×

یک طلاق از هر 2 2 ازدواج در شمال تهران

یک طلاق از هر 2 2 ازدواج در شمال تهران

فضای مجازی همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ از موضوعات اجتماعی و سیاسی تا مسائل خانوادگی و سلامت روان و حتی سلامت جسم شبکه‌های مجازی چه تاثیری در خانواده، سلامت و بهداشت روان داشته است؟

یک-طلاق-از-هر-2-2-ازدواج-در-شمال-تهران

 فضای مجازی همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ از موضوعات اجتماعی و سیاسی تا مسائل خانوادگی و سلامت روان و حتی سلامت جسم. شبکه‌های مجازی چه تاثیری در خانواده، سلامت و بهداشت روان داشته است؟

همایش «فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیشگیری و ارتقای سلامت» دیروز برای بررسی همین موضوعات برگزار شد و رئیس سازمان بهزیستی کشور در افتتاحیه آن، با اشاره به اینکه از هر 2/2 ازدواج در شمال تهران یک مورد منجر به طلاق می‌شود، گفت: «فضای مجازی باعث شده گفت‌وگوی بین خانواده‌ها کاهش یابد و جمع خانواده‌ها به سمت انزوا، افسردگی و تغییر سبک زندگی حرکت کند.»

انوشیروان محسنی‌بندپی افزود: «در روستاها نیز از هر 6 ازدواج یک طلاق صورت می‌گیرد.» او تاکید کرد: «باید برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی اقداماتی در زمینه تحول باورها، تدوین استراتژی و... انجام دهیم تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل و مهار کنیم. به همین دلیل طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته با شورای عالی فضای مجازی یک دبیرخانه دائمی برای کاهش چالش‌های فضای مجازی فراهم کردیم.» رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: «در این دبیرخانه با تلفیقی از نهادهای علمی و انجمن‌های مردم‌نهاد دستگاه‌های اجرایی سعی داریم تا بتوانیم برای برخورد با چالش‌های ناشی از استفاده از فضای مجازی و افزایش فرصت‌ها اقداماتی انجام دهیم.»


مجید رضازاده، دبیر علمی همایش نیز گفت: «در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، کارگاه‌هایی برای جوانان و نوجوانان در مورد استفاده درست از فضای مجازی در نظر گرفته شده است. همچنین کارگاه‌هایی با موضوع حریم خصوصی در فضای مجازی و آموزش سواد رسانه‌ای در نظر گرفته شده است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این همایش با اشاره به اینکه امروزه ارتباط اجتماعی به اتصال اجتماعی تبدیل شده است، گفت: «در آینده این موضوع نگاه فلسفی جامعه را تغییر خواهد داد و عقلانیت مطرح‌شده را در دوران مدرنیته امروز دچار تحول خواهد کرد. اگر این تحول در حوزه نخبگی هم نباشد، در حوزه عامه مردم اتفاق خواهد افتاد.» ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم کشور که می‌تواند در حوزه کاهش چالش‌های ناشی از فضای مجازی فعالیت کند، جامعه نخبگی کشور است، گفت: «رکن اصلی فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی هستند. شبکه و اجتماعی بودن ارکان اصلی محسوب می‌شوند که بقیه در خدمت این مفهوم قرار دارند و هرچیزی در چارچوب شبکه اجتماعی درحال وقوع است.»

او با بیان اینکه تاکنون اینترنت افراد را به هم متصل می‌کرد ولی در آینده اینترنت، اشیا را به هم متصل خواهد کرد، افزود: «6 میلیارد نفر تحت‌پوشش شبکه‌های تلفنی قرار دارند. 5/3میلیارد نفر نیز تحت‌پوشش شبکه تلفن همراه هستند که حتما در فضای مجازی حضور دارند. تا سال 2020 رقم ارتباطات اعم از فردی و اشیا به 50 میلیارد مورد خواهد رسید.» او افزود: «این ارتباط‌گیری و توسعه فضای مجازی و حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی سرعت بسیار بالایی دارد.

طی سه سال گذشته تولید محتوا در فضای مجازی در دنیا دوبرابر شده که این موضوع نشانه این است که تحولی درحال وقوع است. از بزرگ‌ترین تحولات بشر که در دو قرن اخیر اتفاق افتاد، مدرنیته بود. سرآغاز مدرنیته ماشین بخار و ماشین چاپ بوده است. ماشین چاپ کتاب را بین مردم آورد و باعث رونق تعلق‌گرایی و ایجاد پوزیتیویسم شد.» فیروزآبادی با اشاره به اینکه درحال حاضر جامعه به سمت افقی شدن پیش می‌رود، گفت: «هر تغییر و تحولی در فضای مجازی، ناپیوستگی در جامعه ایجاد می‌کند. تا سه سال پیش شبکه‌های پیام‌رسان نبودند ولی درحال حاضر 40 میلیون نفر از این مزایا استفاده می‌کنند و ده‌ها میلیون نفر در شبکه‌های مجازی حضور دارند و در روز یک میلیون پیام در کانال‌ها تولید می‌شود؛ بنابراین این موضوع تحول بزرگی را برای جامعه به‌بار می‌آورد.»

منبع : وکیل ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.