×

مجازات حبس نباید تنها راه ضمانت اجرای قانون باشد ، لزوم توجه قضات به ظرفیت های قانون مجازات اسلامی

مجازات حبس نباید تنها راه ضمانت اجرای قانون باشد ، لزوم توجه قضات به ظرفیت های قانون مجازات اسلامی

جهانگیر در مراسم تکریم ومعارفه مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی گفت امروز از نظر قانون‌گذاری با تورم مجازات کیفری مواجه هستیم‌ و بازنگری در بخش مجازات کیفری به ویژه مجازات منجر به حبس، یک ضرورت است

مجازات-حبس-نباید-تنها-راه-ضمانت-اجرای-قانون-باشد-،-لزوم-توجه-قضات-به-ظرفیت-های-قانون-مجازات-اسلامی وکیل 

جهانگیر در مراسم تکریم ومعارفه مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی گفت: امروز از نظر قانون‌گذاری با تورم مجازات کیفری مواجه هستیم‌ و بازنگری در بخش مجازات کیفری به ویژه مجازات منجر به حبس، یک ضرورت است.

 به نقل از روابط عمومی سازمان زندان ها؛ اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی اظهار داشت: امروز از نظر قانون گذاری با تورم مجازات کیفری مواجه هستیم‌ و بازنگری در بخش مجازات کیفری به ویژه مجازات منجر به حبس یک ضرورت است.

وی گفت: فرآیند قانون گذاری در سال های گذشته حبس محور بوده و این در حالی است که می‌توانستیم از مجازات های جایگزین حبس استفاده نماییم.

جهانگیر افزود: امروز در محیطی زندگی می کنیم که زندگی افراد تحت تأثیر جریان های مختلف فکری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که هر کدام از این ها سبک زندگی و سرنوشت ما را تحت تأثیر قرار می دهد.

رئیس سازمان زندان ها یکی از این جریان ها را جریان اقتصادی حاکم بر جامعه عنوان کرد و گفت: رشد سریع تکنولوژی‌های مختلف، سرعت و آثار جهانی شدن، تأثیر اقتصاد جهانی بر معاش مردم از یک سو و بروز پدیده انواع قاچاق به عنوان اقتصاد ناسالم زمینه ناامنی برای کارآفرینان و سرمایه گزاران را در کشور ایجاد کرده است.

جهانگیر تصریح کرد: مبارزه با این جریانات برای سالم سازی و رونق اقتصاد اگر چه کاری سخت ولی ضروری می باشد.

وی با اشاره به پدیده مهاجرت به عنوان یکی دیگر از عوامل بروز جرم اشاره کرد و گفت: مهاجرت و حاشیه نشینی معلول توسعه نامتوازن در کشور است که متأسفانه از پدیده‌های دوران طاغوت می باشد.

رئیس سازمان زندان ها افزود: هر چند با پیروزی انقلاب توجه به مناطق محروم در دستور کار قرار گرفت اما با کارهایی که استکبار جهانی بویژه جنگ تحمیلی و ترور در کشور ایجاد کرد این وضعیت هنوز با آرمان های انقلاب فاصله دارد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه بیان کرد: اگر قصد اصلاح این چرخه های نامطلوب را داریم باید ساختارها را اصلاح کنیم.

این مقام ارشد قضایی عنوان کرد: برای رفع مشکلات زندانیان و توسعه امنیت پایدار در جامعه به هم افزایی و همکاری تمام نهادها نیاز داریم.

جهانگیر در مراسم که با حضور مقامات ارشد قضایی، اجرایی و نظامی استان برگزار میشد گفت: نباید زندان به عنوان تنها ضمانت اجرای قانون باشد چرا که با زندانی شدن فرد خانواده وی دچار آسیب های عدیده می شود.

وی افزود: خانواده زندانی در معرض آسیب های مختلف قرار دارد که ما برای جلوگیری از توسعه چرخه جرم باید از آن ها حمایت های لازم را به عمل آوریم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: قضات باید توجه بیشتری به ظرفیت های موجود در قانون مجازات اسلامی داشته باشند تا از ورود افراد به زندان ها ولو برای یک روز کاسته شود.

جهانگیر با اشاره به آمار وضعیت زندانیان استان عنوان کرد: خوشبختانه مجموعه قضایی استان اقدامات خوبی در راستای تعیین تکلیف زندانیان و کاهش ورودی به زندان ها داشته است که جای تقدیر دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برخی آمارها در حوزه فعالیت های اصلاحی و تربیتی گفت: زندانبانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی که مهمترین رویکرد آن کمک به انسان های آسیب دیده برای بازکشت به زندگی شرافتمندانه است کاری سخت و جهادی است.

رئیس سازمان زندان ها از سوادآموزی پنج هزار زندانی در سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر آن حدود 24 هزار زندانی طی سال گذشته در مقاطع مختلف به تحصیل پرداختند.

رئیس کل دادگستری استان نیز در این جلسه به ایراد سخنانی در خصوص وضعیت قضایی استان پرداخت.

شایان ذکر است در این مراسم آیت الله قریشی نماینده مردم ارومیه در مجلس خبرگان با بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام به ایراد سخنانی در خصوص تهذیب نفس و نیت الهی پرداخت.

در ابتدای این جلسه، جلیلی مدیرکل سابق زندان های استان به ارائه گزارش عملکرد سه ساله خود پرداخت.

شایان ذکر است در این جلسه میرعلی اکبر بنی هاشمی به عنوان مدیرکل زندان های استان آذربایجان غربی معرفی و از زحمات جلیلی قدردانی شد.

گفتنی است؛ بنی هاشمی پیش از این مدیرکل زندان های آذربایجان شرقی بود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.