×

موج سوم ایدز روی خط هشدار

موج سوم ایدز روی خط هشدار

سه روز پیــش گری‌لوییـــس، مسئول دفتـــر هماهنگی سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد که 73هزار ایرانی به ویروس ایدز مبتلا هستند این درحالی است که علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت دیروز از کاهش سن ابتلا به‌ایدز ابراز نگرانی کرد و افزایش موارد این بیماری در موج سوم ایدز را در کشور زنگ خطر بزرگی دانست

موج-سوم-ایدز-روی-خط-هشدار وکیل 

 سه روز پیــش گری‌لوییـــس، مسئول دفتـــر هماهنگی سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد که 73هزار ایرانی به ویروس ایدز مبتلا هستند. این درحالی است که علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت دیروز از کاهش سن ابتلا به‌ایدز ابراز نگرانی کرد و افزایش موارد این بیماری در موج سوم ایدز را در کشور زنگ خطر بزرگی دانست.

در سال‌های گذشته مسئولان و کارشناسان مختلف اعلام کرده‌اند که بهترین راهکار پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز آموزش، افزایش آگاهی و فرهنگسازی در میان جامعه است؛ موضوعی که چندی پیش از سوی وزیر بهداشت هم عنوان شد. به گفته سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، یکی از علل گسترش بیماری ایدز در ایران، پنهان‌کاری درباره آن و نگفتن واقعیت‌های این بیماری به مردم است. به اعتقاد وی، نه تنها درباره بیماری ایدز بلکه درباره همه مسایلی که سلامت مردم را تهدید می‌کند باید با مردم صریح صحبت کنیم و صحبت کردن در لفافه هیچ مشکی را حل نمی‌کند. مردم باید همه آنچه را که به سلامت‌شان مربوط می‌شود، بدانند. باید بدون پرده‌پوشی واقعیت‌های جامعه به مردم بازگو شود، حتی اگر برخی احساس تهدید هم بکنند از پنهان‌کاری بهتر است. آنهم در وضعیتی که آمارها حاکی از آن است که عفونت HIV و بیماری ایدز در ایران رو به گسترش است. تاکید سکاندار نظام سلامت کشور بر این است که این پدیده بیشتر به روابط اخلاقی که در جامعه حکمفرماست، مربوط می‌شود. در واقع، رشد بیماری ایدز در جامعه با بزهکاری و افزایش آسیب‌های اجتماعی بی‌ارتباط نیست و هر چه آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر شده، رشد انتقال ویروس ایدز هم به همان نسبت افزایش یافته است.

از سوی دیگر، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم نسبت به روند افزایش ایدز در ایران اظهار نگرانی کرده است. سیاری می‌گوید: این اتفاق درحالی رخ داده است که در مجموع شیوع آن در دنیا 50درصد کاهش یافته اما در منطقه مدیترانه‌شرقی رو به افزایش است. با این توضیح که موج سوم ایدز انتقال آن از راه تماس جنسی است و در‌مدت سه دهه شیوع آن از این طریق در ایران از 6/18درصد به 40درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی برای کشور به‌شمار می‌آید.

  افزایش 2برابری ابتلا به ایدز در میان زنان

در این میان، نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم این است که ابتلا به‌HIV در سه دهه گذشته در بین زنان کشور 2برابر افزایش یافته، به عبارت دیگر، میزان ابتلا به این بیماری در بین زنان از 16درصد به 31درصد رسیده است.

به‌طور همزمان سن ابتلا به ایدز نیز در کشور رو به کاهش است که البته به گفته این مقام مسئول، این موضوع 14سال پیش از سوی معاون سلامت وزارت بهداشت مطرح شد. به عقیده وی، مسئله مهم توجه به حاشیه شهرهاست زیرا آسیب‌های اجتماعی در این مناطق رو به افزایش است.

به گفته سیاری، 78میلیون نفر در دنیا به ایدز مبتلا هستند که 35میلیون نفر از این افراد فوت کرده‌اند و در ایران نیز هشت هزار و 800نفر از مبتلایان به این بیماری فوت شده‌اند و 18هزار نفر هم تحت درمان قرار دارند. در این میان، معتادان به‌ویژه معتادان تزریقی، افرادی که رفتار پرخطر جنسی دارند و نوزادانی که از مادران مبتلا متولد می‌شوند سه گروه در معرض خطر این بیماری هستند.

روز گذشته رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که براساس ارزیابی‌های انجام شده بیش از 68درصد موارد انتقال ناشی از اعتیاد تزریقی به وسیله خون یا‌سرنگ آلوده بوده است. پروین افسرکازرونی اوایل سال جاری هم به‌طور دقیق‌تر آماری در این زمینه ارایه داد. به گفته وی، از سال 67 تا اول مهرماه 94، 30هزار و 183مورد ابتلا به ایدز شناسایی شده که 68درصد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی و 18درصد از طریق جنسی صورت گرفته است. از میان کل موارد ابتلا به ایدز در‌سال 93 نیز، 41درصد از طریق اعتیاد تزریقی و 36درصد از طریق جنسی اتفاق افتاده است.

  افزایش ایدز از طریق سرنگ‌ها

این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم وادار به‌اظهارنظر برای برنامه‌ریزی جدی‌تر مسئولان کرده است به‌طوری که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ماه پیش تاکید کرد که فعالیت‌های پیشگیرانه برای مقابله با اعتیاد جزو وظایف قانونی بهزیستی است، از این‌رو ایجاد اتاق‌های امن تزریق برای جلوگیری از شیوع بیماری ایدز ضروری است.

جلیل مختار با اظهار تاسف از افزایش بیماری ایدز می‌گوید: ترویج ویروس برخی از بیماری‌ها مانند ایدز به‌عنوان یکی از‌مهم‌ترین آسیب‌های جامعه امروز موجب شده تا سازمان بهزیستی پناهگاه‌هایی را به‌منظور کنترل معتادان ایجاد کند.

به گفته نماینده مردم آبادان در مجلس، ویروس ایدز از طریق سرنگ‌ها و تزریق‌های مختلف میان معتادان شدت گرفته است، در واقع بر اساس مطالعات انجام شده چند معتاد با استفاده از یک سرنگ موجب شیوع بیماری ایدز شده‌اند؛ سازمان بهزیستی با ایجاد پناهگاه‌، سرنگ‌های مصرف شده معتادان را تحویل گرفته و سرنگ‌های جدید در اختیار آنها قرار می‌دهد.

اما تازه‌ترین اخبار از ایدز در ایران بیانگر این است که انتقال از‌طریق تماس جنسی روبه افزایش است و در حال حاضر 41درصد از موارد ابتلا را شامل می‌شود. رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در توضیح بیشتر می‌گوید: از نظر جنسیتی نیز شیوع بیماری در مردان و زنان به ترتیب 66 و 34درصد گزارش شده است.

اهمیت تشخیص به‌موقع و درمان

اما در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ عقیده افسرکازرونی این است که تشخیص به‌موقع، مراقبت و درمان کمک زیادی به بهبود فرد‌مبتلا می‌کند، در این زمینه مراکز و پایگاه مشاوره ایدز در سراسر کشور ایجاد شده و با رعایت اصول رازداری و محرمانگی نسبت به انجام آزمایش، ارایه برنامه‌های مشاوره‌ای و آموزشی رایگان اقدام می‌کنند و در صورت تشخیص، اقدامات مراقبتی و درمانی را انجام می‌دهند.

از این‌رو مردم می‌توانند تا 19 آذر امسال همزمان با هفته جهانی ایدز به پایگاه‌های آموزش و مشاوره سیار در سراسر کشور مراجعه کنند.

مسئول دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد در ایران هم می‌گوید: تا سال گذشته 150مرکز درمان اعتیاد در ایران تحت حمایت سازمان ملل بود و امسال این تعداد به 220مرکز رسیده و مراکز مشاوره رفتاری در زندان‌ها نیز از 46مرکز به 126مرکز افزایش یافته و تاکنون وسایل تست سریع ایدز به میزان 900هزار تست در اختیار وزارت بهداشت و سازمان‌های غیردولتی فعال در این‌زمینه قرار گرفته است.

 لوییس معتقد است: انگ و تبعیض یکی از موانع کنترل همه‌گیری ایدز است، افراد مبتلا، به اندازه کافی درد دارند و نباید آنان را‌از‌جامعه جدا کرد به همین منظور 25 باشگاه مثبت برای ارتباط افراد مبتلا با جامعه با حمایت سازمان ملل در ایران ایجاد شده است. اما از آنجایی که همیشه فرهنگسازی برای رسیدن به اهداف یک‌برنامه فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی داشته است مسئولان مرتبط با کنترل ایدز باید با تخصیص اعتبارهای مناسب در‌این‌زمینه بکوشند آنهم در وضعیتی که به گفته وزیر بهداشت پخش یک سریال با موضوع ایدز در صدا و سیما موجب شده تا در زمان پخش آن، میزان مراجعه مردم به مراکز مشاوره ایدز و انجام تست‌های این بیماری چهار برابر افزایش یابد.

 این موضوع نشان می‌دهد مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز فرهنگسازی به کمک رسانه‌های گروهی و پرمخاطب است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.