×

بررسی استفساریه قانون انتخابات مجلس در دستور کار شورای نگهبان

بررسی استفساریه قانون انتخابات مجلس در دستور کار شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان استفساریه تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را از جمله موارد در دستور جلسه این هفته شورای نگهبان عنوان کرد

بررسی-استفساریه-قانون-انتخابات-مجلس-در-دستور-کار-شورای-نگهبان وکیل 

سخنگوی شورای نگهبان استفساریه تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را از جمله موارد در دستور جلسه این هفته شورای نگهبان عنوان کرد.

عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرام خود ضمن اینکه از بررسی استفساریه تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه فردا (چهارشنبه) شورای نگهبان خبر داد، به تشریح کامل دستور جلسه این شورا پرداخت که به شرح ذیل است:

الف) بررسی تعرفه‌های ارسالی از سوی وزارت کشور.

ب) مصوبات مجلس شورای اسلامی

1_ لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست‌وپنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست (منعقد شده در دوحه - 2012 میلادی

2_ طرح استفساریه تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.

3_ لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی.

ج) نامه‌های‌ دیوان عدالت اداری

1_ نامه دیوان عدالت اداری، به‌ شرح دادخواست تقدیمی مدعی خلاف شرع بودن؛ بندهای ب و ج ماده (1) آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی و ماده (1) دستورالعمل تأسیسی و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، از طرف آقای محمد برومند.

2_ نام دیوان عدالت اداری به‌شرح دادخواست تقدیمی مدعی خلاف شرع بودن؛ بند 2 نامه شماره 200302/2/42- 10/3/1393 اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،

3_ نامه دیوان عدالت اداری، به‌ شرح دادخواست تقدیمی مدعی خلاف شرع بودن؛ بند 1 جدول شماره 4 بخشنامه 14593/ 200- 21/2/1388 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در 20 شهریور سال جاری در سومین نشست خبری شورای نگهبان در رابطه با طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود: این طرح به نوعی درصدد کاهش اختیارات شورای نگهبان بود که اعضای محترم نسبت به آن ایراداتی را داشتند. این طرح حق اظهار نظر شورای نگهبان را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی محدود کرده بود و مغایر با اصل 99 قانون اساسی تشخیص داده شد؛ تفسیری که شورای نگهبان از اصل 99 داشت با توجه به واژه‌ای که در این مصوبه برای اولین بار تحت عنوان رای سالم به کار گرفته شده بود، دچار ابهام بود.

همچنین شورای نگهبان در مشروح نظرات خود درباره مصوبات ارسالی از سوی مجلس معتقد بود:* طرح استفساریه تبصره (3) ماده (52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب جلسه مورخ هفتم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1395/06/17 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌شود:

- محدود کردن حق اظهارنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مغایر اصل 99 قانون اساسی و نظریه تفسیری آن شناخته شد. همچنین استفساریه مذکور از این جهت که ظاهرا سلامت رای را مفروغ عنه فرض نموده و مرجع تشخیص این امر را تعیین نکرده است، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

کدخدایی در نشست خبری اخیر شورای نگهبان در تاریخ 8 آبان دراین‌باره متذکر شد: این استفساریه یک‌بار به شورای نگهبان آمد و اعضای شورای نگهبان آن را دارای ایراداتی و دارای ابهام دانستند که به مجلس اعاده شد و مجلس آن را اصلاح کرد و به شورا فرستاد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.