×

دستگیری ها با دلایل باشد ، از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود

دستگیری ها با دلایل باشد ، از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود

رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در تمامی فرآیند دادرسی، حفظ حقوق شهروندی افراد حتی متهمین ضروری است، مطرح کرد دستگاه قضایی به موجب موازین شرعی و قانونی خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی می‌داند

دستگیری-ها-با-دلایل-باشد-،-از-دستگیری-فله-ای-افراد-در-قالب-طرح-جلوگیری-شود

رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در تمامی فرآیند دادرسی، حفظ حقوق شهروندی افراد حتی متهمین ضروری است، مطرح کرد: دستگاه قضایی به موجب موازین شرعی و قانونی خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی می‌داند.

 غلامحسین اسماعیلی در یکصد و هشتمین جلسه هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران که با موضوع بررسی وضعیت متهمان بازداشتی در بازداشتگاه آگاهی تهران بزرگ در محل مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه مجموعه قضایی و انتظامی به موجب قانون وظایف متعدد و متنوعی را در جامعه عهده‌دار است، گفت: همه ما موظفیم در مسیر انجام وظایف محوله با جدیت تمام تلاش کنیم، اما این امر نباید ما را از حقوق شهروندی افراد حتی متهمان غافل کند.

وی با اشاره به ضوابط و مقررات پیش بینی شده در آیین دادرسی جدید من جمله لزوم جبران خسارت بازداشت شدگان و تصویب آیین نامه آن، اهتمام بیش از پیش رعایت حقوق متهمان را مورد تاکید قرار داد و افزود: دستگاه قضایی به موجب موازین شرعی و قانونی خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی می داند و کاری به ادعاهای بی اساس مجامع به اصطلاح حقوق بشری و نیز اقدامات تبلیغاتی جریانات سیاسی داخلی ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: ضمن اینکه مسئولیت اصلی ما در جهت کشف جرم و تعقیب متهمین و اجرای مجازات‌های قانونی با اقتدار انجام و در هیچ زمینه‌ای به‌ویژه در حوزه جرائم مخل نظم و امنیت اجتماعی و مواد مخدر نباید مبارزه و مقابله با مجرمان دچار سستی شود.

رییس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود نکاتی را متذکر شد و گفت: سعی شود دستگیری ها حتی الامکان توام با دلایل و قرائن و امارات کافی همراه باشد و در این رابطه از دستگیری فله‌ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود. اطلاع‌رسانی به خانواده متهم جز در مواردی که بیم تبانی وجود دارد انجام شود.

وی ادامه داد: از اعمال رفتار نامناسب با متهم چه در مرحله قضایی و چه در مرحله بازجویی در مرجع انتظامی اجتناب شود. همچنین از تعمیم و تحمیل اضافی جرم به متهم آن هم به غیر واقع که در نتیجه منجر به عدم دستگیری سایر متهمین اصلی می شود، پرهیز شود، نوع اتهام، نوع قرار تامین و همچنین حقوق متهم به وی تفهیم شود.

اسماعیلی با بیان اینکه علت اعزام فرد به آگاهی و تعیین مدت زمان انجام تحقیقات از سوی قضات دادسرا مشخص شود، متذکر شد: دیدار مستمر متهم با قاضی پرونده انجام شود که بطور قطع آثار روانی ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: برنامه ریزی برای کاهش آمار بازداشتی ها در آگاهی از طریق انتقال متهمینی که تحقیقات مقدماتی آنها تکمیل شده به زندان و سپس تسریع در تصمیم گیری قضایی شکل گیرد، برای اتخاذ تصمیمات قضایی مناسب در کمترین زمان ممکن با اتمام تحقیقات مقدماتی تلاش شود. برخورد قاطع و قانونی با موارد تخلفات احتمالی انجام شود؛ چرا که هدف اصلاح مجرم و بازگشت او به جامعه است و رعایت موازین شرعی و قانونی از سوی همه دست اندر کاران قضایی و انتظامی بیشترین تاثیر در اصلاح مجرمان را بجای خواهد گذاشت.

وی در پایان در جهت رفع مشکلات مربوط به بازداشتگاه آگاهی مرکز در حد مقدورات قول مساعد داد.

در این جلسه آقایان شهریاری سرپرست دادسرای ناحیه 27 ، ابوالحسنی سرپرست دادسرای ناحیه 34 و سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران به عنوان میهمان حضور داشتند.
در این جلسه گزارش تهیه شده در خصوص بازدید اخیر اعضاء هیات از بازداشتگاه آگاهی مرکز توسط دبیر مربوطه قرائت شد و پس از انجام بحث و بررسی مفصل پیرامون ابعاد مختلف آن در نهایت تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.