×

معایب ابلاغ الکترونیکی از نگاه یک وکیل دادگستری

معایب ابلاغ الکترونیکی از نگاه یک وکیل دادگستری

یک وکیل دادگستری با انتقاد از موضوع ابلاغ الکترونیکی، بسیاری از ایرادات این موضوع را مطرح کرد

معایب-ابلاغ-الکترونیکی-از-نگاه-یک-وکیل-دادگستری وکیل 

یک وکیل دادگستری با انتقاد از موضوع ابلاغ الکترونیکی، بسیاری از ایرادات این موضوع را مطرح کرد.

 در پی سلسله نشست های تخصصی و علمی تشکل وکلای آزاد اندیش، نشست تخصصی "ابلاغ الکترونیکی،معایب و مزایا" در محل کانون وکلای مرکز برگزار شد که در این نشست، سهیل نظری وکیل دادگستری  و مدرس دانشگاه، با بیان اینکه چند ماهی است سامانه ابلاغ الکترونیکی راه اندازی شده و در این مدت شاهد ابهاماتی هستیم و بعضی همکاران ما دچار تشویش شدند،گفت: ما وکلای دادگستری این دغدغه را داریم که این موضوع برای ما تبعاتی دارد یا خیر؟ این آیین نامه "استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابره ای" با بی دقتی کامل نوشته شده و وکلا در مرجع دادرسی دچار مشکل می شوند.

وی گفت: قانون آیین دادرسی الکترونیکی در سال ٩٢ استفاده از سامانه های الکترونیکی برای مراحل دادرسی با رعایت قوانین الکترونیکی بلامانع است، در اجرای این موضوع آیین نامه "استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابره ای"تصویب شد که بخشی از این آیین نامه در خصوص ابلاغ الکترونیکی است.

نظری در باب مقایسه ابلاغ الکترونیکی و ابلاغ سنتی تصریح کرد:به طور سنتی نقش نیروی انسانی بیشتر است، مامور ابلاغ نقش دارد اما در ابلاغ الکترونیکی سامانه به شما ابلاغ می کند و نقش نیروی انسانی در ابلاغ الکترونیکی کمرنگ است، در بحث اقامتگاه باید گفت به این دلیل ابلاغ به اقامتگاه انجام می‌شود، چون فرض قانون گذار بر حضور مخاطب در اقامتگاه است، در ابلاغ الکترونیکی اقامتگاه وجود دارد، حساب کاربری فرد اقامتگاه فرد است و فرض بر حضور شما در آنجا است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: گفته اند که زمان ابلاغ همزمان قرار گرفتن ابلاغ در حساب کاربری شما و زمانی است که پیامکی ارسال می‌شود که همزمان این کار انجام می شود، ماده ١٣ آیین نامه در این‌باره می گوید: وصول الکترونیکی ابلاغ در حساب الکترونیکی فرد همان زمان ابلاغ است که سیستم، این تاریخ را به دادگاه ارسال می کند که در فلان تاریخ ابلاغ انجام شده است، این ماده در ادامه می گوید یکی زمان ورود سامانه ثبت می شود و زمانی دیگر که ثبت می شود این است که اگر آینده‌ای به حساب کاربری رفتیم و ابلاغیه را رویت کردیم این زمان هم ثبت می شود که ماده می گوید این زمان رویت هم واجد آثار ابلاغ واقعی است.

این مدرس دانشگاه دراین باره متذکر شد:البته قانون گذار به تفاوت ابلاغ قانونی و واقعی توجه نکرده و البته در پی بر طرف کردن این تفکیک ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی هستند، چرا که به دنبال ابلاغ الکترونیکی هستند. در ابلاغ سنتی مامور ابلاغ وظیفه قید کردن تاریخ ابلاغ را داشته در این جا هم سامانه این زمان را قید می کند، در ماده ١6 نشر آگهی هم ذکر شده، آگهی در سامانه ابلاغ و در روزنامه الکترونیکی کثیر الانتشار که واژه "کثیر الانتشار"روزنامه الکترونیکی، خود محل ایراد است.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از مشکلات ماده ١5 یعنی موضوع ابلاغ نیمه الکترونیک است، اگر فردی که حساب کاربری ندارد و می گویند برو و ابلاغت را ببین فرد حساب کاربری ندارد چگونه به او و به کجا ابلاغ می شود؟ ماده ٩ تکلیف کرده مرکز موظف است برای کلیه اصحاب دعوی حساب کاربری ایجاد کند و در ادامه می گوید: کلیه مراجعین به قوه قضاییه موظف هستند که حساب کاربری ایجاد کنند و بر خلاف قانون تعهدی برای افراد یعنی مراجعین ایجاد شده است؛ ماده ١١ به ضمانت اجرای این موضوع اشاره کرده حتی شاهد دعوی باید حساب کاربری ایجاد کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.