×

دستگاه قضایی از سمن ها در چارچوب قانون حمایت می کند

دستگاه قضایی از سمن ها در چارچوب قانون حمایت می کند

دادستان عمومی و انقلاب البرز با تاکید بر پرهیز سمن‌ها از ورود به مسائل سیاسی گفت دادسرا از سمن‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت دارند، حمایت می‌کند

دستگاه-قضایی-از-سمن-ها-در-چارچوب-قانون-حمایت-می-کند

دادستان عمومی و انقلاب البرز با تاکید بر پرهیز سمن‌ها از ورود به مسائل سیاسی گفت: دادسرا از سمن‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت دارند، حمایت می‌کند.

 حاجی‌رضا شاکرمی در همایش «نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در راستای آموزش ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری» که در اداره کل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: ضمن تأکید بر اهمیت سمن‌ها در پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه، اظهار کرد: فعالان سازمان‌های مردم نهاد بر اساس احساس مسئولیتی که در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقشار آسیب‌پذیر داشته‌اند به این عرصه‌ها ورود کرده‌اند.

وی ادامه داد: دادستان به عنوان نماینده افکار عمومی و مدعی العموم وظیفه خود می‌داند که از سمن‌هایی که در چارچوب قانون و بر اساس اساسنامه خود فعالیت می‌کنند حمایت کند.

وی با اشاره به سابقه طولانی‌مدت فعالیت سمن‌ها در کشورهای پیشرفته و مقایسه آن با ایران که نوپاتر است، توضیح داد: در کشورهای پیشرفته دنیا سمن‌ها می‌توانند نقش‌های مختلفی داشته باشند و حتی در قانون‌گذاری نیز حائز صلاحیت هستند تا جایی که در برخی کشورها تعداد سمن‌ها بین 400 هزار تا 2 میلیون است.

دادستان عمومی و انقلاب البرز ادامه داد: قانون جدید آیین دادرسی کیفری ایران نیز سمن‌ها را به رسمیت شناخته و بر این اساس آن‌ها می‌توانند در فرآیند پیشگیری، اعلام جرم و رسیدگی به شکایات در دستگاه قضایی ایفای نقش کنند و دلایل و مستندات خود را ارائه کنند.

وی با تبیین حوزه‌های وسیعی که سمن‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند، ورود این نهادها به حوزه محیط زیست را ضروری دانست و تاکید کرد: امروز محیط زیست و کم‌آبی چالش‌های مهم کشور هستند و اگر با روند فعلی پیش برویم قطعا امکانات موجود پاسخگوی آب مصرفی کرج و تهران در 20 سال آینده نخواهد بود.

وی به ورود دادستانی در زمینه معادن شن و ماسه غیرمجاز در شمال غربی کرج اشاره کرد و متذکر شد: در حالی که باید چنین فعالیت‌هایی توسط سمن‌ها رصد شوند و به دادستانی گزارش داده شود، ولی در این مورد دادستانی با همکاری اداره کل محیط زیست و اداره راه و شهرسازی استان، این معادن مضر به محیط زیست منطقه که در فاصله 500 متری محدوده شهری کرج فعالیت می‌کرد را شناسایی و نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام کرد.

شاکرمی ورود سمن‌ها در پروژه احیای باغ سیب را تجربه‌ای موفق عنوان کرد و گفت: با ورود مردم، دستگاه قضایی نیز در راستای این مطالبه اعلام کرد که اجازه هیچ نوع تغییر کاربری را نمی‌دهد، حتی با این‌که دارای مالک هستند؛ ثمره این همکاری منجر به احیای مجموعه بی‌نظیر باغ سیب شد. سمن‌ها می‌توانند در زمینه حفظ محیط زیست، آموزش نگهداری از محیط زیست، حفظ حقوق شهروندی و پیشگیری از آسیب به محیط، یاور دولت باشند و با کمترین هزینه، محیطی سالم و با نشاط را برای نسل آینده فراهم کنند.

وی تصریح کرد: دادسرای عمومی و انقلاب کرج مطابق قانون مکلف است به عنوان احیای حقوق عامه، شکایت سمن‌ها در زمینه حوزه‌های تخصصی‌شان را بپذیرد و برای پیشگیری از وقوع جرم، تخریب محیط زیست و حفظ حقوق شهروندی و سایر موارد مندرج در قانون، در کنار سمن‌ها باشد. سمن‌ها می‌توانند در بسیج افکار عمومی و اجرای برنامه‌های مهم مربوط به حقوق عمومی، بازوی توانمند دستگاه‌های دولتی و قضایی باشند و دستگاه قضایی خواهان ایفای نقش آن‌ها در موارد قانونی است و قطعا بدانند حمایت قضایی را همراه خود خواهند داشت.

وی در پایان متذکر شد: به سمن‌ها توصیه می‌کنم ضمن فعالیت در حیطه‌ای که مجوز گرفته‌اند از ورود در امور سیاسی اجتناب کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.