×

در بحث خشونت علیه زنان هیچ شاخص قانونی دیده نشده است

در بحث خشونت علیه زنان هیچ شاخص قانونی دیده نشده است

یک عضو هیات علمی مطالعات زنان دانشگاه الزهرا گفت ‌در بعضی از موارد علی الخصوص خشونت علیه زن در بحث اجتماعی هیچ شاخص قانونی دیده نشده است و تصویب لوایح و قوانین بدون در نظر گرفتن تبعات می‌تواند مشکل ساز باشد

در-بحث-خشونت-علیه-زنان-هیچ-شاخص-قانونی-دیده-نشده-است وکیل 

یک عضو هیات علمی مطالعات زنان دانشگاه الزهرا گفت:‌در بعضی از موارد علی الخصوص خشونت علیه زن در بحث اجتماعی هیچ شاخص قانونی دیده نشده است و تصویب لوایح و قوانین بدون در نظر گرفتن تبعات می‌تواند مشکل ساز باشد.

حلقه مطالعات مسائل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران نشستی با محوریت بررسی ابعاد تامین امنیت زنان در برابر خشونت برگزار کرد که فاطمه ذوالقدر، افسانه توسلی و حسین میرتوسلی از سخنرانان این نشست بودند.

افسانه توسلی عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا (س) در این نشست ضمن اشاره به مباحث محتوایی خشونت اظهار کرد: حتی در تاریخ وقتی به عقب باز می گردیم شاهد خشونت هستیم اما پس از جنگ هایی که اتفاق افتاد کتابی تحت عنوان خشونت نوشته شد و در این کتاب خشونت به عنوان بحث عمده سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و در این کتاب خشونت از بحث فردی به بحث اجتماعی سوق پیدا کرد.

توسلی با اشاره به تاریخچه توجه به بحث خشونت اضافه کرد: زمانی با یک مسأله اجتماعی مواجه هستیم که حساسیت جامعه در آن برانگیخته شده باشد. علت دیر پرداخته شدن به این مبحث نیز آغاز دیرهنگام حساسیت در این مسأله بود و سابقه پرداختن به خشونت به کمتر از صد سال می‌رسد اما پرداختن به مسأله خشونت علیه زنان به نسبت به توجه به بحث خود خشونت سریعتر اتفاق افتاد و مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر غریضی، فطری و طبیعی بودن خشونت در انسان گفت:‌ خشونت یک پدیده غریضی، فطری و طبیعی  است که در انسان وجود دارد و با توجه به اینکه بسیاری از روانشناسان از جمله فروید به بحث خشونت پرداخته اند نشان دهنده طبیعی بودن این بحث است و در تمام افراد وجود دارد و طی تحقیقات انجام شده میزان خشونت در آقایان به خاطر هورمون تستوسترون خیلی بیشتر از خانم ها است.

عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا (س) خاطر نشان کرد: با توجه به غریضی بودن این بحث و کارهای روان شناختی و اجتماعی ای که روی آن انجام شده این نتیجه حاصل شد که ناکامی های اجتماعی حس پرخاشگری را ایجاد می‌کند و از تبعات پرخاشگری می‌توان به تغیر جهت دادن آن از فرد رنجیده به فرد قربانی اشاره کرد. به طور مثال مردی که در وضعیت سیاسی اجتماعی و فرهنگی نابسامان بسر می برد به سمت قربانی که ممکن است هیچ دخالت در این موارد داشته باشد سوق پیدا کند.

توسلی با اشاره به سابقه سی سال خود در مطالعه حقوق زنان افزود: بحث پرخاشگری در مورد حقوق زنان حدود سی سال به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته است و ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد  و در حوزه خشونت اجتماعی(خشونت در محل کار، خشونت در محیط عمومی و حوزه خشونت خانگی(خشونت فیزیکی، خشونت روانی، خشونت کلامی، خشونت اقتصادی) قابل بررسی است.

وی اضافه کرد : آمارها نشان می‌دهد در کشورهای پیش رفته مانند انگلستان 70 درصد زنان مورد خشونت واقع می شوند. با بررسی این رویدادها متوجه می شویم خیلی از این خشونت ها خشونت روانی در حیطه پرنوگرافی، جوک، توهین زبانی یا نگاه نامناسب بوده است.

توسلی آمار بررسی خشونت علیه زنان در ایران را آماری بسیار پایین دانست و در توضیح آن عنوان کرد:‌ در زمینه خشونت علیه زنان آمار دقیق و مستندی وجود ندارد. ثبت احوال تنها در حوزه ازدواج، طلاق، تولد و مرگ اطلاعات دقیق دارد اما در مورد طلاق عاطفی، ‌خشونت علیه زنان خیلی نمی توان به آمار اکتفا کرد.

وی عدم امنیت شغلی و غیر اثبات بودن این مسائل و تابو بودن را از دلایل پایین بودن آمار خشونت علیه زنان دانست و افزود:  برای مثال عواقب و پیامدهای شکایت در چنین مواردی پس از بازگشت به کار، اخراج است و عدم امنیت شغلی این جسارت را به زنان نمی دهد که با وجود قانون شکایت کنند. هم‌چنین در مورد زنان در بحث کار بحث خشونت جنسی مطرح می‌باشد لیکن اثبات آن کار سختی است.

وی در توضیح بحث خشونت علیه زنان افزود: تابو بودن یک نگاه به جهت اینکه مانع حرمت شکنی می‌شود خوب است اما از جهت دیگری تابو بودن، این حس را در سر ایجاد می‌کند که با عنوان کردن مشکل خود شکسته می‌شود و هم‌چنین پس از عنوان آن زنان دیگر انگشت اتهام به سمت آن خواهند گرفت.

وی افزود: همه این‌ها در کنار قوانین و مجازات اعمالی و دور زدن های قانونی موجب می‌شود آمار خشونت علیه زنان ایران پایین باشد.

توسلی در پایان در خصوص مجازات ها و پیامدهای قانونی اظهار کرد: در بعضی از موارد علی الخصوص خشونت علیه زنان در بحث اجتماعی هیچ شاخص قانونی ایجاد نشده است برای مثال اگر یک خانم مورد اهانت در خیابان قرار گیرد چگونه می‌تواند آن را اثبات نماید و پس از آن چه پیامدهایی را برای وی به همراه خواهد داشت. در نتیجه تصویب لوایح و قوانین بدون در نظر گرفتن تبعات می‌تواند مشکل ساز باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.