×

برخورد قانونی در انتظار هنجارشکنان

برخورد قانونی در انتظار هنجارشکنان

پوشش متعارف و مناسـب بخشی از فرهنگ عمومی جامعه را تشکیل می‌دهد که با‌توجه به سبقه‌های مذهبی و ملی در جامعه ایرانی، همخوانی پوشش افراد با این فرهنگ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ اگرچه موضوع مد و لباس به طور مستقیم در زمره وظایف دستگاه‌های فرهنگی قرار دارد اما آنجایی که پوشش‌ها به سمت فرهنگ‌های وارداتی و نامتعارف سوق پیدا‌کند، پای دستگاه قضایی هم به موضوع کشیده می‌شود تا مانع از رشد انحرافات در جامعه شود

برخورد-قانونی-در-انتظار-هنجارشکنان

پوشش متعارف و مناسـب بخشی از فرهنگ عمومی جامعه را تشکیل می‌دهد که با‌توجه به سبقه‌های مذهبی و ملی در جامعه ایرانی، همخوانی پوشش افراد با این فرهنگ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ اگرچه موضوع مد و لباس به طور مستقیم در زمره وظایف دستگاه‌های فرهنگی قرار دارد اما آنجایی که پوشش‌ها به سمت فرهنگ‌های وارداتی و نامتعارف سوق پیدا‌کند، پای دستگاه قضایی هم به موضوع کشیده می‌شود تا مانع از رشد انحرافات در جامعه شود.

مسئولان قضایی دادگستری‌ها و دادستان‌های شهرستان‌ها، علاوه بر اینکه به موضوع اقدامات فرهنگی در توجه به مساله مد و لباس تاکید دارند، به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لباس‌های نامتعارف هم هشدار می‌دهند تا از عرضه این‌گونه لباس‌ها که در تضاد جدی با فرهنگ عمومی جامعه و ارزش‌های ملی و دینی است، خودداری کنند.

  پوشیدن لباس‌های خلاف شئونات اسلامی در اماکن عمومی جرم است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با‌اشاره به اینکه پوشیدن لباس‌های خلاف شئونات اسلامی در اماکن عمومی جرم است، از برخورد جدی با تولید، توزیع و استفاده از این نوع البسه خبر می‌دهد.

حیدر آسیابی به  قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که استفاده از آنها درملأعام خلاف شرع است یا عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند دو ظرفیت مهم قانونی برای برخورد با‌این‌نوع البسه است.

وی خاطرنشان می‌کند: برای برخورد با این لباس‌های مخالف عفت عمومی و شئونات اسلامی هم قانون خاص وجود دارد و هم قانون مجازات اسلامی ناظر بر این موضوع است.

 آسیابی تصریح می‌کند: اگر نحوه پوشش فردی بدحجابی و هم مصداق استفاده از لباس‌های خارج از عفت عمومی باشد؛ این فرد دو جرم مرتکب شده است که باید به آن رسیدگی شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با‌بیان اینکه در برخی موارد افراد، معانی الفاظ و عبارات درج‌شده بر روی لباس‌های مورداستفاده خود را نمی‌دانند، تأکید کرد: باید برخورد با تولیدکنندگان و واردکنندگان این نوع البسه بسیار شدید باشد؛ زیراکه این اقدام را با اهداف خاص انجام می‌دهند و جرم‌آنان از سر ناآگاهی نیست.

  استمرار برخورد با عرضه‌کنندگان البسه نامتعارف

این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب قزوین معتقد است که طرح برخورد با‌عرضه‌کنندگان البسه نامتعارف استمرار خواهد داشت و نیازمند نظارت همگانی هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی اظهار می‌کند: ما باید هوشیار باشیم و مسئله نفوذی که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند را جدی بگیریم.

وی می‌افزاید: نفوذ در مسئله فرهنگی و سایر موضوعات در دستور کار است و باید آن را جدی بگیریم، امروز یکی از مصادیق نفوذ مسئله عرضه لباس‌های نامتعارف است.  دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین با اشاره به اینکه در هر صورت ما در همه حوزه‌ها در حوزه البسه مسئولیت داریم، بیان می‌کند: باید از این البسه به نام البسه خلاف عفت عمومی و شرع یاد کرد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی اضافه می‌کند: نباید همه صنوف را محکوم کنیم، بلکه بسیاری از صنوف همکاری می‌کنند اما عده‌ای قلیل با تبعیت از درخواست دشمن می‌خواهند جامعه پاک را ناپاک جلوه دهند و یک فرهنگ غربی در پوشش زنان اسلامی و ایرانی ما پدید بیاورند که باید با این عده برخورد شود و برخورد ادامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به اینکه برخورد ما قهری است اما اقدامات پیشگیرانه در این حوزه نیاز است، یادآور می‌شود: در مسایل اجتماعی که دغدغه جامعه است نیازمند اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های فرهنگی هستیم.

  هشدار به عرضه‌کنندگان البسه نامتعارف

این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب زنجان بر برخورد قانونی  با عرضه کنندگان لباس‌های نامتعارف تاکید می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن مظفری بیان می‌کند: رعایت عفاف و حجاب در جامعه یکی از مهمترین ارکان زندگی و از بارزترین آموزه‌های دینی و شرعی بوده و جزو مبانی غنی فرهنگی در جامعه اسلامی است.

وی توضیح می دهد: حجاب و عفاف موضوعی است که به کرات و همواره از سوی مقام معظم رهبری بر گسترش و صیانت از آن در سطح جامعه تأکید شده است، رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش با به‌کار بردن عناوینی چون تهاجم و شبیخون فرهنگی، نفوذ، ناتوی فرهنگی و این اواخر ولنگاری فرهنگی، وضعیت فرهنگی کشور را تشریح کرده و اهمیت و حساسیت آن را خطاب به مسئولین فرهنگی کشور به کرات متذکر شده‌اند. این مقام مسئول اظهار می‌کند: واضح است گسترش ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در منظر جامعه، معابر و اماکن عمومی می‌تواند خود منجر به بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و لطمه به بنیان خانواده شــود زیـرا که استحکام و حفظ اساس خانواده‌ها و به تبع آن جامعه در ارتباط مستقیم با رعایت حجاب و عفاف است.

وی خاطرنشان می‌کند: در همین راستا برابر اخبار و اطلاعات واصله و بازدیدهای صورت گرفته در‌برخی از نقاط شهر زنجان مشاهده می‌شود که رعایت حجاب اسلامی توسط تعدادی از افراد مورد غفلت واقع شده با پوشش لباس‌های نامتعارف و زننده و با خودنمایی، هنجارشکنی و با تبرج و ترویج بدحجابی و کمرنگ نشان دادن عفاف، موجبات جریحه‌دار شدن عفت عمومی فراهم شده و حریم اعتقادات و مبانی دینی مردم مخدوش شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: در همین رابطه دستگاه‌ها و ادارات متولی فرهنگ نیز باید در راستای نهادینه کردن و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اقدامـات مؤثری داشته باشند و در تقابل با هجمه دشمنان نظام و تلاش آنان جهت نابودی فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی برنامـه‌ریـزی‌های هدفمند، جذاب و گیرایی را اتخاذ و اجرا  کنند؛ زیرا که هرگونه کوتاهی و بی‌توجهی به این مقوله مهم آسیب و لطمه جدی و عمیق را نسبت به فرهنگ دینی مردم در پی خواهد داشت و بی‌اعتنایی و خونسردی نسبت به موضوع مهم حجاب موجب ایجاد بستر برای نفوذ فرهنگ غربی در مبانی اخلاقی جامعه و مردم بویژه جوانان و کمرنگ شدن ایمان و اعتقادات آنان خواهد شد.

حجت الاسلام مظفری اظهار کرد: در همیـن‌راستـا بــا توجـه به منویات مقام معظم رهبری به وضوح می‌توان پی برد بی‌حجابی، بدحجابی و تولید و عرضه بعضی از محصولات فرهنگی نامناسب بویژه در حوزه البسه و پوشاک و یا استفاده از محصولات و مانکن‌های غیرمتعارف در ویترین مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر مصادیقی از‌ولنگاری فرهنگی است.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان اظهار می‌کند: بدیهی است اتاق اصناف باید برابر قانون اصناف نسبت به اماکن و مراکز عمومی فروش محصولات فرهنگی و البسه نظارت داشته و با متخلفانی که اقدام به فروش محصولات و لباس‌های ممنوعه و منقش به نوشته و تصاویر مبتذل و یا مندرج می‌کنند برابر قانون اصناف برخورد کرده و از فعالیت واحدهای صنفی که باعث مخدوش شدن عفت عمومی می‌شوند با همکاری و تعامل اداره نظارت بر اماکن عمومی جلوگیری کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.