×

نگاهی حقوقی به تفاوت های طلاق و فسخ نکاح

نگاهی حقوقی به تفاوت های طلاق و فسخ نکاح

قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض عیوب موجب فسخ نکاح قرار می‌گیرد، موارد فسخ را معین کرده است که تفاوت هایی با طلاق دارد

نگاهی-حقوقی-به-تفاوت-های-طلاق-و-فسخ-نکاح

قانونگذار برای جلوگیری از ضرر و زیان همسری که در معرض عیوب موجب فسخ نکاح قرار می‌گیرد، موارد فسخ را معین کرده است که تفاوت هایی با طلاق دارد.

ما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسائل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

نکاتی که باید در  مورد تفاوت های بین فسخ نکاح و طلاق بدانیم عبارتند از:

١- هر گاه طلاق قبل از نزدیکی واقع شود زن، مستحق نصف مهریه است، در حالیکه در فسخ نکاح هر گاه عقد قبل از نزدیکی فسخ شود،زن مستحق مهریه نیست؛ مگر در زمانی که نکاح به دلیل عنن(بیماری جنسی که بر اثر آن، مرد قادر به آمیزش با همسرش نیست) فسخ شده باشد که در آن صورت، زن مستحق نصف مهریه است.

٢- در زمان طلاق زن باید در طهر(پاکیزگی - طهارت) غیر مواقعه باشد؛ درحالیکه در فسخ نکاح این شرط وجود ندارد. توضیح اینکه طهر غیر مواقعه طهری است که در ایام آن، آمیزشی صورت نگرفته باشد. در مقابل آن، طهر مواقعه قرار داد که عبارت است از طهری که در ایّام آن مرد با همسرش آمیزش کرده است.

٣- طلاق در حقوق ایران به وسیله مرد انجام می‌شود در حالیکه فسخ نکاح، یا از طرف زوج یا زوجه انجام می‌شود.

4- فسخ نکاح هیچ گونه حرمتی بین زن و مرد ایجاد نمی‌کند در حالیکه در طلاق بعد از 3 بار حرمت ایجاد می‌شود.

5- عدم ثبت طلاق در دفترخانه رسمی جرم شناخته شده است؛ برعکس، عدم ثبت فسخ ازدواج در دفترخانه جرم شناخته نمی‌شود.

6- طلاق در ازدواج دائم است اما فسخ نکاح هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت است.

٧- در فسخ نکاح تحت هیچ شرایطی حق رجوع برای مرد وجود ندارد؛ در حالیکه در طلاق رجعی، برای مرد تا زمانی که زن در عده است، حق رجوع وجود ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.