×

حضور وکلا در پرونده های امنیتی ، الزامی شدن وکیل

حضور وکلا در پرونده های امنیتی ، الزامی شدن وکیل

پیش از این، از سوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری درخواستی از رییس قوه قضاییه مطرح شده بود مبنی بر اینه تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری اصلاح گردد

حضور-وکلا-در-پرونده-های-امنیتی-،-الزامی-شدن-وکیل

بهمن کشاورز – رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری

 پیش از این، از سوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری درخواستی از رییس قوه قضاییه مطرح شده بود مبنی بر اینه تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری اصلاح گردد.

 طبق این تبصره متهمان امنیتی تا یک هفته از زمان بازداشت اجازه ملاقات با وکیل خود را ندارند و این وکلا نیز باید به تائید رییس قوه‌قضاییه رسیده باشند .

 تاکنون پاسخی از سوی دستگاه قضایی به دست اتحادیه سراسری وکلا نرسیده است اما برای اصلاح آن، هم دولت می تواند لایحه‌ای به مجلس بدهد و هم اینکه خود نمایندگان دراین مورد طرحی ارایه کنند. شق سوم آن این است که طی اصلاح لایحه جامع وکالت این تبصره اصلاح شود.

 پس از رد کلیات لایحه جامع وکالت از سوی نمایندگان مجلس، مسایلی از جمله نحوه رسیدگی به صلاحیت هیات مدیره، تعیین تکلیف تشکیلات ماده 187 و حل مشکلات خدمات جانبی که کانون وکلا به وکلا ارایه می‌دهد مانند صندوق بازنشستگی و از همه مهم تر بحث نظارت قوه قضاییه بر کانون که متاسفانه در برخی موارد از حد نظارت فراتر می‌رود و حالت دخالت دارد، در لایحه جامع وکالت احتیاج به اصلاح دارد.

قانون الزامی بودن داشتن وکیل در زمان آیت الله شاهرودی در حال اجرا بود که توسط رای وحدت رویه ای که ما بسیار با آن مخالف بودیم نسخ شد.

 البته با اجرای طرح اجباری بودن داشتن وکیل فشار زیادی بر روی کانون‌ها بود اما کانون‌ها مشتاقانه و صبورانه این فشارها را تحمل می‌کردند چون به این واسطه حق مردم حفظ می‌شد. به دنبال الزامی شدن داشتن وکالت در کلیه مراحل و در تمامی پرونده‌ها هستیم.

 اتحادیه وکلا با مجلس شورای اسلامی در ارتباط است و همیشه با مجلس در حال رایزنی هستیم و با توجه به ترکیب فعلی مجلس که شامل حقوقدان های متبحری است و اعضا غیر حقوقدان آن هم صاحب نظر هستد، امید است که با توجه با اصل 35 قانون اساسی که داشتن وکیل را از حقوق طرفین دعوا عنوان کرده، قوانین مربوط به این موضوع را تصویب کنند.

منبع : اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.