×

احمدی قوانین شدید مربوط به مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است

احمدی قوانین شدید مربوط به مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است

یک وکیل دادگستری گفت اجرای مجازات اعدام برای قاچاقچیان عمده مواد مخدر و تشدید مجازات برای اینگونه جرایم، نتیجه بخش نبوده و بهتر است که جرم شناسان و جامعه شناسان راه حل بهتری را بیابند

احمدی-قوانین-شدید-مربوط-به-مبارزه-با-مواد-مخدر-شکست-خورده-است وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: اجرای مجازات اعدام برای قاچاقچیان عمده مواد مخدر و تشدید مجازات برای اینگونه جرایم، نتیجه بخش نبوده و بهتر است که جرم شناسان و جامعه شناسان راه حل بهتری را بیابند.

نعمت احمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به موضوع حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: مجازات اعدام باید در مقابل موضوعی اجرا شود که تناسبی با آن مجازات و عمل داشته باشد. قصاص هم شرعا درست است و هم تناسب بین جرم و مجازات وجود دارد ولی در مورد اجرای اعدام برای مجازات قاچاق مواد مخدر هیچ نتیجه ای بدست نیامده است.

وی افزود: معتقدم حتی اگر بپذیریم که مجازات اعدام برای قاچاقچیان عمده مواد مخدر لازم است، ولی ما قادر نیستیم و نخواهیم بود که قاچاقچیان مواد مخدر را شناسایی، دستگیر، محاکمه و مجازات کنیم؛ زیرا اگر چنین توانی را داشتیم با توجه به مقرراتی که داریم تاکنون باید تعداد قاچاقچیان عمده مواد مخدر کم شده باشد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: فراموش نکنیم که 90 درصد از مواد مخدر دنیا در کشور افغانستان که در همسایگی ما قرار دارد، تولید می شود و بخش وسیعی از آن یعنی حدود 6 هزار تن ماده مخدر تریاک که در این کشور تولید می شود، از طریق ایران در کشورمان جذب یا به اروپا ترانزیت می شود؛ لذا استان هایی که در همسایگی افغانستان قرار دارند و بیکاری در آنجا بیداد می کند، کاری جز قاچاق مواد مخدر نمی توانند انجام دهند.

احمدی افزود: در حال حاضر طبق آمار آسیب های اجتماعی که از سوی وزیر کشور ارایه شده، 10 درصد از جمعیت کشور یعنی 8 میلیون نفر در ایران را معتادین تشکیل می دهند؛ بنابراین مجازات اعدام نتیجه بخش نبوده و در مورد هیچ موضوعی هم تشدید مجازات مانع از وقوع جرم نشده است.

وی افزود: کسانی که به سمت مواد مخدر می روند، عوامل دیگری آنها را سوق می دهد و باید آن عوامل را ریشه کن کرده و اشتغال برای آنها ایجاد کنیم و به آنها امید به آینده دهیم تا دیگر دنبال اینگونه کارها نروند.

احمدی با تاکید بر اینکه مجازات اعدام در هیچ زمینه‌ای باعث نشده که آن جرم کم یا حذف شود، گفت: ایران یک الگوی کاملا تحلیلی است و اگر بخواهیم یک تحقیق میدانی و حتی تحقیق اسنادی راجع به شدت عمل و مواد مخدر و نتایج آن در سطح بین المللی انجام دهیم، ایران مناسب‌ترین بستر است.

این حقوقدان بیان کرد: بهتر است که یک گزارش آماری انجام دهیم و تعداد پرونده هایی که در دادگستری در آن زمان مطرح شده بود و میزان کشفیاتی که نیروی انتظامی انجام داده و تعداد شهدا و مجروحینی که نیروی انتظامی داده و از طرف دیگر زندانیانی که در ارتباط با جرم  مواد مخدر داریم و  تعداد اعدامی هایی که در طول این سال ها داشته ایم را بررسی کنیم و اگر خروجی این آمارها را در کنار هم بگذاریم، به این نتیجه می رسیم که تولید مواد مخدر در افغانستان کمتر نشده بلکه سیر صعودی تندی را به خود اختصاص داده است و میزان معتادین در کشور هم افزایش چشم گیری داشته؛ لذا تشدید مجازات در مبارزه با مواد مخدر نتیجه بخش نبوده است.

وی در پایان با بیان اینکه قوانین شدید مربوط به مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است، گفت: باید جرم شناسان و جامعه شناسان راه حل بهتری را بیابند زیرا با کشتن و اعدام این مساله حل نمی شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.