×

حکم اموال تاریخی و فرهنگی که به صورت تصادف به دست می آید ، چیست؟

حکم اموال تاریخی و فرهنگی که به صورت تصادف به دست می آید ، چیست؟

بر اساس قانون هرکس اموال تاریخی و فرهنگی را حسب تصادف به دست آورد و نسبت به تحویل آن اقدام نکند به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شود

حکم-اموال-تاریخی-و-فرهنگی-که-به-صورت-تصادف-به-دست-می-آید-،-چیست؟ وکیل 

 بر اساس قانون هرکس اموال تاریخی و فرهنگی را حسب تصادف به دست آورد و نسبت به تحویل آن اقدام نکند به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شود.

 در فصل نهم قانون مجازات اسلامی به موضوع تخریب اموال تاریخی، فرهنگی اشاره شده است.

در این فصل از قانون مجازات اسلامی به بیان جرم و محکومیت‌های تخریب، تغییر و قاچاق اموال تاریخی پرداخته است و در ماده 61 کتاب پنجم می‌گوید:

هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت‌رسیده است، یا تزیینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

در تبصره یک ماده 65 به کشف اموال تاریخی به صورت تصادفی اشاره شده است. در این تبصره قانونگذار شخص یابنده را مکلف کرده است که اموال کشف شده را به سازمان میراث فرهنگی تحویل دهد.

ماده 65 - هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست‌آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

‌تبصره 1 - هرکس اموال تاریخی- فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت‌ به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌گردد.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.