×

برخورد قضایی با دلالان و کارچاق کن ها

برخورد قضایی با دلالان و کارچاق کن ها

همزمان با رشد پرونده‌ها در دستگاه قضایی و طولانی شدن روندهای رسیدگی، کم‌کم سرو کله کارچاق‌کن‌ها هم پای پله‌های دادگستری‌ها باز شد؛ این در حالی است که مسئولان دستگاه قضایی اعلام کرده‌اند که هیچ‌کس امکان اعمال نفوذ در پرونده‌ها را ندارد و بارها از‌مردم خواسته‌اند تا به این افراد اعتماد نکنند

برخورد-قضایی-با-دلالان-و-کارچاق-کن-ها

 همزمان با رشد پرونده‌ها در دستگاه قضایی و طولانی شدن روندهای رسیدگی، کم‌کم سرو کله کارچاق‌کن‌ها هم پای پله‌های دادگستری‌ها باز شد؛ این در حالی است که مسئولان دستگاه قضایی اعلام کرده‌اند که هیچ‌کس امکان اعمال نفوذ در پرونده‌ها را ندارد و بارها از‌مردم خواسته‌اند تا به این افراد اعتماد نکنند.

حضور افراد مدعی کارچاق‌کنی در طول سال‌های گذشته باعث شد تا دستگاه قضایی، برخورد جدی با این افراد که با ادعاهای واهی خود، هم سر مردم را کلاه می‌گذارند و هم آبروی دادگستری‌ها را هدف قرار می‌دهند، در دستور کار قرار دهد. بر اساس ماده 555 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) هر کس بدون داشتن سمت رسمی، خود را در مشاغل دولتی (کشوری و لشکری) معرفی کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود. همچنین اگر برای این عمل برگه ای را جعل کرده است علاوه بر مجازات‌های فوق به مجازات جعل سند محکوم می شود و چنانچه با این عنوان متقلبانه موفق شود وجهی را از دیگران اخذ کند به عنوان کلاهبردار تحت تعقیب قرار می گیرد و به مجازات حبس، جزای نقدی، شلاق و رد مال محکوم می‌شود.

  برخورد با دلالان کار جدیدی نیست

در این میان رییس کل دادگستری البرز می‌گوید که طرح برخورد با دلالان و کارچاق کن‌ها طرح مربوط به روزهای اخیر نیست بلکه در درازمدت اجرا می‌شود، البته موضوع وجود دلالان عامل اصلی بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی است.

احمد فاضلیان در گفت‌وگو با «حمایت» با تاکید بر اینکه دلالان به اشکال مختلفی از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه مردم به آسانی به این افراد اعتماد می‌کنند شناسایی آنان در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس این افراد دستگیر شدند. وی بیان می‌کند که در این میان برخی از افراد دلال از برخوردهای صمیمی با کارمندان دادگستری استفاده می‌کنند بنابراین به کارکنان توصیه کرده‌ایم که مراقب حریم‌های خود باشند تا کارچاق‌کن‌ها از این موضوع به نفع خودشان سوءاستفاده نکنند.

این مسئول تاکید می‌کند که باید در کنار آموزش‌هایی که به مردم و کارکنان می‌دهیم از دور نظارت کافی داشته باشیم تا از عملکرد کارچاق‌کن‌ها جلوگیری کنیم.   رییس کل دادگستری البرز بیان می‌کند که بیشترین سوءاستفاده‌ها ناشی از جهل و ناآگاهی است و رسانه‌ها می‌توانند در کنار آموزش‌های حقوقی که به مردم می‌دهند از‌بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

 شناسایی دلالان با کمک اطلاعات

البته رییس کل دادگستری استان گلستان با تاکید بر مقابله با فعالیت دلالان در دادگستری‌ها بیان می‌کند: دادگستری با همکاری سازمان اطلاعات استان کارچاق‌کن‌ها را در دادگاه‌ها و دادسراها شناسایی کرده است و افراد شناسایی شده دستگیر شده‌اند. هادی هاشمیان در گفت‌وگو با «حمایت» تاکید می‌کند: عمده افراد دستگیر شده با ادعای داشتن روابط صمیمی با قضات یا مسئولان دادگستری قول تخفیف  مجازات می‌دادند و از مردم مبالغ زیادی را دریافت می‌کردند البته در‌این میان تعدادی از این افراد برای برخی خانم‌ها مزاحمت‌هایی نیز ایجاد کرده‌اند. وی از مردم درخواست می‌کند تا هنگام مراجعه به‌مراکز قضایی با فرد معتمدی که به قوانین تسلط دارد مشورت کنند و در برابر دلالان هوشیار باشند.

  فرهنگ‌سازی برای کاهش کارچاق کن

با تشدید برخورد دستگاه قضایی با کارچاق‌کن‌ها، رییس کل دادگستری گیلان می‌گوید: باندهای حرفه‌ای دلالی و کلاشی حاشیه دادگستری گیلان شناسایی شدند و با آنها برخورد قضایی شده است.

احمد سیاوش‌پور با اشاره به فرهنگ‌سازی به منظور برنامه‌ریزی در دستگاه قضایی اظهار می‌کند: برنامه‌های سالانه و سه ساله در‌دستگاه قضا اجرایی شده است.

وی با اشاره به بدنام کردن دادگستری گیلان توسط برخی از افراد منفعت‌طلب و سودجو، خاطرنشان کرد: اگر مراقبت نداشته باشیم افراد مذکور به دستگاه‌ها نفوذ می‌کنند و در آن موقع مبارزه با منفعت‌طلبان سخت‌تر می‌شود. رییس کل دادگستری گیلان حرکت دادگستری گیلان را طبق برنامه‌ عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: حرکت با برنامه را جزو اصول خود می‌دانیم و با توجه به ظرفیت موجود اجرای برنامه‌ها ارزیابی می‌شود.

رییس کل دادگستری گیلان با تاکید براینکه حفظ حقوق بیت‌المال از‌برنامه‌های این دستگاه است، اظهار کرد: مبارزه با تغییر کاربری اراضی یکی از برنامه‌های دادگستری گیلان محسوب می‌شود.

سیاوش‌پور، پیشگیری را اولویت برنامه‌های دادگستری گیلان بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: طبق قانون باید به شکایت و خواسته مردم رسیدگی کنیم و برای این منظور تمام پرونده‌های ورودی به‌دادگستری ثبت می‌شود تا ناپیدا نباشد.

 برخورد با جریان ناسالم دلالی باید قاطع باشد

معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان نیز در این خصوص تاکید می‌کند که باید با روابط ناسالم و جریان دلالی و کار چاق کنی به عنوان یکی از آسیب‌هایی که همواره دادگستری را مورد تهدید قرار‌می‌دهد با قاطعیت تام و بدون اغماض برخورد شود. عبدالعباس زبیدی نیا بیان می‌کند: فعالیت این افراد، باعث خدشه وارد شدن به اعتماد مردم نسبت به مجموعه دادگستری می شود و باید با‌برخورد قاطع و بدون اغماض با این افراد، به نوعی از عملکرد مجموعه دادگستری صیانت کرد.  وی بیان می‌کند: تعیین شاخص‌های تاثیرگذار در سلامت نظام اداری، بررسی و شناخت گلوگاه‌های آسیب‌پذیر احتمالی و ارایه راهکارهای موثر برای کاهش آسیب‌های اداری و ارتقای سلامت اداری از اهم وظایف این کارگروه است.

  دستگیری تعدادی دلال

در این میان رییس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در استان کرمان بیان می‌کند: تعداد قابل توجهی از کارچاق‌کن‌ها و دلالان شناسایی و دستگیر شدند و برخورد جدی با این افراد در دستور کار دستگاه قضایی کرمان قرار دارد. علی شفیعی اظهار می‌کند: اهمیت بالای کار در دستگاه قضایی و اهمیت آرای صادره توسط قضات سبب می‌شود که زمینه نفوذ افرادی به این دستگاه ایجاد شده و بالطبع این دستگاه نیاز به نظارت‌های کلان داشته باشد. وی بیان می‌کند: هدف اصلی مجموعه حفاظت و اطلاعات دادگستری حفاظت از کارکنان دستگاه، پیشگیری و برخورد با کارچاق‌کن‌ها بوده است. شفیعی ادامه می‌دهد: شاخص‌سازی برای ایجاد امنیت، احساس آرامش تعامل دوطرفه، اعتمادسازی، حفظ حرمت کارکنان دستگاه، ایجاد انگیزه کاری برای نیروهای ارزشی و ارتقای آنها، شناسایی نیروهای ارزشی و حمایت از آنها و ایجاد فرصت‌های مثبت در محیط کار از جمله اهداف و فعالیت‌های حفاظت و اطلاعات دادگستری است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.