×

جریمه روزانه خودروهای کاربراتوری

جریمه روزانه خودروهای کاربراتوری

درحالی که مدت‌‎هاست صحبت از ورود ماشین و موتورهای برقی به شهر تهران به میان آمده است، ایده‌ای که ضرب و تقسیم‌های شهروندان برای تامین هزینه‌های خرید این وسایل نقلیه چندان نتیجه بخش نبوده است و به این ترتیب تنها درصد کمی از افراد قادر به تهیه چنین وسایل نقلیه‌ای بوده‌اند، اکنون مدتی است که مسئولان راهور تهران به دنبال عملیاتی کردن راهکارهای جدید برای کنترل مکانیزه معاینه و سلامت فنی خودروها هستند تا ساکنان این کلانشهر کمتر انواع آلاینده‌ها را تنفس کنند

جریمه-روزانه-خودروهای-کاربراتوری

درحالی که مدت‌‎هاست صحبت از ورود ماشین و موتورهای برقی به شهر تهران به میان آمده است، ایده‌ای که ضرب و تقسیم‌های شهروندان برای تامین هزینه‌های خرید این وسایل نقلیه چندان نتیجه بخش نبوده است و به این ترتیب تنها درصد کمی از افراد قادر به تهیه چنین وسایل نقلیه‌ای بوده‌اند، اکنون مدتی است که مسئولان راهور تهران به دنبال عملیاتی کردن راهکارهای جدید برای کنترل مکانیزه معاینه و سلامت فنی خودروها هستند تا ساکنان این کلانشهر کمتر انواع آلاینده‌ها را تنفس کنند.
 
کنترل مکانیزه تخلف نداشتن معاینه فنی در شهر تهران چند ماهی است که به یکی از تدابیر پلیس راهور در تهران تبدیل شده است تا شاید با یک تیر چند نشان بزند. نخست اینکه بتواند تردد را در نواحی مختلف این کلانشهر به ویژه در محدوده طرح ترافیک ضابطه‌مند و مدیریت کند و هم با چنین ترفندی به نمودار میزان ذرات آلاینده در پایتخت سیر نزولی بدهد.

در این میان اگرچه، چند سالی است؛ برای حل بحران آلودگی هوا راهکار دیگری نیز طرح شده است که بحث ورود ماشین و موتورهای برقی به این کلانشهر را در بر می‌گیرد، اما از آنجا که ورود و استفاده از تکنولوژی جدید به طبع هزینه‌های اقتصادی زیادی را برای شهروندان به همراه دارد، هزینه‌ای که  به طور قطع بسیاری از افراد توانایی آن را نخواهند داشت، برخورد با خودروهای آلاینده و دارای مشکلات فنی دسترس‌ترین گزینه‌ای بوده است که می‌تواند تا حدی گره از مشکل موجود باز کند. هرچند که اجرایی شدن این راهکار نیز خود با اما و اگرهای ساختاری و فنی زیادی همراه شده است.

  مطالعات برای ارتقای استانداردهای معاینه فنی

به طور حتم گام نخست برای دستیابی به اهدافی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، و شاید دسترس‌ترین راه‌حل ارتقای استانداردهای معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین باشد تا بتوان از حجم ذرات آلاینده‌ای که وسایل نقیله و موتوری تولید می‌کنند به میزان چشمگیری کاست و در این زمینه موفق عمل کرد. بحثی که سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران از آن خبر می‌دهد، اینکه در حال مطالعات اولیه برای ارتقای استانداردهای معاینه فنی خودروهای سنگین هستیم.

همچنین اتحادیه سازمان ‌های حمل و نقل همگانی کشور هم با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به مدیران و کارشناسان مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور، از اصلاح کارت معاینه فنی خودروهای سبک خبر داده است. بر این اساس از تاریخ اول آبان امسال کارت معاینه فنی حذف و برگه A5 با فرمت طراحی شده در سامانه سیمفا جایگزین کارت‌های قبلی شده و باید پس از انجام آزمون‌های مربوطه، ممهور به مهر برجسته آن مرکز تحویل متقاضی شود.

با این وجود آغاز جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد، عینی‌ترین و جدیدترین راه‌حل پلیس برای نظارت بر تردد وسایل نقلیه بوده که بسیاری از کارشناسان را کاهش تولید ذرات آلاینده در این کلانشهر امیدوار می‌کند، زیرا که منبع 75 تا 80درصد از آلودگی هوای تهران خودروها شناخته شده است.

آن هم در شرایطی که اظهارات حسینی منش نگرانی درباره سلامت فنی خودروهایی که به هر دلیلی از مراجعه به این مراکز شانه خالی کرده، یا تاکنون مراجعه نکرده‌اند را افزایش می‌دهد. زیرا که وی عنوان می‌کند؛ در یک سال گذشته میانگین خودروهایی که در تست آلایندگی مراکز معاینه فنی رد می‌شدند، هفت درصد بوده که در مهرماه امسال رقم مردودی خودروهای آلاینده 15درصد افزایش داشته است. این هشت درصد افزایش خودروها در تست‌های معاینه فنی نشان می‌دهد خودروهای فرسوده نیز برای نخستین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و این نگرانی وجود دارد که 340هزار خودرویی که هنوز در برابر دریافت معاینه فنی مقاومت می‌کنند، خودروهای فرسوده، کاربراتوری و معیوب باشند که خود می‌دانند 100درصد در تست‌های معاینه فنی قبول نخواهند شد.

  کاربراتوری‌ها هر روز جریمه می‌شوند

از سوی دیگر سردار سید تیمور حسینی در کسوت رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت راه‌حل بسیار روشنی را برای خودروهای کاربراتوری دارد. راهکاری که در زیر مجموعه ابزار تنبیهی جای می‌گیرد و براین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد ضریب اثرگذاری آن نیز بالا باشد. اگر چه وی معتقد است؛ در خصوص خودروهای کاربراتوری که معاینه فنی ندارند، تکلیف روشن است و باید از رده خارج شوند، اما براین نکته نیز تاکید دارد؛ تا زمانی که این وسایل نقلیه از رده خارج نشوند، اعمال جریمه خواهند شد.

این در حالی است که اکنون شمار بسیاری خودروی کاربراتوری در ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ پیکان و پیکان وانت فعالیت می‌کنند که با توجه به اظهارات رییس پلیس راهور تهران اینگونه باید انتظار داشت که تا زمان اسقاط قرار است هر روز جریمه شوند. به هرحال طبق اظهارنظرهای مسئولان راهور و متولیان شهری که بر آمد و شد نظامند خودروها در کلانشهر تهران نظارت دارند، اکنون سه روز است 150دوربین در مبادی ورودی طرح زوج و فرد، خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه می‌کنند، طرحی که درحال حاضر فاز نخست اجرای آن در این محدوده عملیاتی شده است، اما برنامه‌ریزی‌ها حکایت از این امر دارد که در آینده تمامی خودروهای بدون معاینه فنی در سراسر شهر تهران توسط دوربین‌ها اعمال قانون خواهند شد.

  جریمه دستی برای خودروهایی که معاینه فنی ندارند

البته این به آن معنا نیست که خودروهای فاقد معاینه فنی می‌توانند به راحتی در سایر خیابان‌ها و معابر شهر تردد کنند و آمد و شد آنها تنها در محدوده عنوان شده اعمال قانون خواهد شد. بلکه باید گفت؛ در دیگر شهر نیز مناطق مأموران راهور به شکل دستی خودروهایی که معاینه فنی ندارند را جریمه می‌کند.

روند اعمال جریمه برای چنین خودروهایی در هنگام تردد در محدوده زوج و فرد نیز به این صورت است که اگرچه هر خودرو به ازای هر بار رد شدن از مقابل دوربین 50هزار تومان جریمه نمی‌شود؛ بلکه فقط روزی یک بار جریمه خواهد شد، البته همانطور که سردار حسینی بیان کرده است، روز بعد در صورت تردد دوباره از مقابل دوربین‌ها جریمه جدیدی برای این خودرو ثبت می‌شود.

  تاثیر10درصدی راهکار جدید در کاهش آلودگی هوا

با این وجود نباید فراموش کرد؛ همانطور که مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران عنوان می‌کند؛ معاینه فنی تنها به میزان 10درصد در کاهش آلودگی هوا و جولان ذرات آلاینده در آن تأثیرگذار است. اما با توجه به شرایط کنونی هوا و آغاز فصل سرما همچنین وارونگی دما به طور قطع  این تأثیر در تهران به طور کامل مشهود خواهد بود. البته نباید از این نکته غافل شد که باید برای بهبود هوا به سمت نوسازی ناوگان فرسوده و خودروهای کاربراتوری رفت تا بتوان سهم ریه‌های ساکنان کلانشهر تهران را از تنفس هوای سالم افزایش داد و ذرات آلاینده که سال‌هاست مهمان ناخوانده هوای پایتخت شده است را به کمترین میزان خود رساند، زیرا شاید نتوان برای همیشه آنها را از روی گزارشات ایستگاه‌های سنجش هوا پاک کرد. بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا این راهکار  می‌توان نقش به‌سزایی در سلامت هوای تهران داشته باشد تا بتوان در گام‌ بعد آن را به سراسر معابر کلانشهر مورد نظر و در قدم بعدی به دیگر کلانشهرها تعمیم داد، یا باز هم باید به دنبال برنامه‌ها و راهکارهای جدید بود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.