×

هر سه قوه برای عملی شدن حقوق شهروندی اقدام کنند

هر سه قوه برای عملی شدن حقوق شهروندی اقدام کنند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت تاکید رئیس جمهور بر تدوین لوایح حقوق شهروندی اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی را تضمین می‌کند

هر-سه-قوه-برای-عملی-شدن-حقوق-شهروندی-اقدام-کنند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید رئیس جمهور بر تدوین لوایح حقوق شهروندی اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی را تضمین می‌کند.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رییس جمهور منشور حقوق شهروندی را رونمایی، امضا و ابلاغ کرد، اظهار کرد: ارائه این منشور از اولین وعده‌های ایشان از زمان ریاست جمهوری بوده است؛ منشوری که بر گرفته از اصول 19 تا 42 قانون اساسی، برخی از سیاست‌های کلی نظام و قوانین موضوعی است.

وی افزود: در این منشور بر حقوق اولیه از جمله حق زندگی شایسته شامل برخورداری از آب بهداشتی٬ غذای مناسب٬ خدمات درمانی٬ آزادی بیان٬ دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی و حق تشکل و راهپیمایی تاکید شده است. تاکید رئیس جمهور در سخنان خود که لوایح مورد نیاز در این زمینه را تدوین می‌کند و به مجلس می فرستد، اجرایی شدن این سند و نظارت بر نحوه اجرای آن را تضمین می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: اجرای حقوق شهروندی طبق قانون اساسی یکی از وظایف رئیس جمهوری است و مردم در طول دوره ریاست روحانی در آشفته بازار سیاسی و اجتماعی، انتظار جدی در دفاع از حقوق شهروندی در برابر اقدامات فراقانونی که با استفاده از بیت‌المال علیه انسجام و یکپارچگی کشور می‌شد را انتظار داشتند. با این وجود در همین حد هم که یک سند بالادستی در نظام سیاسی اجتماعی کشور برای پاسخ به مطالبات مردم و حقوق شهروندان تدوین و انتشار عمومی شد را به فال نیک گرفت .

جلیلی در پایان با اشاره به اینکه هر چند این منشور اگر در قالب لایحه و به صورت قانون در نیاید ضمانت اجرایی ندارد تصریح کرد: اما پس از تبدیل منشور به قانون، عملیاتی شدن آن و توجه به حقوق ملت، وظیفه دولت به معنای عام آن خواهد شد و هر سه قوه باید برای عملی شدن این اصول از قانون اساسی که امروز خلا آن بیش از پیش احساس می‌شود، اقدام کنند و تخطی از آن مشمول مجازات گردد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.