×

کنکور رانندگی در راه است

کنکور رانندگی در راه است

روز گذشته رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور نیروی انتظامی گفت «آزمون گواهینامه رانندگی به زودی مانند کنکور متمرکز، مکانیزه و سخت‌تر می‌شود »

کنکور-رانندگی-در-راه-است

 روز گذشته رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: «آزمون گواهینامه رانندگی به زودی مانند کنکور متمرکز، مکانیزه و سخت‌تر می‌شود.»

به گزارش وکیل ملت آمار بالای تصادفات رانندگی در ایران و به تبع آن قربانی شدن هزاران ایرانی بر اثر حوادث جاده ‌ای طی سال‌های اخیر باعث شده که توجه‌ها به سمت عدم رعایت قوانین توسط رانندگان سوق پیدا کند، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی بروز تصادفات سرپیچی از قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان است. بر همین اساس ترافیک سنگین و انواع تصادفات دلخراش که در طول مسیر اتفاق می‌افتد نشات گرفته از همین مساله است که باید برای آن فکری اساسی کرد، تا جایی که برخی کارشناسان می‌گویند اگر گرفتن گواهینامه رانندگی سخت‌تر شود، تا حدی می‌توان پیش بینی کرد که آمار تصادفات کم شود، چرا که تاکنون گرفتن گواهینامه به سهولت برای ایرانیان انجام شده است. این در حالی است که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست. در کشوری مانند ژاپن از هفت سالگی فرهنگ ترافیک به کودک تعلیم داده شده و در کشوری همچون بلژیک بیش از 120 ساعت رانندگی آموزش داده می‌‌شود. همچنین در کشورهای عربی بیش از 80 ساعت آموزش رانندگی در نظر گرفته شده و به نظر می‌‌رسد که در منطقه خاورمیانه تنها در ایران است که مدت زمان آموزش رانندگی فقط 20 ساعت است و شرکت‌کنندگان در آن به ‌راحتی پس از 10 روز در تمام معابر و خیابان‌‌های اصلی شهر حق تردد دارند و فرد در این جلسات فقط نکات اصلی و کلی را یاد می‌‌گیرد. البته تجربه هم نشان ‌داده که بیش از 50 درصد افرادی که به ‌تازگی گواهینامه می‌گیرند، قادر نیستند به تنهایی رانندگی کنند و این مساله منجر به تصادفات بسیاری شده است. بر همین اساس قوانین صدور گواهینامه نیازمند بازنگری است، آ‌ن‌چنان که مرداد سال گذشته وزیر راه و شهرسازی درباره صدور گواهینامه عنوان کرد: مهارت در رانندگی نباید تنها شاخص صدور گواهینامه باشد، بلکه باید صلاحیت‌‌های دیگری نیز برای صدور گواهینامه در نظر گرفته شود. عباس آخوندی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته مهارت در رانندگی تنها شاخص ارائه گواهینامه نیست بلکه صلاحیت‌های دیگری نیز برای صدور گواهینامه‌‌ها در نظر گرفته می‌شود. به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی به حادثه‌ ساز بودن موتورسواران اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 23 درصد از حوادث رانندگی را موتورسواران رقم می‌زنند و باید در فرصتی کافی مسائل و مشکلات موتورسیکلت سواران با حضور مسئولان بررسی جامع شود. با وجود این، دوباره مساله سخت شدن گواهینامه رانندگی به میان آمده و قرار است که شیوه آزمون گواهینامه‌ها نیز تغییر کند.

تغییر شیوه آزمون گواهینامه‌ها

آمار بالای تصادفات موجب شده که متولیان امر به این باور برسند که آزمون سخت گواهینامه باعث کاهش تصادفات می‌شود، چرا که با آزمون راحت کیفیت رانندگی پایین آمده و رانندگان از قدرت لازم در این زمینه برخوردار نیستند. «آزمون گواهینامه رانندگی به زودی مانند کنکور متمرکز، مکانیزه و سخت‌تر می‌شود.» این اظهار نظر روز گذشته توسط رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور نیروی انتظامی انجام شد. سرهنگ هویدا تزار درباره متمرکز شدن آزمون گواهینامه‌‌های رانندگی اظهار کرد: تغییر شیوه آزمون گواهینامه‌ها در دست کارشناسی است تا آزمون‌ها به صورت مکانیزه و همچنین در محلی خارج از آموزشگاه‌ها برگزار شوند. او با بیان به اینکه به زودی بررسی این طرح نهایی و در آینده نزدیک اجرایی می‌شود، ادامه داد: به این ترتیب محل آموزش از محل آزمون‌ها جدا می‌شوند، به این شکل که متقاضی به آموزشگاه مراجعه می‌‌کند و فقط در آموزشگاه آموزش می‌‌بیند، اما پس از طی دوره آموزشی و صدور گواهی آموزش، ارتباط هنرجو با آموزشگاه قطع و آزمون‌‌ها به صورت مکانیزه و تحت وب در محل دیگری غیر از آموزشگاه برگزار می‌‌شود. این مقام انتظامی عنوان کرد: در این حالت امکان تقلب به حداقل ممکن می‌‌رسد. البته اگر کسی آمادگی داشته باشد و مطالعه کافی انجام دهد، نباید نگران باشد، چرا که تمام سوالات از کتاب آیین نامه طراحی شده اند. به نقل از پاپگاه خبری پلیس راهور، سرهنگ تزار اضافه کرد: با مکانیزه شدن آزمون‌ها دیگر نیروی انسانی در نتیجه آزمون دخل و تصرفی ندارد و سیستم قبولی یا مردودی متقاضی را اعلام می‌کند، بدین ترتیب هر سیستم برای هر متقاضی سوالات متفاوتی به صورت رندوم (اتفاقی) تولید می‌کند و متقاضی ٢0 دقیقه برای پاسخگویی سوالات، زمان خواهد داشت.

منبع : وکیل ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.