×

ضرب الاجل مجلس درباره لایحه حمایت از محیط بانان

ضرب الاجل مجلس درباره لایحه حمایت از محیط بانان

تیرماه امسال به‌دنبال شهید شدن سه محیط‌بان توسط شکارچیان غیرمجاز در کمتر از 48ساعت، معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که لایحه حمایت از محیط بانان به دولت ارایه شده و به‌زودی به مجلس ارایه می‌شود

ضرب-الاجل-مجلس-درباره-لایحه-حمایت-از-محیط-بانان وکیل 

تیرماه امسال به‌دنبال شهید شدن سه محیط‌بان توسط شکارچیان غیرمجاز در کمتر از 48ساعت، معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که لایحه حمایت از محیط بانان به دولت ارایه شده و به‌زودی به مجلس ارایه می‌شود.

حالا با گذشت چهار ماه از انتشار این خبر، نمایندگان نسبت به تعلل در‌ارسال این لایحه به مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داده‌اند و می‌گویند: در صورت تاخیر بیشتر دولت در ارایه لایحه، مجلس طرح دو فوریتی حمایت از محیط بانان را ارایه خواهد کرد.

طبق قانون، محیط‌بان به فردی گفته می‌شود که مسئولیت اجرای قوانین و مقررات صید، شکار، حفاظت و بهسازی محیط زیست را در حوزه استحفاظی خویش به عهده دارد. تلاش آنان حفاظت از حیات‌وحش، اکوسیستم، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و ممانعت از تجاوز به مناطق تحت کنترل سازمان‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی است. محل خدمت این افراد نیز عرصه‌های تحت مدیریت حفاظت زیست از جمله پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات‌وحش، مناطق شکار ممنوع و تالاب‌های بین‌المللی است. وظیفه سنگین و گاهی خطرناک محیط‌بانان با حوادث دلخراشی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاد بیشتر نمایان شد به‌طوری که مسئولان و نمایندگان مجلس به این اتفاق‌ها واکنش نشان دادند و تصویب قانونی برای بهبود وضعیت معیشتی و کاری محیط بانان ضروری دانستند. به عنوان مثال، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر این لایحه را آماده و به مجلس ارایه کند. به گفته علی‌محمد شاعری، 2هزار و 700محیط بان در کشور درحال خدمت به این مرز‌و بوم هستند که این تعداد اندک از 15میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور محافظت می‌کنند یعنی هر محیط بان حفاظت از حدود پنج هزار هکتار از منابع طبیعی کشور را برعهده دارد در حالی که سرانه محیط بانی در دنیا حدود 100هکتار است.

 حفاظت از عرصه‌های طبیعی با کمترین امکانات

به عقیده وی، علت اصلی تعرض شکارچیان غیرمجاز به عرصه‌های طبیعی و محیط بانان کمبود نیروی انسانی برای محافظت از منابع طبیعی است که این مشکل موجب شده تا این قشر در مواجهه با‌شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیده و مورد تعدی قرار گیرند. کمبود تجهیزات هم مزید بر علت شده، به گونه‌ای که این افراد با کمترین تجهیزات در حال دفاع و حفاظت از عرصه‌های طبیعی و حیات‌وحش کشور هستند.

نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکا در مجلس نسبت به روند کند مسیر بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در دولت منتقد است و می‌گوید: با توجه به ضرورت حمایت از محیط بانان، حفظ محیط زیست و حمایت از محیط بانان در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز و جلوگیری از تجاوز و تعدی به عرصه‌های محیط زیست نیاز است هر چه سریع‌تر این لایحه به مجلس ارایه شود.

به گفته شاعری، بی‌شک مجلس از هیچ‌گونه تلاشی برای تصویب لایحه حمایت از محیط بانان فروگذار نخواهد کرد. عقیده وی بر‌این است که دولت باید بررسی لوایح مرتبط با حفظ محیط زیست، کشاورزی و آب توجه بیشتری داشته باشد.

 اهمیت تشکیل وزارت محیط زیست

از سوی دیگر، به اعتقاد نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با تشکیل وزارت محیط زیست مشکلات حوزه زیست‌محیطی به‌ویژه محیط بانان رفع می‌شود.

تاکید جبار کوچکی‌نژاد بر این است که حمایت‌های اقتصادی و قانونی از محیط بانان کافی نیست، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید در راستای رفع مشکلات حوزه حیات‌وحش و محیط زیست کشور گام بردارد و در لایحه حمایت از محیط بانان به مشکلات محیط بانان توجه جدی داشته باشد.

از سوی دیگر، تشدید برخورد و مجازات شکارچیان غیرمجاز موضوعی است که همواره مسئولان و نمایندگان درباره محیط‌بانان نسبت به آن تاکید کرده‌اند. این نماینده مردم در خانه ملت نیز بر این باور است که میزان مجازات متعدیان به حافظان محیط زیست باید به گونه‌ای باشد که دیگر هیچ شکارچی غیرمجازی جرات تعدی و تجاوز به محیط‌بانان را نداشته باشد.

 پیگیری پرداخت دیه محیط بانان شهید

در این میان، پرداخت سریع‌تر دیه محیط بانان شهید و افزایش حمایت از آنها هم باید مدنظر قرار بگیرد. تاکید نماینده مردم رشت در مجلس بر این است که سازمان حفاظت محیط زیست باید حمایت‌های لازم را از محیط بانان آسیب‌دیده در دستور کار خود قرار داده و به عنوان متولی تلاش جدی برای پیگیری سریع‌تر پرونده آنها داشته باشد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس هم در‌گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، نسبت به مجروح شدن محیط‌بان آستارایی از سوی شکارچیان غیرمجاز در هفته‌های اخیر اظهار تاسف می‌کند و می‌گوید: کمیسیون کشاورزی مجلس باید به صورت جدی پیگیر ارایه لایحه حمایت از محیط بانان از سوی دولت باشد. به گففته سیدکاظم دلخوش‌اباتری، نسل برخی از گونه‌های نادر جانوری در‌معرض خطر انقراض قرار دارد و همچنین جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور وضعیت خوبی ندارد بنابراین اگر به‌دنبال بهبود وضعیت جنگل‌ها و گونه‌های نادر جانوری هستیم باید نسبت به بهبود وضعیت معیشتی و رفع مشکلات محیط بانان، قرق‌بانان و جنگل‌بانان اقدام کنیم.

از سوی دیگر، نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نیز می‌گوید: هر چند چندین ماه است سازمان حفاظت محیط‌زیست این لایحه را تدوین و به دولت ارایه کرده اما همچنان دولت در تصویب و ارسال آن به مجلس تعلل می‌کند در حالی که با تصویب و اجرای این لایحه می‌توان مشکلات محیط بانان را تاحدود زیادی رفع کرد.

 رفع مشکلات زیرساختی

به عقیده عبدالکریم حسین‌زاده، محیط بانان از وضعیت اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و امنیتی مناسبی برخوردار نیستند، از این‌رو اصلاح قوانین، تشدید مجازات شکارچیان و همچنین بهبود وضعیت و شرایط شغلی محیط بان ضروری است. برای تحقق این برنامه‌ها باید مشکلات زیرساختی این حوزه در 2بخش میان‌مدت و بلند مدت اقدام کرد.

از سوی دیگر، همزمان افزایش آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی مناسب برای تقویت روحیه ضدشکار هم باید مورد توجه قرار گیرد.

این اظهارات نمایندگان مجلس درحالی است که تابستان امسال تصمیم بر این شد سازمان حفاظت محیط زیست با در نظر گرفتن تمامی مشکلات این حوزه، لایحه‌ای را در هیئت دولت مطرح و به مجلس ارسال کند. لایحه‌ای که در آن به گفته رییس سازمان محیط زیست به چالش‌های مادی و معنوی محیط بانان پرداخته شده است. ابتکار در توضیح بیشتر اعلام کرد که کاهش ساعت کاری، افزایش تعداد نیروهای محیط بان در کشور، افزایش تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچون هوشمندسازی پایش مناطق و ضرورت حمایت قضایی از محیط بانان نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

همه این صحبت‌ها درحالی است که همه نسبت به سختی کار و مشکلات و خطرات محیط بانی آگاه هستند اما در عمل اقدامی برای رفع مشکلات این دسته از خدمتگزاران به ایران انجام نمی‌شود شاید باید حوادث دیگری جان این افراد را تهدید کند تا شاید مسئولان فکری به حال بررسی لایحه حمایت از محیط بانان کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.