×

تاسیس موسسات حقوقی بزرگترین چالش بعد از انقلاب

تاسیس موسسات حقوقی بزرگترین چالش بعد از انقلاب

علی نجفی توانا با بیان اینکه نظام عدالت قضایی ما با مشکلات فراوان روبرو است گفت بزرگترین چالش بعد از انقلاب تاسیس موسسات حقوقی است؛ موسساتی که چون توان دفاع ندارند بیشتر مدیریت کلان می‌کنند و مدیریت کلان غیر تخصصی یعنی بستر سازی برای فساد

تاسیس-موسسات-حقوقی-بزرگترین-چالش-بعد-از-انقلاب

نجفی توانا عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز

علی نجفی توانا با بیان اینکه نظام عدالت قضایی ما با مشکلات فراوان روبرو است گفت: بزرگترین چالش بعد از انقلاب تاسیس موسسات حقوقی است؛ موسساتی که چون توان دفاع ندارند بیشتر مدیریت کلان می‌کنند و مدیریت کلان غیر تخصصی یعنی بستر سازی برای فساد.

به گزارش ایسنا، نجفی توانا عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در همایش تخصصی «مزایا و معایب تشکیل و همکاری با موسسات حقوقی» با بیان اینکه هرچه از عمر مدیریت مسئولان در رابطه با وکالت چه در بخش تقنینی و چه در بخش اجرایی می‌گذرد به جای انطباق و بهره‌گیری از داده‌های نوین مدیریت بر نهاد وکالت، سیاست انقباضی علیه ما بدون مطالعه و آسیب شناسی و بدون توجه به فرآیند و برآیند چنین اقداماتی در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: با شرایطی روبرو هستیم که تداوم آن به صورت فعلی نه برای جامعه وکالت بلکه برای نهاد قضاوت و عدالت قضایی مردم شریف ایران قابل تحمل نیست.  دیروز خبر دادند که ماده‌ای درحال تصویب است که بر اساس آن قرار است مجددا نهاد موازی ما مبادرت به صدور پروانه وکالت کند و اینکه با ایجاد تحقیقات عملی درمسیر اجرای دفاع عملا شرایطی را فراهم کند که یا وکیل جرات دفاع نداشته باشد، یا توان دفاع از او گرفته شود، یا نتیجه دفاع را از او سلب کنند.

وی افزود: بحث موسسات حقوقی از معضلاتی است که به زعم من آگاهانه و مدبرانه تدارک دیده شده است و قانون مربوط به آن تصویب شده است. در غیر این صورت چگونه می‌توان پذیرفت که یک مهندس و یک کارشناس غیر مرتبط با علم حقوق موسسه‌ای را تاسیس کرده و در مسیر وکالت و دفاع اقدام کند و ما این را متوجه نشویم؟  نظام عدالت قضایی ما با مشکلات فراوان روبه‌رو است اما بزرگترین چالش بعد از انقلاب تاسیس این موسسات حقوقی است؛ موسساتی که چون توان دفاع ندارند بیشتر مدیریت کلان می‌کنند. مدیریت کلان غیر تخصصی به معنای بستر سازی برای فساد است.

 عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه بر فرض اگر من با لیسانس رشته غیر مرتبط با رشته حقوق عده‌ای جوان مضطر و ناچار را به کار می‌گیرم نه توان تفهیم مطلب حقوقی را دارم نه فهم مطلب حقوقی، خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی با ایجاد تبلیغات دفاعی کار را به این جوانان واگذار می‌کنم. وکیل جوان هم چاره‌ای جز پذیرش این فسادها ندارد. نهایت اینکه  با حداقل پرداخت این وکیل جوان را مجبور می‌کنیم که در دادگاه دفاع کند و متاسفانه این وکلا در این شرایط عمدتا دچار مشکلات انتظامی می‌شوند.

وکلایی که شرف صنفی خود را به بها نمی‌فروشند وضع مناسبی ندارند

نجفی توانا با بیان اینکه مشکلاتی که درخصوص موسسات حقوقی وجود دارد تبعات و ضررات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند، گفت: اولین ضرر، ضرر صنفی است. امروز وضعیت وکلا مناسب نیست. عمده وکلایی که سالم کار می‌کنند و وکلایی که ارتباطی عمل نمی‌کنند و شرف صنفی خود را به بها نمی‌فروشند وضع مناسبی ندارند. من با بعضی‌ها  که از بانک‌ها و موسسات چیزی می‌گیرند یا آنهایی که اصل 49 و غیره را کار می‌کنند کاری ندارم اما آنهایی که کار وکالت را سالم انجام می‌دهند وضعیت مناسبی ندارند. یکی از علت‌ها این است که وکیل مقید، محصور و زندانی در قانون مجبور است در دیالوگ متقابل با موکلش به لحاظ وظایف  و تبعات اقداماتش صادق‌تر عمل کند اما آن شخصی که چنین موسسه‌ای تاسیس کرده چنین تبلیغاتی را بر نمی‌تابد زیرا اصولا آمده است که قانون را زیر پا بگذارد.

ثابت کردیم وکلا از قضات سالم‌تر هستند

وی دومین مشکل موسسات حقوقی را مشکل اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: مدیران جامعه به تبعات منفی وجود موسسات حقوقی در فرآیند عدالت قضایی آگاه نیستند و توجه ندارند سیستم دلالی با این موسسات نهادینه شده است. سومین اثر منفی این موسسات اثر قضایی آنها است. شاید مسئولان قضایی و آنهایی که مدیریت کلان می‌کنند عنایت ندارند که  وقتی فرد غیر متخصص در امور تخصصی دخالت می‌کند، از ساز و کارهای غیرمرتبط  استفاده می‌کند و این امر در وکالت به معنی ایجاد ارتباط است.

نجفی‌توانا مدعی شد: امروز ثابت کردیم وکلا از قضات سالم‌تر هستند. اثرات منفی قضایی این موسسات را دریابید، بگویید و بنویسید تا بدانند که این بر سرشاخ نشستن و باغ بریدن نهایتا موجب افتادن همه ایفاگران نقش در نظام عدالت قضایی خواهد بود. اثر فرهنگی تاسیس موسسات حقوقی نیز درخور توجه است.

منطبق با نیازها قانون نمی نویسیم و اجرا نمی‌کنیم

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز  با اشاره به اینکه تقصیر مدیران کانون‌های وکلا و مدیریت جامعه وکالت را نمی‌توان انکار کرد تصریح کرد:  ما هم به دو دلیل مقصر هستیم. هم در کنش هم در واکنش. در کنش  مقصریم زیرا وقتی قبول می‌کنیم ردای مدیریت را بپوشیم بایستی حتما چاره و تدبیر قبل از حادثه کنیم. اگر ما درست عمل می‌کردیم ماده 187 تدوین و تصویب نمی‌شد و امروز این نهاد موازی این گونه موجب تخریب اعتبار و حیثیت نهاد وکالت نمی‌شد. ما مقصریم که در واکنش معاوضه‌کاری کردیم. وقتی مدیریت را می‌پذیریم بایستی سینه را در مقابل تیر قرار دهیم. وقتی هجمه شد باید جواب دهیم. وقتی توهین شد باید مقابله کنیم. وقتی این اقدام صورت گرفت ساکت نشستیم و چیزی نگفتیم تا آرام آرام این نهال بدخیم در زمینی خوش خیم به گونه‌ای ریشه دواند که صاحبان اصلی این گلستان، آن را شبیه ویرانه‌ای دیدند که امروز من و شما در غم از دست دادن  آن نشستیم و چاره جویی می‌کنیم. اما مشکل اصلی مدیریت جامعه است؛ مدیریتی که اکثر تصمیماتش بدون آسیب شناسی است. بدون آسیب شناسی قانون تصویب می‌کنیم، دستور می‌دهیم و اجرا می‌کنیم. امروز برای تدوین و طراحی برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ابتدا باید چیستی و چرایی را دانست و سپس راه حل ارائه داد. چرا این همه قوانین ناسخ و منسوخ داریم؟ زیرا همه به جای عینیت‌گرا بودن، ذهنیت‌گرا است. منطبق با نیازها قانون نمی‌نویسیم و اجرا نمی‌کنیم. چندین بار تشکیلات و تشریفات و مقررات ماهیتی در کشور تغییر کرد اما باز در حال تغییر هستیم و باز آزمایشی قانون می‌نویسیم تا به کجا من نمی‌دانم. تا چه حد آزمون و خطا؟

افت و تقلیل اعتبار علمی دانشگاه کشور مشهود است

نجفی توانا یکی دیگر از مشکلات تاسیس موسسات حقوقی را بحث نظام آموزشی دانست و ادامه داد:  این میزان فارغ التحصیل حقوق داریم. افت و تقلیل اعتبار علمی دانشگاه کشور مشهود است. دانشکده ساختیم اما نفهمیدیم این فارغ التحصیل را کجا به کار گیریم. آیا فقط کانون وکلا باید این‌ها را تامین کند؟ مگر ما مرکز اشتغال‌زایی هستیم؟ قوه قضاییه هست، نهادهای اداری دیگر هستند. چگونه وقتی وزیر نظام آموزشی تحت نظر رییس جمهور است،  یا وقتی وزیر اقتصاد و کار تحت نظر رییس جمهور است هماهنگی و هم آوایی نمی‌کنند که اگر آموزش را فراهم می‌کنند، اشتغال را هم ایجاد کنند.

در کشور کار جمعی را به ما آموزش ندادند

وی گفت: ما در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که با مشکل روبه‌رو هستیم. امروز چه باید کرد؟ آقای مصباح پیشنهاد ایجاد موسسه دادند که بسیار اقدام خوبی است اما استاد عزیز! 50 درصد وکلای ما دفتر وکالت ندارند و علت همکاری آنها با موسسات نداشتن دفتر وکالت است. پیشنهاد من تشکیل موسسه با چندین وکیل یا تشکیل موسسات حقوقی با حضور وکلا است. امروز تا کار جمعی را نیاموزید در مقابل هجمه‌ها شکست پذیر هستید. کار وکالت کاری است که جز با فکر جمعی قابل انجام نیست و ثمره کار جمعی بهتر است. در کشور کار جمعی را به ما آموزش ندادند و ما فردگرا هستیم.

طبیعت موسسات حقوقی قانونی است

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان افزود: پیشنهاد دیگر اینکه در تمام  کانون‌ها برای جذب همکارانمان یک یا دو آپارتمان تهیه کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند کار وکالت انجام دهند. طبیعت موسسات حقوقی قانونی است اما از لحاظ چگونگی تشکیل، بدون وکیل غیر قانونی است. وکیل بزرگ است، بزرگ می‌ماند و بزرگ خواهد ماند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.