×

خرید و فروش کودک به هر نوعی غیرقانونی است

خرید و فروش کودک به هر نوعی غیرقانونی است

معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم گفت طبق قانون خرید و فروش کودک به هر شکلی ممنوع است و والدینی که بچه دار نمی شوند حق خرید کودکی را ندارند

خرید-و-فروش-کودک-به-هر-نوعی-غیرقانونی-است وکیل 

معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم گفت: طبق قانون خرید و فروش کودک به هر شکلی ممنوع است و والدینی که بچه دار نمی شوند حق خرید کودکی را ندارند.

 سید حمید اسماعیلی در همایش پیشگیری از کودک آزاری که در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به کنسوانسیون حقوق کوک در ممانعت از کودک آزاری عنوان کرد: این کنوانسیون 27 سال قبل تصویب شد که توجه ویژه ای به حقوق کودک دارد.

معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم افزود: افراد زیر 18 سال مشمول کنوانسیون حق کودک می شوند و قانون برای این افراد مزایایی را در پشتیبانی از حقوقشان در نظر می گیرد البته از نظر اسلام افراد زیر 15 سال طفل به شمار می روند.

وی خاطرنشان کرد:مهم ترین حق کودکان، حق زندگی و حیات است هیچ کس نمی تواند حیات انسانی که به دنیا می آید را سلب کند حتی در برخی از کشورهای غربی نیز برای سقط جنین، ممنوعیت در نظر می گیرند و بالای 5 ماه مجوز سقط صادر نمی شود.

اسماعیلی اظهار کرد: در ماده 6 کنوانسیون حقوق کودک در ادامه حیات و رشد آمده است. در این کنوانسیون آموزش و حق بهداشت، حق بیمه ، زندگی شایسته برای کودکان معلول، حمایت قانونی در زمینه جنسی، منع خرید و فروش کودکان آمده است و هر گونه بهره کشی از کودکان جرم به شمار می رود.

معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان قم یادآور شد: ماده 4 کنوانسیون کودک هر گونه آزار و اذیت و شکنجه های جسمی و روحی کودکان را ممنوع کرده است.

وی تاکید کرد:براساس ماده 5 کودک آزاری از جرایم عمومی است و حتی نیازی به شاکی ندارد و قانون اجازه گزارش کردن آن توسط افراد را داده است.

اسماعیلی افزود:طبق قانون مدنی اگر خانواده ای حاضر به حضانت فرزند خود نباشند حکومت باید آنها را مجبور به حضانت کند اما اگر والدین هر دو صلاحیت نگهداری از طفل را نداشته باشند کودک از آن ها گرفته می شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.