستگاه‌ها وجود دارد را برای همکاری‌های بین‌بخشی تقویت کردیم.از سوی دیگر، مشارکت بخش خصوصی و محیط‌های دیگر را نیز در این سند شاهد هستیم. طرح نماد روی سه محور بنا شده که نخستین آن پیشگیری و غربالگری است. در این میان، اگر بتوانیم در مدارسی که در آنها طرح نماد را به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم، موارد را رصد کنیم و شناسایی به‌موقعی داشته باشیم، می‌توانیم در تصمیم‌سازی‌های کلان موثر واقع شویم. استانداردسازی خدمات نیز در این سند مورد توجه است. ما روی استانداردسازی کار نکردیم اما این طرح می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.وی اظهارامیدواری کرد با توجه به ظرفیت تجربی، علمی، تخصصی و تکلیفی که این سند برعهده ما گذاشته است، بتوانیم اقدامات اساسی در این خصوص انجام دهیم. به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، این کار دسته جمعی 2ویژگی دارد، نخست آنکه جامعه حساس دانش‌آموزی و محیط اجتماعی مدرسه به عنوان گروه هدف انتخاب شده‌اند. در این گروه سنی و این مکان عمومی آسیب‌هایی وجود دارد که می‌تواند دانش‌آموزان را تهدید کند. محسنی‌بندپی افزود: گرایش به دخانیات، سوءمصرف مواد، خشونت، بزهکاری‌های اخلاقی و اختلالات روانی اضطراب و افسردگی از جمله این آسیب‌ها هستند. امیدواریم نتیجه این اقدام نظام‌مند و هدف‌دار به پیشگیری و کنترل و کاهش آسیب‌ها کمک کند زیرا شاهد افزایش این آسیب‌ها در جامعه هستیم و باید شرایطی فراهم کنیم که در قالب این سند این آسیب‌ها را کاهش دهیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.