×

تفاوت های سقط درمانی با سقط های غیرقانونی

تفاوت های سقط درمانی با سقط های غیرقانونی

سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد، شاید به دلیل آمدن کلمه «سقط» در عبارت «سقطِ درمانی» این سوءتفاهم پیش می آید افزایش درخواست سقط در استان ! این قبیل تیترها را در مطبوعات کم نمی بینیم و مخاطب هم طبیعتا، این اطلاعات را در ذهن خود، با سقط غیر قانونی، معادل سازی می کند، در حالی که این چنین نیست

تفاوت-های-سقط-درمانی-با-سقط-های-غیرقانونی وکیل 

سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد، شاید به دلیل آمدن کلمه «سقط» در عبارت «سقطِ درمانی» این سوءتفاهم پیش می آید. افزایش درخواست سقط در استان ..! این قبیل تیترها را در مطبوعات کم نمی بینیم و مخاطب هم طبیعتا، این اطلاعات را در ذهن خود، با سقط غیر قانونی، معادل سازی می کند، در حالی که این چنین نیست.

در این مطلب تفاوت های اساسی «سقطِ درمانی» با سقط غیرقانونی را برشمرده ایم تا شاید سوءتفاهم های ناشی از این عبارت کمتر در خبرها دیده شود:

1. «سقطِ درمانی» با مجوز قانونی انجام می شود

مجوز سقط جنین درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تائید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح ( چهارماه) با رضایت زن در سازمان پزشکی قانونی صادر می شود ولی انجام آن در مراکز بیمارستانی صورت می گیرد.

در حالیکه در سقط های غیرقانونی هیچ‌گونه مجوز و یا تأییدیه از مرجعی خاص وجود ندارد ضمن آنکه تهدید جانی مادر یا مشکلات جنینی نیز مطرح نیست. این نوع سقط اغلب به دلایل شخصی آن هم در مراکز غیراستاندارد انجام می شود.

2. «سقطِ درمانی» دارای شرایط و محدوده زمانی مشخص است

مجوز سقط جنین درمانی با بررسی کامل پرونده پزشکی مادر، مدارک بارداری و نیز آزمایش های مادر و جنین قابل ارائه است؛ مدارکی که نشاندهنده سن دقیق بارداری و نیز وجود بیماری های مادر و یا جنین باشد. قطعی بودن سن کمتر از چهار ماه بارداری در صدور این نوع مجوز از ضروریات است.

از آنجا که مجوز سقط درمانی به شکل قانونی و توسط پزشکی قانونی صادر می شود آمار دقیق و صحیصی در مورد آن وجود دارد در حالیکه از سقط های غیرقانونی به دلیل مخفیانه بودن آمار رسمی و قابل استنادی در دسترس نیست.

3. افزایش «سقطِ درمانی» به منزله افزایش آگاهی مادران است

سقط جنین درمانی بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور در سال‌های اخیر با افزایش مواجه بوده است اما این افزایش آمار عمدتا به دلیل بهبود ابزارها و رش های تشخیصی و نیز ارتقای سطح آگاهی جامعه از وجود چنین امکان قانونی برای پیشگیری از تولد نوزادان عقب افتاده و یا تهدید جانی مادر در صورت ادامه بارداری است.

حال آنکه افزایش یا کاهش سقط های غیرقانونی بدون وجود آمارهای رسمی و کارشناسانه به هیچ وجه قابل بررسی و استناد نیست.

4. «سقطِ درمانی» در مراکز مجاز انجام می شود

در سقط جنین درمانی روند کار با سرعت و به شکل قانونی انجام می شود و پزشکی قانونی بدون نیاز به ارائه نامه مرجع قضایی این درخواست ها را بررسی می کند تا در کمترین زمان ممکن و درصورت داشتن شرایط لازم مجوز صادر شود. در این نوع از سقط هیچ نگرانی در خصوص اقدام به عمل غیرقانونی و نیز تهدید خطرات ناشی از سقط های غیرقانونی وجود ندارد در حالیکه سقط های غیرقانونی به دلیل انجام گرفتن در مراکز غیر مجاز ممکن است موجب مرگ مادر و یا  ایجاد مشکلات جسمی برای او شود.

یادآور می شود سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی کننده با درخواست های سقط جنین درمانی است که موضوع آن کاملات متفاوت از سقط غیرقانونی است بنابراین پزشکی قانونی در خصوص سقط های غیرقانونی هیچ اظهار نظری نمی کند.

منبع : سازمان پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.