×

ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی

ابزارهای نظارت والدین در فضای مجازی

استفاده کودکان و نوجوانان از فناوری اطـلاعات، در صورت نداشتن علم استفاده از آن می‌تواند نگران‌کننده باشد نقش پدر و مادر در این زمینه، بسیار پررنگ است؛ آن‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق و نظارت درست بر نحوه استفاده فرزندان، از این معضل پیشگیری کند گزارش زیر به نقل از گرداب، چند نرم‌افزار کاربردی برای کنترل فعالیت فرزندان به والدین پیشنهاد کرده است که خلاصه‌ای از آن تقدیم می‌شود

ابزارهای-نظارت-والدین-در-فضای-مجازی وکیل 

استفاده کودکان و نوجوانان از فناوری اطـلاعات، در صورت نداشتن علم استفاده از آن می‌تواند نگران‌کننده باشد. نقش پدر و مادر در این زمینه، بسیار پررنگ است؛ آن‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق و نظارت درست بر نحوه استفاده فرزندان، از این معضل پیشگیری کند. گزارش زیر به نقل از گرداب، چند نرم‌افزار کاربردی برای کنترل فعالیت فرزندان به والدین پیشنهاد کرده است که خلاصه‌ای از آن تقدیم می‌شود:

 راهکارهای مختلفی برای نظارت والدین بر فرزندان وجود دارد ازجمله اینکه والدین باید سعی کنند، اطلاعات خود را در مورد فناوری اطلاعات و کاربردهای آن افزایش دهند تا بتوانند در مواقع لزوم، از توانایی‌های خویش برای کنترل و نظارت بر کار فرزندانشان استفاده کنند؛ یا اینکه تا حد امکان سعی شود، دستگاه رایانه فرزندتان را درجایی قرار دهند که در معرض دید خانواده باشد و از قرار دادن رایانه در اتاق‌خواب یا اتاق‌هایی که امکان نظارت مستقیم بر روی آن ندارند، خودداری کنند. یکی دیگر از این راهکارها استفاده از نرم‌افزارهای کنترل‌کننده و محدودکننده است که به والدین کمک می‌کند تا هم بر فرزندانشان نظارت داشته باشند و هم اینکه گزارش فعالیت‌های فرزندشان را دریافت کنند. در زیر به بعضی از این نرم‌افزارها اشاره می‌کنیم:

 نرم‌افزار کنترل والدین "سانیار"

امروزه به دلیل وجود تهدیدات اخلاقی و فکری محیط‌ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، نیاز است تا والدین بر فعالیت‌های فرزندانشان کنترل داشته باشند. یکی از شرکت‌های ایرانی برای کمک به خانواده‌ها در این زمینه نرم‌افزاری را تحت عنوان نرم‌افزار کنترل والدین سانیار طراحی نموده است. بعضی از قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارت‌ است از:  کنترل و نظارت کامل بر تماس‌های ورودی و خروجی، کنترل و نظارت کامل بر پیامک‌های تلفن همراه فرزندان، انتقال اطلاعات از طریق پست الکترونیکی،  کنترل و نظارت زمانی و اجرایی بر نرم‌افزارهای نصب‌شده و نرم‌افزارهایی که فرزندان می‌خواهند بر روی تلفن همراه خود نصب کنند، کنترل بر روی ساعات کار گوشی و کنترل موقعیت مکانی تلفن همراه فرزند و کنترل مرورگر اینترنت. این نرم‌افزار بدون هیچ محدودیتی در تمامی دستگاه‌های اندرویدی قابل‌نصب است.

 سامانه مراقبت از خانواده در دنیای مجازی (sfp)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای فارسی‌زبانی که به خانواده‌ها و والدین کمک می‌کنند تا فرزندانشان را از آسیب‌های ناشی از مشاهده محتواهای نامناسب شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها محافظت کند و دسترسی آن‌ها به این‌گونه موارد را مسدود سازند، "سامانه مراقبت از خانواده" است. پس از نصب و ثبت این سامانه شما می‌توانید از قابلیت‌های زیر بهره‌مند شوید: موقعیت‌یابی مستمر فرزند، مدیریت تماس‌ها، مسدودسازی آن‌ها، بررسی ریز مکالمات، پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، مسدودسازی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها و مدیریت ساعات استفاده از گوشی تلفن همراه. والدین می‌توانید با مراجعه به سایت زیر در این نرم‌افزار ثبت‌نام و از امکانات آن استفاده کنند: https://superfamilyprotector.com

 sniper spy

بسیاری از والدین می‌خواهند از نرم‌افزارهایی برای محافظت از فعالیت‌های رایانه استفاده کنند که تحلیل‌های واقعی را به آن‌ها ارائه کند. «sniper spy» از آن دست نرم‌افزارهاست که تحلیلی واقعی از محافظت و کنترل به شما ارائه می‌دهد. گرفتن اسکرین‌شات به‌صورت زنده و هم‌زمان و همچنین فیلتر کردن وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ازجمله ویژگی‌های این نرم‌افزار به‌حساب می‌آید. این نرم‌افزار بی‌وقفه فعالیت‌هایی چون حضور در شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های دیده‌شده، برنامه‌های استفاده‌شده، فعالیت‌های رایانه شخصی، پیام‌های فوری، مشاهده تاریخچه مرورگر و بسیاری موارد دیگر را کنترل و دیده‌بانی می‌کند و از وب‌سایت http://www.sniperspy.com قابل دریافت است.

 نظارت والدین در ویندوز 8 و 10

قابلیتی که در ویندوز هشت و ده اعمال‌شده است با نرم‌افزارهایی که پیش‌تر معرفی کردیم، تفاوت دارد. در ویندوز هشت و ده قابلیتی با عنوان Family Safety برای کاربران در نظر گرفته‌شده که نسبت به نسخه‌های قبلی آن در ویندوزهای پیشین بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر شده است. ازجمله قابلیت‌های این نرم‌افزارها برای والدین عبارت است از:  تنظیم سطح فیلترینگ وب‌سایت‌ها، ارسال گزارش از فعالیت‌های انجام‌شده به آدرس ایمیلی که توسط کاربر اصلی ثبت‌شده است، نظارت و ایجاد محدودیت در دسترسی به نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوز و تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از رایانه.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.