×

حکم چایگزین اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر اعمال می شود

حکم چایگزین اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر اعمال می شود

مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصمیم نهایی حکم جایگزین اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر اعلام می‌شود

حکم-چایگزین-اعدام-برای-قاچاقچیان-مواد-مخدر-اعمال-می-شود وکیل 

مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کرد که در صورت تصمیم نهایی حکم جایگزین اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر اعلام می‌شود.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با 147 رای موافق، 21 رای موافق و 4 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

براساس این گزارش ماده ای به عنوان ماده 46 به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق می شود که براساس آن مرتکبان جرائم مرتبط با مواد مخدر در موارد زیر مفسد فی الارض محسوب شده و در سایر موارد که اعدام و حبس ابد در نظر گرفته شده‌اند به بیش از 25 سال تا 30 سال حبس درجه یک محکوم می‌شوند:

الف – مواردی که مباشر جرم یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب سلاح گرم همراه داشته یا سلاح گرم یا سرد کشیده باشد.

ب- مواردی که مرتکب براساس ماده 18 این قانون یا ماده 130 قانون مجازات اسلامی سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته باشند.

پ – مواردی که مرتکب سابقه محکومیت به اعدام یا 10 سال حبس یا بیش از آن یا گذراندن حداقل 5 سال حبس به علت ارتکاب جرائم موضوع قانون مواد مخدر را داشته باشند.

ت – ساخت یا تولید یا وارد کردن مواد موضوع ماده 8 این قانون به کشور مشروط به آنکه بیش از ... کیلوگرم باشد.

همچنین براساس تبصره ذیل این ماده واحده در مورد جرائم موضوع این قانون که حبس بیش از دو سال دارد، مرتکب الزاما باید حداقل مجازات قانونی را طی کند و کمتر از این مدت، به جز تبصره ماده 38 این قانون،‌مشمول معافیت، تخفیف، تبدیل، آزادی مشروط، مرخصی از زندان و سایر نهادهای ارفاقی نخواهد شد. در صورتی که حکم به مجازات بیش از حداقل مجازات قانونی باشد دادگاه می‌تواند بخشی از مجازات حبس را پس از گذراندان حداقل مجازات قانونی به مدت 10 تا 15 سال تعلیق کند و این قانون شامل دارندگان محکومیت قطعی فعلی نیز می شود.

به گزارش ایسنا، یوسفیان ملا به عنوان یکی از طراحان طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه مجازات اعدام برای قاچاق چیان مواد مخدر و با توجه به نزدیکی کشور به کانون‌های تولید انواع مخدر از یک طرف و گستردگی روزافزون تولید و مصرف مواد مخدر از طرف دیگر مشمول قابل توجهی از قاچاقچیان خواهد شد، آسیب‌های اجتماعی جدی بیشتری برای خانواده های محکومین در جامعه به وجود خواهد آمد.

وی افزود: بسیاری از محکومین افرادی هستند که بخاطر فقر مالی و مشکلات معیشت زندگی مورد سوء استفاده مافیای مواد مخدر قرار گرفتند. لذا با توجه به اینکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان و حمل کننده های مواد مخدر به صورت کمی لحاظ شده که باعث گرفتار شدن حمل کننده ها شده و از دسترسی قانون به قاچاقچیان باندی جلوگیری می‌کند و با توجه به مجوز ماده 45 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب 5 /9/ 1389 مجمع تشخیص مصحلت نظام، تغییر حکم اعدام به حبس ابد به جز موارد مسلحانه پیشنهاد می‌شود.

براساس این گزارش حجت الاسلام حسن نوروزی به عنوان موافق این طرح در سخنانی اظهارکرد: در حال حاضر 5000 نفر در نوبت اعدام هستند که برخی مربوط به قبل از سال 90 و برخی تا سال 94 محکوم شده‌اند و 90 درصد اعدامی‌ها قاچاق چیان هستند در حالی که برخی از آنها قاچاقچیان اصلی نبوده‌اند.

وی افزود: بیش از 90 درصد این افراد برای بار اول حامل مواد مخدر بوده‌اند که سن آنها هم بین 20 تا 30 سال است. در حالی که قاچاقچی بین‌المللی  در آن طرف مرز نشسته و طراحی می کند.

مهرداد لاهوتی نیز در مخالفت با این طرح گفت: اگر مجازات اعدام حذف شود حکم تبعات فراوانی را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه آسیب‌های اجتماعی فراوانی هم برای خانواده‌های این افراد به وجود می‌آید.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.