×

راهکارهای کنترل رشد جرایم در فضای مجازی

راهکارهای کنترل رشد جرایم در فضای مجازی

فضای مجازی به بخشی از زندگی حقیقی آدم‌ها بدل شده است؛ فضای مجازی همانند فضای واقعی این اجازه را به افراد می‌دهد تا به یکدیگر توهین کنند، دروغ بگویند، کلاهبرداری کنند، دزدی کنند یا موضوعات دیگر

راهکارهای-کنترل-رشد-جرایم-در-فضای-مجازی وکیل 

 فضای مجازی به بخشی از زندگی حقیقی آدم‌ها بدل شده است؛ فضای مجازی همانند فضای واقعی این اجازه را به افراد می‌دهد تا به یکدیگر توهین کنند، دروغ بگویند، کلاهبرداری کنند، دزدی کنند یا موضوعات دیگر.

اما رفتارهای مجازی یک تفاوت عمده با فضای حقیقی دارند و آن‌هم ناشناخته بودن افراد در بسیاری موارد است، موضوعی که به افراد جسارت می‌دهد تا از این فضای پنهان‌کاری استفاده کنند و در پشت نقابی که به چهره‌ دارند، به ارتکاب جرایم بپردازند.

در حالی که در گذشته‌ها ارتباط افراد محدود و مبتنی بر شناخت شخصیتی بود، اما امروز با گسترش فضای ارتباطات مجازی، دایره ارتباطی افراد با افراد ناشناخته نیز بیش از گذشته است و همین ارتباطات به بستری برای وقوع جرایم و افزایش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی بدل شده است. البته رهبر معظم انقلاب نیز در سال‌های اخیر همواره به موضوع توجه به آسیب‌های مجازی تاکید داشته و از مسئولان خواسته‌اند تا برای این حوزه برنامه‌ریزی کنند. موضوعی که مورد توجه مقامات قضایی هم قرار داشته و آنها هم بر ضرورت حساسیت در‌این‌حوزه، تاکید دارند.

 تأثیر فضای مجازی بر روند رشد جرایم

با توجه به اهمیت تاثیر فضای مجازی در زندگی افراد،‌ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه یکی از دغدغه‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم را کاهش آسیب‌های فضای مجازی عنوان می‌کند.

 محمدباقر الفت با ذکر آسیب‌های فضای مجازی و تأثیر فضای مجازی یکی از راهکارهای کاهش آسیب‌های فضای مجازی را افزایش دانش و آگاهی معاونان پیشگیری از وقوع جرم در این موضوع می‌داند و معتقد است که آموزش بهترین راه کنترل آسیب‌ها محسوب می‌شود.

 رشد 100 درصدی جرایم فضای مجازی در کردستان

بر این اساس رییس پلیس فتای کردستان  از رشد 100درصدی جرایم فضای مجازی در کردستان در‌‌سال جاری سخن به میان می‌آورد و این موضوع را تهدید، اخاذی و مزاحمت بیشترین جرایم سایبری در کردستان هستند.

فرامرز شاکری بیان می‌کند:  فضای مجازی هر روز در حال گسترش است و اقشار مختلفی با این فضا در این باره بوده و از آن استفاده می‌کنند اما این فضا تاثیرات و عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد و سعی پلیس در این راستا برای پیشگیری از ایجاد آسیب و جرایم در این فضاست.

وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنونی روزانه شاهد افزایش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجاز هستیم و در حال حاضر بیش از 100 هزار سایت هر روز راه‌اندازی می‌شود و ده‌ها هزار سایت نیز به صورت هفتگی و با نگاه مجرمانه در این فضا شکل می‌گیرد.

شاکری با اشاره به حضور گسترده ایرانی‌ها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گوید که 23‌میلیون کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام عضویت دارند که از این تعداد 15 میلیون کاربر جزو کاربران فعال هستند.

وی با بیان اینکه تهدید، اخاذی و مزاحمت با 34 درصد فراوانی، بیشترین جرایم سایبری در استان را به خود اختصاص داده است، بیان می‌کند: هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 30 درصد و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی اشخاص با 22 درصد رتبه‌های دیگر بیشترین جرایم فضای سایبری در‌استان بوده است.

شاکری با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در‌فضای مجازی مهم‌ترین اولویت پلیس فتا در‌استان است و فضای سایبری در این راستا به‌صورت روزانه و مستمر توسط پلیس فتا رصد می‌شود، اظهار می‌کند: عدم آگاهی و دانش فنی کاربران دلیل اصلی وقوع جرایم در فضاهای مجازی است که انتظار می‌رود صدا و سیما و رسانه‌ها بیشتر از‌گذشته به بحث آگاه‌سازی مردم ورود پیدا کنند و خانواده‌ها نیز تا جایی که امکان دارد از فضای مجازی استفاده نکنند و اگر لازم بود بر اساس نیاز بستر دسترسی به فضاهای مجازی را برای فرزندان خود فراهم کنند و بر رفتار آنان کنترل داشته باشند تا‌دچار مشکل نشوند.

  افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در فضای مجازی

رییس کل دادگستری هرمزگان که رشد ناهنجاری‌های اجتماعی در فضای مجازی را یکی از نگرانی‌های دستگاه‌قضایی می‌داند در‌این باره می‌گوید که باید با محوریت آگاهی‌بخشی به مردم  برای استفاده صحیح از فضای مجازی فرهنگ‌سازی کنیم به طوری که در مباحث مرتبط با پیشگیری از جرایم و تخلفات‌، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

 حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار می‌کند که در همین رابطه خواستار برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین بخشی در میان دستگاه‌های متولی ساماندهی به این حوزه با هدف پیشگیری از‌آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن هستیم.

وی درباره اقداماتی که در زمینه کاهش جرایم صورت می‌گیرد نیز توضیح می‌دهد: اقداماتی چون شناسایی و احصای عوامل اصلی ارتکاب جرایم‌ در فضای مجازی، تدوین برنامه راهبردی پیشگیری از جرایم‌،  تشکیل کارگروه‌های تخصصی در‌هر‌حوزه، اجرای طرح‌های ضربتی‌، نظارت دقیق بر‌فضای مجازی و ... را از جمله راهکارهایی در طرح جامع پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی هرمزگان می‌داند.

   رشد جرم در آذربایجان‌شرقی به 7 درصد رسید

در این میان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی بر معرفی آسیب‌های فضای مجازی در میان دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: برخی از این بازی‌ها دارای انحرافاتی در اعتقادات مذهبی است که نیازمند توجه به این مسایل هستیم. مسعودی‌فر یادآور می‌شود: والدین و خانواده‌ها باید در جریان آسیب‌هایی که متوجه فرزندان است باشند زیرا که مسئولیت آنان در قبال فرزندان بیشتر از دیگران است و در این میان فضاهای مجازی بیشترین آسیب را می‌رسانند.

وی با اشاره به سطح ارتکاب جرایم در‌آذربایجان‌شرقی بیان می‌کند: هر چند در حال حاضر به نسبت سایر استان‌ها وضعیت مطلوبی داریم اما میزان رشد ارتکاب جرایم در آذربایجان شرقی به نسبت سایر استان‌ها بالاتر است و در حالی که میزان رشد جرم در سایر استان‌ها به صورت میانگین 15 درصد است اما در آذربایجان شرقی این‌میزان 20 درصد بوده که تلاش کرده‌ایم این میزان را کند کنیم. مسعودی‌فر درباره راهکار فیلتر کردن فضاهای مجازی نیز، می‌گوید: در عصر تکنولوژی و چرخش اطلاعات قرار داریم و باید نحوه استفاده مردم از فضاهای مجازی را فراهم کنیم و در حال حاضر نیز باید استفاده مطلوب را فراهم کرده و این فضاها را خالی نگذاریم بنابراین فیلتر شدن راهکار مناسبی نیست.

وی توضیح می‌دهد:  نقش سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم است و مسایل اخلاقی، اجتماعی، مذهبی و علمی فراهم شده و غلبه بر اینگونه مسایل باشد و این رویکرد می‌تواند موجب مفید بودن فضاهای مجازی شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی تکرار جرم در جامعه را حاصل یک دوره تسلسل می‌داند و می‌افزاید: فضای ایجاد شده موجب می‌شود تا فرد پس از آزادی نیز مرتکب جرم شود و باید امکان مراقبت پس از آزادی نیز فراهم شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی بیان می‌کند: دیده‌بان پیشگیری یکی از طرح‌هایی است که مورد توجه قرار دارد تا علاوه بر پیش‌بینی آسیب‌ها در زمینه ارایه راهکارها نیز عملکرد داشته باشیم. مسعودی‌فر تصریح می‌کند: مشکلات قبل از اینکه به دادگاه کشیده شود می‌تواند در محلات و توسط ریش‌سفیدان حل‌و‌فصل شود و هر چند این برای آنان مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند اما همه در جامعه مسئول هستیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.