×

فرهنگ سازی ، حلقه مفقوده کاهش طلاق در جامعه

فرهنگ سازی ، حلقه مفقوده کاهش طلاق در جامعه

طلاق هر چند آسیب اجتماعی نیست اما گسترش آن در جامعه می تواند زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی را فراهم کند

فرهنگ-سازی-،-حلقه-مفقوده-کاهش-طلاق-در-جامعه وکیل 

 طلاق هر چند آسیب اجتماعی نیست اما گسترش آن در جامعه می تواند زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی را فراهم کند.

اعتیاد، سرقت، خودکشی، مهاجرت، بی خانمانی و حاشیه نشینی، فقر و بیکاری از جمله آسیب های اجتماعی است که وقوع طلاق می تواند زمینه های بسیاری از آنها را فراهم کند.

به باور کارشناسان، باید تا حد امکان با ارائه راهکارهای کارشناسانه از گسترش و وقوع طلاق در جامعه پیشگیری کرد در حالی که در شرایط غیر قابل تحمل، طلاق می تواند یکی از راه های مطلوب برای ادامه زندگی باشد.

به نظر می رسد هنوز در بحث طلاق فرهنگ سازی در جامعه صورت نگرفته در حالی که بسیاری از طلاق ها با مشاوره و واقع بینی زوج ها و خانواده ها قابل رفع است. در زمینه آگاه سازی خانواده ها نسبت به پیامدهای طلاق، رسانه ها باید بیشتر به آن بپردازند تا از گسترش آن در جامعه پیشگیری کرد.

وقتی جدایی از آسیب ها جلوگیری می کند

کارشناسان معتقد هستند، تنش و درگیری در برخی از خانواده ها به حدی طولانی و فرسایشی می شود که جدایی می تواند از بسیاری از آسیب ها جلوگیری کند اما فرهنگ اشتباه مانع برخی طلاق ها می شود.

افشین طباطبایی نویسنده و پژوهشگر اجتماعی با تاکید بر این که طلاق روشی است که دین و قانونگذار در مواقعی که لازم است تعیین کرده است، گفت: طلاق راهکاری برای برون رفت از بحرانی است که بین زن و مرد اتفاق افتاده است.

وی افزود: در پاره ای از مواقع والدین تصمیم می گیرند برای این فرزندانشان که دچار مشکلات نشوند از زندگی خودشان بگذرند و طلاق نگیرند تا امنیت روانی آنها حفظ شود.

طباطبایی گفت: اگر زن و مردی با چنین نیت و قصدی تصمیم گرفتند از یکدیگر طلاق نگیرند باید پروتکلی بین یکدیگر داشته باشند، مبنی بر این که از هرگونه تنش و درگیری حذر کنند.

وی تاکید کرد، ولی اگر می دانند نمی توانند خودشان را کنترل کنند و هر روز در خانه دعوا و تنش دارند بهترین راه طلاق گرفتن است؛ زیرا درصورتی که طلاق بگیرند فرزندانشان تنها از داشتن پدر و مادر در کنار یکدیگر محروم می شوند ولی دیگر در فضای تنش آلود زندگی نمی کنند.

طباطبایی درباره عواقب زندگی در این خانواده ها گفت: معمولا فرزندان این خانواده ها فاقد خود باوری و اعتماد به نفس می شوند و استحکام روانی مناسبی ندارند.

وی یکی دیگر از مشکلات فرزندان در این خانواده را دروغگویی دانست و گفت: معمولا فرزندان در این خانواده‌ها از گفتن هرگونه مشکل و مساله به والدینشان به دلیل واکنش تند آنها حذر می کنند؛ زیرا آنها از واکنش های تند والدینشان می ترسند.

از بین رفتن سلامت روان در وضعیت بحران زا

عالیه شکر بیگی، جامعه شناس همچنین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماندن در شرایط بحران زا توازن و سلامت روان خانواده را از بین می برد.

وی با اشاره به این که خشونت در عرصه های گوناگون همچون زبانی، کلامی، جسمی،‌ جنسی ،‌اجتماعی و اقتصادی امکان بروز دارد، ‌گفت: اولین اثر در این فضا تنش و ستیزه جویی است.

وی با تاکید بر این که ستیزه جویی در خانواده سلامت روان افراد خانواده را تهدید می کند،‌گفت: به خطر افتادن سلامت روان سبب بیماری های جسمی نیز می شود.

این جامعه شناس افزود: منشا بسیاری از بیماری‌های جسمی مشکلات روحی و روانی است.

وی افزود: فردی در خانواده با تنش و بحرانی زندگی می کند بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز را درونی می کند و این رفتارها به مرور در وی نهادینه می شود.

وی یکی از دلایل گسترش خشونت در جامعه را این موضوع اعلام می کند و می گوید، افراد مهارت ارتباط بایکدیگر را نیاموخته اند و در مواجهه با یکدیگر از خشونت های کلامی و جسمی استفاده می کنند.

به گفته شکربیگی امروز رفتارهای بسیاری از افراد جامعه بر مبنای زور و قدرت است زیرا افراد مهارت های ارتباطی را آموزش ندیده اند و تنها تنش ها نهادینه شده از خانواده را به یادگار دارند و آن را بروز می دهند.

شکر بیگی با اشاره به این که در خانواده‌های ایرانی مکالمه بین افراد خانواده کمتر دیده می شود،‌ گفت: این بحران در خانواده به جامعه نیز سرایت می کند.

وی با تاکید بر این که همواره اعلام کردیم طلاق آخرین مرحله برای تصمیم جدایی بین زوج ها است، گفت: اگر خانواده در طی 20 و 30 سال نتوانست در بین اعضای خانواده دیالوگ را برقرار کند و خشونت و تنش سال ها در خانواده رواج داشت بهتر است آن زندگی ادامه پیدا نکند.

وی با تاکید بر این که خانواده مضطرب و با تنش مروج جامعه بحران زا است،‌ گفت: در برخی از موارد طلاق بهتر از ادامه زندگی با تنش است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه باید رسانه ها درباره طلاق فرهنگ سازی کنند،‌ گفت: طلاق شکست برای زوج ها نیست و می تواند تغییری مطلوب باشد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.