×

نقش شرکت ها در نقش حقوق بشر در آمریکا

نقش شرکت ها در نقش حقوق بشر در آمریکا

حقوق بشر به وضوح در معرض خطر در بخش تجاری ایالات متحده قرار دارد، اما شرکت‌ها و رسانه‌ها به ندرت در مورد این مسائل در قالب حقوق بشر صحبت به میان می‌آورند

نقش-شرکت-ها-در-نقش-حقوق-بشر-در-آمریکا

 حقوق بشر به وضوح در معرض خطر در بخش تجاری ایالات متحده قرار دارد، اما شرکت‌ها و رسانه‌ها به ندرت در مورد این مسائل در قالب حقوق بشر صحبت به میان می‌آورند.

 حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، از بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

نقش شرکت‌ها در آمریکا در نقض حقوق بشر

یکی از نشریات آمریکایی در گزارشی در مورخ 7 خرداد ماه 1393، به نقض حقوق بشر در آمریکا توسط شرکت‌های آمریکایی پرداخته است.

این گزارش با این مقدمه آغاز شده است: هنگامی که به نقض حقوق بشر فکر می کنیم، سرزمین‌های بسیار دور با حکومت‌های سرکوبگر یا ضعیف به ذهن ما متبادر می‌شوند، مانند: اتهام شرکت نفتی "شل" به همدستی با دولت نظامی نیجریه در اعدام فعال محیط زیست "کن سارو-ویوا" در سال 1995، شرایط بسیار بد تولیدی در کارخانه‌های پوشاک در بنگلادش، سانسور نتایج جستجو در مورد اطلاعات کاربران در چین توسط گوگل و یاهو.

این گزارش تأکید کرده است که موارد متعددی از نقض حقوق بشر در کشور آمریکا نیز وجود دارد که غفلت از آن می‌تواند به شفاف سازی در مورد حقوق بشر لطمه وارد سازد.

حقوق بشر به وضوح در معرض خطر در بخش تجاری ایالات متحده قرار دارد، اما شرکت ها و رسانه‌ها به ندرت در مورد این مسائل در قالب حقوق بشر صحبت به میان می‌آورند.

از منظر غرب، حقوق بشر بیشتر در کشورهایی در معرض خطر است که حکومت قانون در آن ها ضعیف است و رسانه ها و جامعه مدنی قوی نیستند. اما این به آن معنا نیست که از حقوق بشر کاملاً حمایت می شود.

در 23 مارس 2005، پالایشگاه شهر تگزاس در نزدیکی گالوستون مربوط به بریتیش پترولیوم منفجر شد که در نتیجه آن 15 نفر کشته و 170 نفر زخمی شدند.

با اینکه تعداد بسیاری از کارکنان شرکت بی. پی از پا درآمدند، انفجار شهر تگزاس صرفاً به عنوان یک حادثه صنعتی رقم خورد و هرگز به عنوان یک مورد از نقض حقوق بشر در آمریکا به آن پرداخته نشد.

کارگران مجروح و کشته شده در این پالایشگاه در شرایط بد کاری بسر می بردند و حتی فهرست آن ها چه قبل از اتفاق و چه پس از آن، به سازمان بین المللی کار ارائه نگردید.

در سال 2013، گذشته، گروه کاری سازمان ملل متحد در خصوص تجارت و حقوق بشر، ایالات متحده را همراه با مغولستان، روسیه و غنا به عنوان یکی از چهار مقصد ماموریت خود انتخاب کرد.

این گروه با ائتلاف کارگران "ایموکالی" در فلوریدا و نیز کارگران معادن سطحی در غرب ویرجینیا ملاقات کرد. در پی این بازدیدها، گزارش های زیادی از موارد نقض حقوق انسانی کارگران به سمع ناظران رسید.

برخی از موارد دیگر نقض حقوق بشر مرتبط با تجارت در آمریکا به شرح زیر است:

گزارش برخی رسانه ها از بکار گیری کارگران مهاجر بازداشت شده با 13 سنت در هر ساعت در مراکز بازداشت دولت فدرال و برخی بازداشتگاه های خصوصی حکایت دارد.

(نقض بند 1، ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کس حق کارکردن، انتخاب آزادانه شغل از راه عادلانه و برخورداری از شرایط مساعد کار را دارد.)

نیویورک تایمز اخیراً اعلام کرد: اوایل ماه مه سال 2014، دیده بان حقوق بشر گزارش مستندی در مورد شرایط کار وحشتناک برای کودکان در مزارع کشاورزی توتون و تنباکو در کارولینای شمالی، کنتاکی، تنسی و ویرجینیای آمریکا منتشر ساخت.

(نقض بند 1، ماده 23 اعلامیه حقوق بشر و همچنین نقض ماده 25 اعلامیه: هر کس حق تحصیل دارد.)

همزمان با انتشار گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در اوایل ماه مه، کارگران فست فود در آمریکا به تظاهرات در 150 شهر در سراسر کشور به امید دستمزدهای بیشتر دست زدند.

(نقض بند 3، ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کس که کار می کند، حق بهره مندی از پاداش مطلوب و تضمین حقوق برای خود و خانواده اش را موافق شئون انسانی داراست).

فیس بوک اعلام کرد: خشم کاربران در مورد سیاست های مبهم و بی ثبات خود را درک می کند و نسبت به تمهید امکان "چک آپ حریم خصوصی" برای کاربران خود اقدام می کند.

(نقض ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هیچ کس نباید در معرض مداخله خودسرانه در زندگی خصوصی خود قرار گیرد).

کارشناسان اذعان کردند که قاچاق انسان در مسابقات سوپر باول و سایر رویدادهای عمده ورزشی راه اندازی شده توسط هتل ها، شرکت های هواپیمایی و دیگر حوزه های درگیر در صنعت سفر افزایش یافته است.

(نقض ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کسی آزادی جا به جایی دارد).

در سال 2013، کمیسیون اشتغال برابر آمریکا، تعداد 93727 مورد از اتهامات عنوان شده علیه بخش خصوصی در رابطه با تبعیض در طول این سال را دریافت کرد.

(نقض بند 2، ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کسی حق دارد که بدون هیچ تبعیضی، دستمزدی برابر برای کار برابر دریافت کند.)

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.