×

طرح آموزش مهارت های پیش از ازدواج

طرح آموزش مهارت های پیش از ازدواج

ایجاد مراکز مشاوره پیش‌از طلاق در راستای اجرای تکالیف قانون حمایت از خانواده اگرچه در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است اما با این حال، دستگاه قضایی، توجه خاصی نیز به موضوع آموزش‌های خانواده و حمایت از بنیان‌های این نهاد اساسی دارد

طرح-آموزش-مهارت-های-پیش-از-ازدواج

 ایجاد مراکز مشاوره پیش‌از طلاق در راستای اجرای تکالیف قانون حمایت از خانواده اگرچه در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است اما با این حال، دستگاه قضایی، توجه خاصی نیز به موضوع آموزش‌های خانواده و حمایت از بنیان‌های این نهاد اساسی دارد.

آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از خانواده در حالی در بهمن‌ماه 93 از سوی رییس قوه قضاییه به تصویب رسید که بر این اساس کلیت این‌ آیین‌نامه، ضرورت تشکیل مراکز مشاوره‌ قبل از طلاق مورد تاکید قرار گرفته است که از جمله می‌توان با استناد به مواد 17، 21، 41 و 57 قانون حمایت از خانواده به آنها اشاره کرد. در این آیین‌نامه حمایت از بنیان خانواده مورد تاکید قرار گرفته است بر این اساس دستگاه‌قضایی راهکارهایی برای حفظ بنیان خانواده ارایه می‌دهد.

 طرح آموزش پیش از ازدواج در کرج اجرایی می‌شود

رییس کل دادگستری استان البرز می‌گوید که با توجه به افزایش آمار طلاق در کشور باید راهکارهایی برای پیشگیری از این موضوع ارایه شود بر این اساس از سوی دادگستری طرح آموزش پیش از ازدواج در کرج اجرایی می‌شود.

به گفته احمد فاضلیان، اگر آموزش پیش از ازدواج به قانون تبدیل شود بر این اساس با  اجرای قانون گذراندن دوره دو روزه پیش از ثبت ازدواج می‌تواند در کنار کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، گام مهمی در صیانت از نهاد خانواده و جلوگیری از طلاق و متارکه بین زوجین باشد.

وی یکی از مشکلات را نداشتن متولی برای نهاد خانواده در کشور با وجود اهمیت و تاثیرگذاری آن در عرصه‌های مختلف، می‌گوید: اگر دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش کشور اصلاح و صیانت شود ما مشکلی در زمینه تربیت نیروی مومن برای آینده کشور نخواهیم داشت. رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه اکنون دستگاه‌های مختلفی به نام خانواده در کشور فعالیت می‌کنند اما خروجی مشخصی ندارند، تصریح می‌کند: به دلیل این کوتاهی‌ها، نشانه‌ها و رفتارهای خطرناکی در بین برخی از جوانان و خانواده‌ها ایجاد شده که نگران‌کننده است و می‌تواند در آینده معضلات جدی را ایجاد کند. فاضلیان می‌افزاید: در زمینه تربیت و آموزش جوانان برای ورود به زندگی مشترک اقدام خاصی انجام نشده و در نظام آموزشی نیز تنها به آموزش بهداشت خانواده کفایت شده است. وی به تبیین شرایط و بسترهای تربیت و رشد دو نسل گذشته و امروز در خانواده می‌پردازد و می‌گوید: دنیای جدید و تکنولوژی موجب شده که در نوع نگاه به فرزندان و خانواده‌ها تغییرات اساسی ایجاد شود و روش‌های گذشته پاسخگوی تربیت جوانان امروزی نیست. رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به کاهش آمار طلاق در استان البرز در دو سال اخیر، ادامه می‌دهد: در دوره‌ای استان البرز از نظر میزان طلاق رتبه دوم کشوری را داشت  این رتبه به 9 تنزل یافته و اکنون از هر 3 ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد که البته این آمار هم نگران کننده و نیازمند بازنگری و تجدیدنظر در برخی حوزه‌های مربوطه است. وی همچنین از کاهش 16 درصدی آمار طلاق در 6 ماهه نخست امسال به دلیل برگزاری دوره‌های مشاوره پیش از طلاق در دادگستری‌های استان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در دوره پیش از ازدواج «کلینیک خانواده»مباحث احکام و حقوق زوجین، مهارت‌های زندگی در خانواده اسلامی، روانشناسی زن و مرد، آموزش‌های صحیح روابط جنسی و دیگر مباحث به تناسب نیاز ارایه خواهد شد. وی دلیل بروز طلاق عاطفی را ندانستن اصول روابط بین زوجین پس از ازدواج بیان می‌کند و می‌گوید: این طرح نتیجه رایزنی افراد صاحبنظر و متخصص در خانواده است و می‌خواهیم با اجرای آن همه از نتایج آن متنفع شوند.

  آموزش های پیش از ازدواج ضرورتی برای استحکام بنیان خانواده

در این میان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد  معتقد است که با آموزش مهارت‌‌های زندگی باید نسل جوان را برای ازدواج و تشکیل خانواده آماده کرد.

بر این اساس علی اصغر رفاهی یکی از این عوامل را  عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی و آیین همسرداری می‌داند.

وی با اشاره به این مطلب که آموزش مهارت‌های زندگی باید در کشور نهادینه شده و این مهارت‌ها با طبقه بندی و مدیریت در سطوح مختلف اعم از دبستان‌، دبیرستان و دانشگاه گنجانده شود‌، بیان می‌کند: اولین و مهمترین دستاورد این رویکرد، شکل‌‌‌گیری انتخاب درست زوجین در پیش از ازدواج است تا خانواده‌ها و به ویژه جوانان برای انتخاب همسر آینده خود با رعایت برخی فاکتور‌ها همسری مناسب و هم کفو را انتخاب کند.

وی از مهارت خودآگاهی‌، همدلی‌، ارتباط مؤثر‌، روابط بین فردی و  مهارت تصمیم‌گیری به عنوان تعدادی از مهارت‌هایی که فرزندان قبل از ازدواج باید فرا بگیرند‌، یاد و بیان می‌کند: مهارت  حل مسأله، تفکر خلاق‌، تفکر انتقادی‌، توانایی حل مسأله و توانایی مقابله با اضطراب نیز از دیگر مهارت‌هاست که اکنون بسیاری از جوانان بدون داشتن این مهارت‌ها وارد یک زندگی مشترک می‌شوند و با اندک اختلاف و سوء برداشتی از ارتباط با یکدیگر‌، زندگی خود را متزلزل و ناکام می‌پندارند‌.

رفاهی‌، آموزش مهارت‌های زندگی را برای زوجینی که در 5 سال ابتدایی زندگی خود به سر می‌برند و اطرفیان این زوجین نیز ضروری برمی‌شمارد و بیان می‌کند: با توجه به اینکه بیش از 50درصد طلاق‌ها در 5 سال ابتدایی زندگی مشترک رخ می‌دهد باید این زوجین و اطرفیان آنان نیز نسبت به فرا گیری این آموزش‌ها اقدام کنند زیراکه‌ دخالت‌های نابه‌جا و نابخرادنه اطرفیان نیز یکی دیگر از عوامل شکل‌گیری آسیب اجتماعی طلاق است.

وی تأکید می‌کند: بسیار مهم است که اگر زوجینی در مواردی دچار اختلاف شدند و این اختلاف به سطح خانواده‌ها و اطرفیان رسید‌، ورود اطرفیان به این مسئله چگونه باشد که مسئله حل و بهبود یابد و نه اینکه ورود اطرفیان بر آتش اختلاف بیافزاید .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری یزد خاطرنشان می‌کند‌:  زوج‌های جوان باید قبل از ازدواج با انجام مشاوره‌، طرف خود در ازدواج و ابعاد شخصیتی او را بشناسند و آگاهانه وارد زندگی مشترک شوند‌، مشاوره‌های پیش از ازدواج‌، چندان مورد اقبال خانواده‌ها نیست و پس از ازدواج و در صورت بروز مشکل خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفاهی‌، عزم همگانی را برای حفظ و صیانت از اولین و مقدس‌ترین نهاد زندگی خواستار می‌شود و می‌گوید: با توجه به اینکه در جامعه امروز آسیب اجتماعی طلاق دومین معضل اجتماعی کشور پس از اعتیاد است و حال دستگاه‌های متولی از جمله دادگستری  و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تحقیقات مفصل‌، علمی و جامعی را در این خصوص انجام داده است و علت‌یابی و ریشه‌یابی این معضل بزرگ مشخص شده است‌، باید با همکاری هم و جلب مشارکت‌های مردمی برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی و منفور‌ترین حلال خدا گام برداریم.

  سر و سامان دادن به مراکز مشاوره با اجرای طرح مشاوره

در این میان رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی اجرای طرح ساماندهی و الزام آموزش و مشاوره پیش از ازدواج  را در استان ضروری می‌داند.

ایــــــن در حالــی است که بـه گفته حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حکمتعلی مظفری با اجرای این طرح مراکز مشاوره در استان مورد نظارت بیشتری قرار می‌گیرند و وضعیت آنها سر و سامان می‌یابد. وی می‌گوید که برای اجرای این طرح کمیته استانی متشکّل از اداره کل بهزیستی، اداره کل ورزش و جوانان، کمیته امداد، مرکز بهداشت، آموزش و پرورش، ثبت اسناد و املاک و سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان با مسئولیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فعالیت می‌کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.