×

کاهش چشمگیر اوقات دادرسی با ابلاغ الکترونیکی

کاهش چشمگیر اوقات دادرسی با ابلاغ الکترونیکی

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت تحولی بزرگ برای ارائه خدمات قضایی الکترونیکی با کیفیت و سرعت بالاتر در قوه قضائیه در حال شکل گیری و این تحول ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است

کاهش-چشمگیر-اوقات-دادرسی-با-ابلاغ-الکترونیکی وکیل 

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: تحولی بزرگ برای ارائه خدمات قضایی الکترونیکی با کیفیت و سرعت بالاتر در قوه قضائیه در حال شکل گیری و این تحول ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است.

به گزارش ایسنا، یدالله موحد در نشست خبری با موضوع ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی اظهار کرد: از جمله اهداف قوه قضائیه تحقق زیرساخت‌های لازم در کشور است که فراهم شده و در حال توسعه می باشد.

وی افزود: شبکه ملی عدالت در معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه اندازی شده و خدمات الکترونیکی قضایی را در کلیه واحدهای قضایی کشور پوشش می دهد که این شبکه با سرعت تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حال تکمیل شدن است.

موحد بیان کرد: در همین راستا تحولی بزرگ برای ارائه خدمات قضایی الکترونیکی با کیفیت و سرعت بالاتر در قوه قضائیه در حال شکل گیری است و این تحول ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بر اساس ماده 175 قانون جدید آیین دادرسی کیفری قوه قضائیه موظف شده اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به مراجعان خود ابلاغ کند و لازم است مراجعان به قوه قضائیه نیز بر اساس تکلیفی که در همین ماده قانونی برای آنها مقرر شده جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه ای که تحت عنوان"ثنا" طراحی و در دسترس آنها قرار گرفته است مراجعه و ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: قبل از اجرای این قانون اوراق قضایی به اصحاب پرونده یا مراجعان سیستم قضایی از طریق مامور ابلاغ انجام می شد، اما در حال حاضر و برابر این قانون ابلاغ اوراق قضایی صرفا باید به صورت الکترونیکی انجام شود به تعبیری ابلاغ الکترونیکی جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد.

موحد گفت: بر اساس ماده 655 قانون آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی معتبر شناخته شده است و قضات مکلف هستند به آن ترتیب اثر بدهند؛ بنابراین تاکید می شود که عموم مردم و خصوصا اشخاصی که پرونده ای در جریان رسیدگی در هر مرحله ای از دادرسی و یا اجرای حکم دارند سریعا برای پیشگیری از مشکلات بعدی جهت ثبت‌نام در سامانه ثنا اقدام کنند.

وی با اشاره به مزایای ابلاغ الکترونیکی تصریح کرد: یکی از اجزای این طرح خدمات رسانی آسان و مطمئن و بهتر به مردم و کاهش زمان رسیدگی و به تعبیری تقلیل اطاله دادرسی است. همچنین در این فرآیند به حریم خصوصی مراجعان دستگاه قضایی احترام گذاشته می شود کما اینکه در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ابلاغ اوراق به شخص مخاطب به نشانی او مراجعه می کرد و اگر فرد در منزل نبود اوراق را تحویل بستگان آن فرد می داد یا در محل الصاق می کرد که این امر از نظر حیثیتی مشکلاتی را در پی داشت.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: با ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی این مشکل مرتفع خواهد شد و به طور خصوصی به نشانی پست الکترونیکی یا تلفن همراه خود فرد ارسال می شود و از دسترسی دیگران جلوگیری می شود.

موحد اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی، کاهش جدی هزینه های دستگاه قضایی و همچنین مراجعان این دستگاه و مهمترین مزیت ابلاغ الکترونیکی پیشگیری از بسیاری از لغزش ها و مفاسدی که ممکن است در جریان ابلاغ سنتی پیش آید خواهد بود.

وی یادآور شد: بر اساس همین امتیازات تاکید می شود که مراجعان دستگاه قضایی موضوع ثبت نام در سامانه ثنا و استفاده از مزایای این سامانه را جدی بگیرند و برای ثبت نام به واحدهای قضایی محل و یا دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی مراجعه کنند.

موحد تصریح کرد: در بستر شبکه و در منزل هم امکان دسترسی و ثبت نام اولیه وجود دارد و دستگاه قضایی استان با فراهم کردن امکانات برای مدتی به طور رایگان این ثبت نام را به عمل خواهد آورد. بعد از انقضای مهلت تعیین شده ثبت نام هزینه بر خواهد بود.

وی با اشاره به خلاصه مراحل ثبت نام الکترونیکی گفت: فرد با در دست داشتن مدارک هویتی به واحدهای قضایی یا دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه می‌کند و اطلاعات لازم در این سامانه ثبت شده و پس از احراز هویت و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور که در اختیار وی قرار می گیرد و به موجب یک پیامک به وی ارسال می شود، بعد از آن می تواند کلیه اوراق قضایی خود را در آن پست الکترونیکی که برای وی ایجاد شده و همچنین به صورت پیامک مشاهده کند و نیازی به ابلاغ حضوری یا مراجعه به دستگاه قضایی نخواهد داشت.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: مراجعان به دستگاه قضایی می توانند به دو روش ثبت نام کنند؛ مراجعه مستقیم به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی که در این روش با ارائه کارت ملی، اطلاعات شناسنامه، تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیکی توسط دفتر در سامانه ثبت نام لازم به عمل می آید و بعد از آن می تواند نسبت به اقامه دعوی یا طرح شکایت اقدام کند و چنانچه دفاتر خدمات قضاییی الکترونیکی راه اندازی نشده این اقدام باید در واحد قضایی مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین در روش بعدی، ثبت نام در سامانه ثنا در منزل و سپس به دفاتر الکترونیکی قضایی یا واحد قضایی محل خواهد بود، چنانچه در منزل اقدام به ثبت نام شود کد رهگیری که سامانه در اختیار وی قرار می دهد یادداشت و سپس با در دست داشتن مدارک هویتی برای احراز هویت و دریافت حساب کاربری که شامل رمز ورود و شناسه کاربری است به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.

موحد افزود: پس از ثبت نام در سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغ الکترونیکی می توانند اوراق قضایی را در این سامانه ملاحظه کنند.

وی اظهار کرد: ممکن است شخص از قبل پست الکترونیکی داشته باشد و چنانچه دارای پست الکترونیکی نباشد این اقدام توسط دفاتر خدمت قضایی برای وی انجام می شود، همچنین بعد از ثبت نام در سامانه ثنا هرگونه تغییری که در آدرس، تلفن و ... ایجاد می شود باید در اسرع وقت این تغییرات به دفاتر خدمات الکترونیکی یا واحد قضایی مربوطه اعلام شود وگرنه نشانی سابق به عنوان نشانی قانونی شخص اطلاق شده و اوراق به همان آدرس ارسال می شوند.

موحد یادآور شد: به محض ارسال اوراق قضایی به نشانی الکترونیکی فرد، این ابلاغ قانونی محسوب می شود و عدم مشاهده آن مانع رسیدگی دادگاه نخواهد بود و اگر مشاهده شد ابلاغ واقعی خواهد بود و آثار را درپی خواهد داشت؛ چراکه تمام این فرآیند از طریق سیستم به دادگاه اعلام می شود.

وی تصریح کرد: خودداری از مراجعه به سامانه یا ثبت نام در آن از این پس قطعا مشکلاتی را برای مراجعان به دستگاه قضایی فراهم خواهد ساخت و حتی ممکن است موجب تضییع حقوق آنها شود، تاکید این است که مردم در اسرع وقت به روش‌های گفته شده در این سامانه ثبت‌نام کنند.
رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: این سامانه بستری را فراهم کرده که دستگاه قضایی بتواند با اطمینان بیشتری و با ارتباط منطقی تر با مخاطبان و مراجعان به این دستگاه شیوه دادرسی را ارتقا ببخشد و عدالت قضایی را در کشور بهتر تامین کندف منتهی این امر نیاز به همکاری و همراهی تمام مراجعان دارد.

وی گفت: ممکن است این سوال پیش آید کسانی که در سیستم قضایی در حال حاضر پرونده ای ندارند آیا لازم است در این سامانه ثبت نام کنند؟ تاکید می شود که لازم است؛ چراکه ثبت نام در این سامانه درواقع تعیین یک نشانی قانونی برای همه مردم در شبکه ملی عدالت خواهد بود و این می تواند از برخی مشکلات قضایی پیشگیری کند.

موحد افزود: سومین دلیل برای عدم تشکیل جلسه دادرسی در وضعیت سنتی عدم ابلاغ اوراق قضایی بود و بسیاری از اوقات دادرسی به لحاظ نقصی که در ابلاغ وجود داشت یا عدم دسترسی به نشانی یا کمبود نیروی انسانی موجب تجدید اوقات دادرسی می شد که قطعا تراکم پرونده در محاکم را ایجاد کرده و دادرسی ها را با اطاله مواجه می کرد. به نظر می رسد که یک کاهش چشمگیر اوقات دادرسی در این حوزه شاهد باشیم و می توان پیش‌بینی کرد که به میزان قابل توجهی در سرعت دادرسی موثر خواهد بود.

وی یادآور شد: همه اشخاص حقوقی و حقیقی اعم از وکلا، کارشناسان و حتی شاهدین باید در این سامانه ثبت‌نام کنند، یعنی هر کسی به هر نحوی در پرونده دادرسی دخالت دارد و باید یک ورقه قضایی به وی ابلاغ شود باید ثبت نام کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی چند روز گذشته 1000 نفر در استان ثبت‌نام کرده اند و 9 باجه ثبت نام ثنا را در مرکز استان آماده کرده ایم، ضمن اینکه دفاتر الکترونیکی از قبل آماده بوده اندغ از این رو اگر مردم اکنون استقبال کنند می توانند از خدمات رایگان استفاده کنند.

موحد تصریح کرد: تا زمانی که به طور کامل مراجعان ثبت نام نکرده باشند دستگاه قضایی ابلاغ را به صورت سنتی انجام می دهد، البته ثبت نام در سامانه اجباری است و زیرساخت ها نیز فراهم می باشد، به علاوه ما به‌زودی دفاتر خدمات الکترونیکی را در کلیه شهرستان ها راه اندازی می‌کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.