×

پارک کنید،پنچر می شود!

پارک کنید،پنچر می شود!

این روزها بیشترین شکایت همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ در خصوص سد معبر و پارک خودرو در مقابل پارکینگ منازل است به شکلی که گاهی این امر منجر به اتفاقاتی از سوی مالکان پارکینگ در راستای پنجر کردن خودرو می‌شود که باید گفت طبق قانون این موضوع خود تخریب محسوب می‌شود

پارک-کنید،پنچر-می-شود! وکیل 

 این روزها بیشترین شکایت همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ در خصوص سد معبر و پارک خودرو در مقابل پارکینگ منازل است به شکلی که گاهی این امر منجر به اتفاقاتی از سوی مالکان پارکینگ در راستای پنجر کردن خودرو می‌شود که باید گفت طبق قانون این موضوع خود تخریب محسوب می‌شود.

 این روزها بیشترین شکایت همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ در خصوص سد معبر و پارک خودرو در مقابل پارکینگ منازل است به شکلی که گاهی این امر منجر به اتفاقاتی از سوی مالکان پارکینگ در راستای پنجر کردن خودرو می‌شود که باید گفت طبق قانون این موضوع خود تخریب محسوب می‌شود و نمی‌توان این اقدام را انجام داد، بلکه با توجه به ممانعت در حق از سوی مالک خودرو برای رفت‌‌و آمد از طریق پلیس باید اقدام کرد تا در صورت مانع شدن در رفت‌و آمد و مشکل برای مالکان منازل، خودرویی که مزاحمت ایجاد کرده است توسط جرثقیل از سوی پلیس برداشته شود.

دکتر سید علی کاظمی، قاضی دادگستری و مشاور معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، به بررسی موضوع مزاحمت در پارک خودرو پرداخت که وی در این خصوص، اظهارکرد: چنانچه مالک یا راننده در محل نباشد، با هماهنگی با پلیس، می‌توان خودرو را به پارکینگ انتقال دهید و هزینه جرثقیل با مالک خودرو است؛ درواقع این امر در صورتی رخ خواهد داد که اتومبیل پارک شده مانع ورود خودرو مالک پارکینگ باشد و برای او مشکل ایجاد کند.

وی در ادامه در خصوص پارک خودرو یا موتورسیکلت در مقابل درب منازل، افزود: برخی از مالکان معترض که عموماً منازل آنها در معابر پررفت آمد قرار دارد، اقدام به نصب برچسب "پارک کنید، پنجر می‌شود" و با این اعلام به نوعی خود را مجاز به پنچر یا کم کردن باد تایر ماشین یا موتورسیکلت پارک شده می‌دانند و بعضا در این خصوص اقدام می‌کنند که باید بگویم چنین عملی می‌تواند از مصادیق تخریب موضوع ماده 677 قانون مجازات اسلامی قلمداد شود که حداقل مجازات آن، شش ماه حبس است.

  تهدید و تخریب از سوی برخی برای پنجر کردن خودرو پارک شده

مشاور معاونت حقوقی قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه اگر فردی خودرو خود را در مقابل پارکینگ پارک کند، جرم تلقی نمی‌شود، گفت: راه‌ها و فضای‌ عمومی، جزء حریم عمومی محسوب می‌شود مگر اینکه اساساً این امر منجر به مزاحمت یا ممانعت در حق شود، در این صورت می‌توان این امر را تخلف دانست و از سوی پلیس آن را پیگیری کرد.

کاظمی بیان کرد: اگر فردی عامدانه، با توجه به اینکه می‌داند پارک در مقابل پارکینگ منزلی مانع از رفت‌‌و آمد می‌‍شود، اقدام به پارک خودروی خود کند، این اقدام می‌تواند نوعی تخلف باشد، همچنین در صورتی که فرد مالک پارکینگ در این زمینه اقدام به پنجر کردن خودرو آن فرد کند، تخریب محسوب شده است.

وی در ادامه اظهارکرد: در زمینه پارک کردن خودرو که مانع رفت و آمد افراد می‌شود، باید از سوی برخی نهاد‌ها از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و رسانه‌ ملی فرهنگسازی صورت گیرد چراکه در این زمینه آگاهی مردم پایین است.

این قاضی دادگستری با بیان اینکه طبق قانون عمومی نباید برخی مغازه‌ها و ادارات که امروزه این امر را بسیار شاهد هستیم، در مقابل ساختمان خود و در پیاده‌رو مردم پارکینگ درست کنند، چراکه اختصاص دادن محل رفت‌ و آمد مردم به پارکینگ نادرست و تخلف است، گفت: موضوع دیگر فروش برخی از فضای عمومی به عنوان پارکینگ  است که باید در این زمینه بگویم که برخی افراد پارکینگ را به مردم می‌فروشند که این امر تخلف و نامناسب است و باید از نظر قانونی در این زمینه ورود کرد ولی کمی در این راستا خلاء قانونی وجود دارد.

 پارک کردن خودرو مقابل درب منازل دیگران تخلف است

وی ادامه داد: طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

کاظمی با بیان اینکه طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ‌کس نمی‌تواند طرق و شوارع عامه و کوچه‌هایی راکه آخر آنها مسدود نیست، تملک کند و همچنین طبق ماده 25 این قانون، هیچ‌کس نمی‌تواند اموالی را که مورد استفاده عموم است و مالک خاص ندارد از قبیل پل‌ها وکاروانسراها و آب انبارهای عمومی و مدارس قدیمه و میدان گاه‌های  عمومی را تملک کند.

وی با اشاره به اینکه اگر خودرویی جلوی پارکینگ منزل و مجتمعی، پارک کرده و مانع رفت و آمد شود، می‌توان با پلیس 110تماس گرفت تا موضوع را پیگیری کند، بیان کرد: به طور کلی از نظر پلیس و قانون، پارک کردن خودرو مقابل درب منازل دیگران، تخلف محسوب می‌شود و مصداق توقف در محل ممنوع است و علاوه بر جریمه، خودرو توسط جرثقیل پلیس به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد.

مشاور معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، اظهارکرد: متاسفانه امروز بیشترین شکایت همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارکینگ نامناسب خودروها در خیابان‌ها یا حتی پارکینگ مجتمع‌های مسکونی است که باید برای این امر فکر اساسی کرد و فرهنگسازی مناسب صورت گیرد تا شاهد چنین مشکلی نباشیم.

منبع: روزنامه حمایت

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.