×

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور دیدگاه‌های نوین جایگزین دیدگاه‌های سنتی شده‌ است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور دیدگاه‌های نوین جایگزین دیدگاه‌های سنتی شده‌ است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور دیدگاه‌های نوین جایگزین دیدگاه‌های سنتی شده‌ است

رییس-سازمان-پزشکی-قانونی-کشور-دیدگاه‌های-نوین-جایگزین-دیدگاه‌های-سنتی-شده‌-است

پیشرفت‌های قابل توجهی در 10 سال گذشته داشته‌ایم    

رییس پزشکی قانونی کل کشور از روند رو به رشد فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در سال‌های اخیر و حرکت به سوی استانداردهای بین‌المللی در این سازمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر محمدحسن عابدی در سی و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ضمن تشریح پیشرفت‌ها و دستاوردهای این سازمان در سال‌های اخیر گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور در ده سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجه و دستاوردهای روزافزونی داشته و دیدگاه‌های نوین در این سازمان، جایگزین دیدگاه‌های سنتی شده‌ است.

وی افزود: در دهه دوم فعالیت سازمان پزشکی قانونی کشور، اولویت‌های اصلی این سازمان، تمرکز زدایی، ارتقای سطح کیفیت، بهره‌گیری از روش‌های نوین مطابق با استانداردهای بین‌المللی، تهیه استانداردهای ویژه پزشکی قانونی، اولویت دادن به کنترل کیفی خارجی و اولویت دادن به استفاده از فناوری اطلاعات و حرکت به سمت دولت الکترونیک بوده است و تلاش کرده‌ایم در راستای تحقق این امر حرکت کنیم.

عابدی با اشاره به این‌که در دهه اول فعالیت سازمان، بسیاری از خدمات تنها در چند مرکز اصلی به ویژه در تهران ارایه می‌شد، تصریح کرد: این موضوع موجب شد سازمان با حجم مراجعات و به دنبال آن اطاله در ارایه خدمات به ویژه در بخش آزمایشگاه و کمیسیون‌های پزشکی مواجه شود اما با سیاست تمرکززدایی و توسعه مراکز تا حد زیادی این مشکل را حل کرده‌ایم.

وی بااشاره به آمارهای موجود گفت: تعداد آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی در سراسر کشور تا سال 78 تنها 8 مرکز بود در حالی که هم‌اکنون 28 مرکز استان مجهز به آزمایشگاه هستند. همچنین تعداد کمیسیون‌ها از یک مرکز در سال 78 به 31 مرکز در سال گذشته رسیده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر افزایش تجهیزات آزمایشگاه‌ها، فعالیت دفتر کنترل کیفی خارجی و اصلاح رویه در این حوزه افزود: در حال حاضر 5 سطح آزمایشگاهی در کشور تعریف شده‌ است که آزمایشگاه‌های مراکز استان حداقل باید در سطح 3 قرار گیرند.

عابدی یادآور شد: با توجه به توسعه تجهیزات و امکانات سازمان، میانگین زمانی ارایه خدمات در کمیسیون‌ها از شش ماه در سال 80 به 35 روز در سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر بسیار ملموس و محسوس شده به طوری‌که بدون وجود این علوم و فنون، زندگی غیرقابل تصور است و در نیم قرن گذشته جایگاه آن در مدیریت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت توسعه پیدا کرده و هر روز بیشتر می‌شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: استفاده از فنآوری‌های نوین برای افزایش سرعت و دقت در خدمات کارشناسی، همیشه در دستور کار سازمان پزشکی قانونی بوده است، زیرا علوم پزشکی و به تبع آن پزشکی قانونی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند؛ در واقع بدون استفاده از فنآوری‌های نوین در حوزه‌های آزمایشگاهی و تخصصی، صحبت از ارایه خدمات با کیفیت و سرعت مناسب بی‌معنا است و در حد شعار خواهد بود.

عابدی یادآور شد: در دهه دوم تشکیل این سازمان، در تفکر و سیاست‌گذاری آن تغییر و تحول مبنایی به وجود آمد و با نگرش نو، نیاز به علوم و تجهیزات مدرن به وضوح احساس شد.

وی بااشاره به تغییر اولویت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در سال‌های اخیر تمرکززدایی، آموزش و پژوهش، استفاده از تجهیزات و روش‌های نوین، بهره‌برداری از منابع و مراجع علمی روز دنیا، استانداردسازی در همه ابعاد، کنترل کیفی خدمات تخصصی، تهیه مکتوبات علمی و بومی‌سازی پزشکی قانونی در ایران، پیوستن به دولت الکترونیک و ارایه خدمات با استفاده از IT وICT، در اولویت‌های کاری و سیاست‌گذاری سازمان قرار گرفته‌ است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تا سال 82 -83، فعالیت‌های اجرایی و صفی در سازمان گسترش سریعی داشت به نحوی‌که مدیران ارشد فرصت کمتری برای تمرکز و اولویت دادن به این موضوعات پیدا کردند؛ اما در این مدت تجربه‌های ارزشمندی به‌دست آمد و تعداد کارشناسان پزشکی قانونی افزایش پیدا کرد؛ به دنبال آن تفکیک فعالیت‌های صفی و ستادی و تمرکززدایی در سازمان مطرح شد و موضوعات کیفی و علمی در اولویت‌های کاری قرار گرفت.

عابدی با اشاره به تلاش‌ مدیران سازمان برای آشنایی با علوم و روش‌های نوین دنیا و استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مدرن و نیز به کارگیری جدیدترین روش‌ها در پزشکی قانونی افزود: در چند سال گذشته در پزشکی قانونی نسبت به برگزاری ده‌ها سمینار و کنگره در زمینه علوم پزشکی قانونی در مراکز سازمان و دانشگاه‌ها، اجرای صدها ساعت کارگاه آموزشی و بازآموزی برای ارتقای دانش کارشناسان پزشکی قانونی، تهیه میلیاردها تومان تجهیزات مطابق با آخرین استانداردهای پزشکی قانونیِ کشورهای پیشرفته و بهره‌برداری از آن‌ها اقدام شده ‌است؛ و همچنین تهیه و تدوین بیش از 60 عنوان کتاب علمی در زمینه‌های مختلف برای تبیین مکتب پزشکی قانونی ایران، منطبق با قوانین جاری و بستر فرهنگی و مذهبی حاکم بر جامعه توسط سازمان و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در راستای دستیابی به علوم نوین دنیا در دستور کار قرار گرفته است.

وی اجرای کنترل کیفی خارجی به عنوان اولویت کاری حوزه پزشکی و آزمایشگاهی و ضرورت استفاده از ICT در پزشکی قانونی را از دیگر برنامه‌های سازمان برای دستیابی به روش‌ها و متد روز دنیا عنوان کرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت‌های سازمان در حوزه IT اشاره کرد و گفت: امروزه بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان یک ضرورت و نیاز اجتناب‌ناپذیر در همه حوزه‌های کاری و خدماتی سازمان مطرح است. از یک سو حجم کمی خدمات کارشناسی و گسترش و تنوع آن و از سوی دیگر انتظارات مراجع قضایی و جامعه از سطح کیفی این خدمات موجب شده است که اجرا و سیاست‌گذاری برای این نیازها بدون استفاده از ICT در پزشکی قانونی عملی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 75 موضوع اتوماسیون و استفاده از ICT در پزشکی قانونی مطرح بود ولی به علت محدودیت‌های موجود، حدود ده سال پس از آن، استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به‌صورت عملیاتی و اجرایی در دستور کار و اولویت سازمان قرار گرفت؛ هرچند در طول این مدت به واسطه ضرورت و نیازی که در حوزه‌های مختلف احساس می‌شد، فعالیت‌های پراکنده‌ای به صورت جزیره‌ای در استان‌ها و ستاد صورت گرفت.

عابدی اضافه کرد: مدیران سازمان باور و یقین دارند که رسیدن به اهداف راهبردی سازمان یعنی «بهبود و استقرار استانداردهای کمی و کیفی پزشکی قانونی» و «ارتقای سطح علمی و پژوهشی سازمان در منطقه» بدون ICT بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است.

وی با اشاره به طرح‌های ICT اجرا شده در سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در حال حاضر نرم‌افزارهای اداری و پشتیبانی در 30 مرکز استان نصب و دفاتر ثبتی سنتی جمع‌آوری شده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه با اشاره به راه‌اندازی کامل فاز اول پورتال سازمان با جنبه اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در ستاد و مراکز استان‌ها افزود: بخش‌هایی از فاز دوم پورتال به طور آزمایشی در ستاد سازمان و استان تهران در حال بهره‌برداری است؛ که بعد از تکمیل و نهایی شدن، خدمات اداری برای پرسنل و همچنین برخی از خدمات و پیگیری نامه‌ها برای مردم از طریق آن و به‌صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

وی بااشاره به راه‌اندازی شبکه WAN سازمان افزود: تاکنون نصب ‌و راه‌اندازی تجهیزات و برقراری ارتباط در 30 استان کشور (40 ساختمان از مجموع 45 ساختمان طراحی شده در فاز اول پروژه) پایان یافته و در حال حاضر حدود 1100 کاربر در کل کشور از طریق شبکه گسترده با یکدیگر در ارتباط هستند که در فاز بعدی تمام ساختمان‌های تملیکی و سپس تمام واحدهای پزشکی قانونی در سراسر کشور به شبکه خواهند پیوست.

دکتر عابدی به پروژه اتوماسیون بخش‌های تخصصی که از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در مرحله اجرای فاز چهارم از 8 فاز آن قرار گرفته‌است، اشاره کرد و افزود: اتوماسیون بخش‌های تخصصی شامل معاینات بالینی، معاینه اجساد و تالار تشریح، کمیسیون و آزمایشگاه است که نرم‌افزار بخش معاینه اجساد و تالار تشریح به ‌صورت آزمایشی در چند نقطه نصب و بارگذاری شده است و اجرای کامل این پروژه در بخش‌های کارشناسی، ارایه خدمات تخصصی و آموزش و پژوهش سازمان را از لحاظ سرعت و کیفیت متحول خواهد کرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور آموزش مجازی و E-learning، راه‌اندازی سیستم ویدئوکنفرانس( Video Conference ) و برقراری ارتباط بین دوربین‌های مدار بسته در کل سازمان و ... را از جمله طرح‌هایی که در دستور کار سازمان قرار دارد دانست و گفت: این پروژه‌ها برای یکسان‌سازی رویه‌های کارشناسی، استفاده غیرحضوری از نظرات کارشناسی افراد صاحب نظرِ حوزه‌های مختلف، همچنین افزایش کیفیت خدمات، مدیریت و سیاست‌گذاری در سازمان بسیار با ارزش خواهند بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.